ماجرای دکتر مجهول‌الهویه‌ای که عرق ضدکرونا می‌فروشد

مراقب کاسبان کرونا در نقاب طب سنتی باشید

عضو کمیته علمی ستاد ملی کرونا می‌گوید: «متأسفانه مردم در این شرایط آسیب‌پذیر هستند و گرفتار تبلیغات دروغ می‌شوند. در حالی که در مورد کوویدی که دنیا با تمام تکنولوژی در اختیارش 10 ماه است نتوانسته داروی قطعی بسازد، به هیچ وجه نمی‌توانیم بگوییم یک عرق ترکیبی از ابتلا پیشگیری می کند و ایمن‌ساز بدن است.

راضیه زرگری، شهروند‌آنلاین: ماجرای دکتر مجهول‌الهویه‌ای که عرق ضدکرونا می‌فروشد . طب سنتی مبتنی بر شواهد و تحقیقات علمی در کنار جامعه پزشکی نزدیک به یک سال گذشته در رسیدن به ترکیبی درمانی برای بهبود کووید-19 تلاش‌های زیادی کرده است. به این دو ترکیب نگاه کنید زنجبیل + سرخارگل + زوفا؛ هلیله سیاه + مصطکی + شکر سرخ؛ این ترکیبات گیاهی و چندین تجویز ترکیبی دیگر داروهایی هستند که از همان ابتدای ظهور ویروس کرونا در پروسه تحقیقات برای بهبود بیماران کرونا از طرف طب سنتی مورد استفاده قرار گرفته‌اند و تحقیقات در حوزه گیاهان دارویی و عرقیجات مناسب برای بهبود این ویروس ادامه دارد تا جایی که چند ترکیب گیاهی هم به طور موقت مورد تأیید وزارت بهداشت قرار گرفته تا برای بهبود روند بیماری کرونا تجویز شود. در این میان اما مردم ناآگاه از علم طبابت باید هوشیار باشند تا در دام کاسبان کرونا در لباس طب سنتی گرفتار نشوند.

ماجرایی را که برای خانم مرادی اتفاق افتاده، بخوانید تا متوجه شوید چه شیادی‌هایی با استفاده از اعتبار طب سنتی و گیاهان دارویی در دوره همه‌گیری اتفاق می‌افتد.

«عرق ضدکرونا؛ قیمتی هم ندارد. یک بار استفاده کنید، از شر استرس ویروس کرونا رها می‌شوید. هر کسی در فامیل ما از این دکتر عرق گرفته و خورده، حتی در شرایطی که با بیمار کرونایی هم در ارتباط بوده، خودش مبتلا نشده است.»

این عرق را بخور تا برای همیشه نسبت به کرونا مصون شوی

مرادی یکی از هزاران نفری است که خام تبلیغات دکترِ مدعی رسیدن به مصونیت همیشگی از ویروس با خوردن یک عرق ترکیبی شده است. او ماجرا را برای «شهروند» تعریف می‌کند: «وقتی چند نفر از اقوام تعریف دکتری را کردند که در قزوین آزمایشگاه و تشکیلات طب سنتی دارد و موفق شده عرقی تهیه کند که خاصیت ضدکرونایی دارد، با اصرار به همسرم عرق را سفارش دادیم. بدون اینکه ترکیبات داخل آن مشخص باشد و توضیحی روی آن نوشته شده باشد، محصول در بطری آب معدنی به دست‌مان رسید و فقط نحوه مصرف گفته شده بود که ظرف یک روز با فاصله 4 ساعت عرق را میل کرده به علاوه یک‌سری پرهیز غذایی از سردیجات و…. همین. بدن‌‌تان ایمن می‌شود و دیگر کرونا نمی‌گیرید.»

در حالی که با گذشت حدود ۱۰ ماه از ویروس منحوس کرونا هنوز درمان قطعی برای آن پیدا نشده، عده‌ای در حالی نسخه شفابخش درمانی کرونایی می‌پیچند که دانشمندان بزرگ دنیا برای ساخت برخی داروها ازجمله داروی پیشگیری و درمان کووید-۱۹ عاجز و ناتوان مانده‌اند.

او ادامه می دهد: «آن‌قدر تبلیغات اطرافیان روی من تأثیر گذاشته بود که حتی عرق را برای پدر و مادرم که هر کدام بیماری‌های زمینه‌ای خفیفی دارند هم سفارش دادم. دو هفته‌ای گذشت و همسرم با علایم دل‌درد و ضعف بدن راهی درمانگاه شد. اولین تشخیص بعد از ادامه علایم کووید بود و برای اطمینان آزمایش دادیم که مشخص شد کرونا مثبت است.»

کووید نیست حتما سردی‌اش شده!

این خانم که به محض شروع علایم با منشی دکتر دروغین مدعی فروش عرق ضدکرونا تماس می‌گیرد، ادامه می‌دهد: «وقتی از علایم برایش گفتم از همان اول با اطمینان گفت کووید نیست، امکان ندارد کووید بگیرید. حتما همسرتان سردی‌اش شده؛ شب پیاز و سماق بدهید بخورد، درست می‌شود.»

مدعی فروش عرق ضدکرونا که خودش به طور مستقیم با مشتری‌ها در ارتباط نیست و فقط صدای ضبط‌شده‌اش را به وسیله منشی برای مشتری‌ها ارسال می‌کند، بعد از دریافت برگه معتبر آزمایشگاه که نشان می‌داد شخص کووید-19 دارد، مدعی شد جواب حاصل از کیت‌های تشخیصی قابل اعتماد نیست.

مرادی می‌گوید: «جواب آزمایش را که دید، گفت من اطلاع دارم کیت‌های تشخیصی را به دلیل کمبود با الکل می‌شویند و دوباره استفاده می‌کنند، به همین دلیل هم جواب اشتباه است! وقتی دیدم هر سندی رو کنم او زیر بار غلط‌بودن کارش نمی‌رود، از منشی خواستم دست‌کم اسم دکتر را بدانم که او در جواب گفت از افشای نام ایشان معذورم، چون چند بار به او سوءقصد شده است!»

این روزها عطاری‌ها به خاطر شیوع بیماری کرونا قیمت هر نوع جنسی را که در مغازه خود دارند، بالا می‌برند. در حالی که با گذشت حدود ۱۰ ماه از ویروس منحوس کرونا هنوز درمان قطعی برای آن پیدا نشده، عده‌ای در حالی نسخه شفابخش درمانی کرونایی می‌پیچند که دانشمندان بزرگ دنیا برای ساخت برخی داروها ازجمله داروی پیشگیری و درمان کووید-۱۹ عاجز و ناتوان مانده‌اند. سودجویان با ادعای ترکیبات معجزه‌آسا از ساده‌انگاری مردم و فضای متشنج جامعه هر طور که بخواهند بهره می‌برند. درست مانند ماجرای همین دکتر مجهول‌الهویه قزوینی و فروش عرق ضدکرونا.

مرادی ادامه ماجرا را این‌طور تعریف می‌کند: «برایم واضح و روشن شده بود که با یک شیاد طرف هستم، ولی نمی‌توانستم بی‌تفاوت باشم و بی‌خیالش شوم. وقتی بحث من با منشی دکتر دروغین، بالا گرفت، او از من شماره کارت خواست تا مبلغ سفارش عرق (هر نفر 120 هزار تومان) را برگرداند و غائله را ختم دهد. او حتی مدعی شد که شما اولین نمونه اعتراضی بعد از استفاده از این ترکیب بوده‌اید و حتی بسیاری از کادر درمان و متخصصان آزمایشگاه برای اینکه بدن‌شان ایمن شود، مرتب از من این عرق را تهیه و استفاده می‌کنند.»

طب باید مبتنی بر شواهد باشد

ادعایی که یکی از اعضای کمیته علمی ستاد ملی کرونا آن را شیادی محض و خنده‌دار توصیف می‌کند. مینو محرز در گفت‌وگو با «شهروندآنلاین» با اشاره به اینکه طب سنتی را نباید با طب عطاری و ادعاهایی که هر کسی می‌تواند داشته باشد، اشتباه گرفت، می‌گوید: «طب سنتی دانشکده دارد و اعضای هیأت علمی هم. اما به طور کلی در همه دنیا ما یک نوع طب داریم؛ آن هم طب مبتنی بر شواهد است.»

«طب سنتی باید مبتنی بر مطالعه و تحقیق باشد و مستند ثابت کند که ترکیب دارویی‌اش می‌تواند موثر باشد.» عضو کمیته علمی ستاد ملی کرونا ادامه می‌دهد: «مردم متأسفانه گرفتار اینفودمی هستند و در فضای مجازی گول شارلاتان‌های اینچنینی را می‌خورند.»

متأسفانه مردم در این فضا آسیب‌پذیر هستند و گرفتار تبلیغات دروغ می‌شوند. در حالی که در مورد کوویدی که دنیا با تمام تکنولوژی در اختیارش 10 ماه است نتوانسته دارو بسازد، به هیچ وجه نمی‌توانیم بگوییم یک عرق ترکیبی پیشگیری از ابتلا و ایمن‌ساز بدن است.

به گفته محرز این در حالی است که هر ادعای ترکیب گیاه یا عرقیجات باید مورد مطالعه قرار بگیرد و مجوز آزمایشگاه بگیرد. دقیقا همان کاری که طب مدرن برای رسیدن به واکسن و دارو انجام می‌دهد.

«برخی عطاری‌ها، کارکرد خود را به اسم طب سنتی جا می‌زنند.» یکی از کارشناسان  طب سنتی هم همین نظر را دارد. ارجمند به «شهروندآنلاین» می‌گوید: «سوءاستفاده برخی عطاری‌ها از اعتقادات مردم، اسمای مقدس و اینکه روش خود را به اسم طب سنتی برای مقابله و پیشگیری از کرونا جا بزنند، در شرایط فعلی جامعه مشکل‌ساز شده است.»

متأسفانه مردم در این فضا آسیب‌پذیر هستند و گرفتار تبلیغات دروغ می‌شوند. در حالی که در مورد کوویدی که دنیا با تمام تکنولوژی در اختیارش 10 ماه است نتوانسته دارو بسازد، به هیچ وجه نمی‌توانیم بگوییم یک عرق ترکیبی پیشگیری از ابتلا و ایمن‌ساز بدن است.

محرز به تجربه‌ای که در مورد بیماری ایدز به دست آورده، اشاره می‌کند: «در آن زمان هم ادعاهای مشابهی را از طرف سودجویان حوزه گیاهان دارویی داشتیم. کسانی که مدعی می‌شدند داروی درمان ایدز را دارند، ولی در عمل فقط ادعا و استفاده از اعتماد مردم بود.»

او با تأکید بر اینکه طب سنتی و گیاهی باید مستند باشد و با دلیل و متدولوژی تأثیر آن به اثبات برسد، ادامه می‌دهد: «متأسفانه مردم در این فضا آسیب‌پذیر هستند و گرفتار تبلیغات دروغ می‌شوند. در حالی که در مورد کوویدی که دنیا با تمام تکنولوژی در اختیارش 10 ماه است نتوانسته دارو بسازد، به هیچ وجه نمی‌توانیم بگوییم یک عرق ترکیبی پیشگیری از ابتلا و ایمن‌ساز بدن است. هر دارویی باید مبتنی بر شواهد و تحقیق باشد و به تأیید مراجع علمی برسد. اینکه مردم چطور این حرف‌ها را می‌پذیرند هم جای سوال دارد.»

مردم هم در فضای شارلاتان‌بازی بی‌تقصیر نیستند

محرز درباره فرآورده‌های گیاهی مورد تأیید وزارت بهداشت برای بهبود کرونا توضیح می‌دهد: «طرح‌های زیادی به کمیته بررسی داروهای کرونا فرستاده شده که تعدادی به طور موقت به عنوان مکمل در کنار داروهای دیگر تجویز می‌شود.»

به گفته محرز آگاهی جامعه باید ارتقا پیدا کند؛ چرا باید فضای شارلاتان‌بازی و پول‌های هنگفت به جیب‌زدن با بازی با جان مردم فراهم باشد؟ مردم هم مقصر هستند؛ باید از هر کسی مدرک بخواهند و حرف بی‌اساس را به راحتی قبول نکنند.

 

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.