قوها می‌میرند

تست آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در نمونه‌برداری از قوی تلف‌شده در تالاب فریدونکنار مثبت اعلام شد

قو‌ها در فریدونکنار می‌‎میرند. به گفته رئیس اداره نظارت بر امور حیات‌وحش محیط‌زیست مازندران احتمال آلودگی و بیماری در تمامی پرندگان مهاجر وجود دارد.

شهروندآنلاین: کوروش ربیعی با اشاره به مهاجرت قوها به تالاب‌های استان مازندران می‌گوید: «پانزدهم آذر یک قطعه قوی بیمار مشاهده و با کمک کارشناسان دامپزشکی از آن نمونه‌گیری شد  که تست آنفلوآنزای این پرنده تلف‌شده، مثبت اعلام شد.» ربیعی تلف‌شدن دو قطعه قوی فریادکش را باعث تشدید نگرانی بابت ادامه‌دارشدن و درگیری بیماری و تلفات در گونه‌های پرندگان مهاجر دانست. «احتمال آلودگی و بیماری در تمامی پرندگان مهاجر وجود دارد.»

او توصیه کرد که پروتکل‌های بهداشتی در تمامی محیط‌های تالابی در برخورد با پرندگان وحشی رعایت شود. «از هر گونه شکار و صید، خرید، فروش و مصرف پرندگان وحشی، همچنین از فرستادن طیور بومی (غاز و اردک پرورشی) به زیستگاه‌های تالابی خودداری شود.» ربیعی ادامه می‌دهد: «در صورت مشاهده هرگونه پرنده بیمار و لاشه تلف‌شده پرندگان، ضمن خودداری از دست‌زدن و لمس‌کرن لاشه، مراتب را در سریع‌ترین زمان ممکن به ادارات محیط‌زیست و دامپزشکی اعلام کنند.» او از تمهیدات لازم برای اقدام به موقع در کنترل و پیشگیری از شیوع بیشتر بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان خبر می‌دهد. «اداره کل آمادگی لازم را برای همکاری با دستگاه‌های ذی‌ربط در صورت گسترش بیماری دارد.»

متوسط تعداد جمعیت قوها که در سال‌های اخیر به تالاب‌های استان مازندران مهاجرت می‌کنند دوهزار تا دوهزارو500 قطعه بوده است. «در سال‌جاری تاکنون حدود 500 قطعه قو به تالاب فریدونکنار مهاجرت کرده که احتمال افزایش این تعداد در روزهای آتی نیز وجود دارد.»

جمعیت و زمان مهاجرت قوها با توجه به  شرایط آب‌وهوایی متغیر بوده، به گونه‌ای که در شرایط سرد آب‌‌وهوایی، زمان مهاجرت قوها زودتر از معمول خواهد بود و تعداد آنها نیز  به بیش از پنج هزار قطعه می‌رسد.

متوسط تعداد جمعیت قوها که در سال‌های اخیر به تالاب‌های استان مازندران مهاجرت می‌کنند دوهزار تا دوهزارو500 قطعه بوده است. «در سال‌جاری تاکنون حدود 500 قطعه قو به تالاب فریدونکنار مهاجرت کرده که احتمال افزایش این تعداد در روزهای آتی نیز وجود دارد.» قوها پرنده‌هایی حساس به بیماری ویروسی آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بوده و زودتر از سایر گونه‌های وحشی علایم این بیماری را بروز می‌دهند.

دامگاه‌های سرخرود، خود بخشی از مجموعه تالاب بین‌المللی فریدونکنار به شمار می‌آیند. سه دامگاه در حوزه سرخرود وجود دارد که شامل سرخرود غربی، سرخرود مرکزی و سرخرود شرقی هستند. حدفاصل سرخرود شرقی و دامگاه ازباران اراضی زراعی غرقابی وجود دارد که به تالاب قوها مشهور است.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.