چراغ از بهر تاریکی نگه‌دار!

چند سطر در مورد اهمیت اختصاص بودجه کافی به امداد

«پلاسکو فرو ریخت»، «بارش باران سیل‌آسا در نیمی از کشور»، «باز هم برخورد دو قطار مسافربری فاجعه آفرید»، «گردوغبار نفس شهر را گرفت»، «شب‌ دلهره‌‌آور در پایتخت، تهران لرزید»؛ این چند مورد فهرست کوتاهی است از مخاطراتی که در چند سال اخیر در کشور رخ داده است. بنا به گزارش‌های جهانی، ایران در ردیف ششم حادثه‌خیزترین کشورهای جهان قرار دارد. آمارها می‌گویند جمعیت هلال‌احمر سالانه با بیش از چهار‌هزار حادثه دست‌وپنجه نرم‌می‌کند. حوادثی متعدد و متنوع که برای پاسخگویی به هر کدام از آنها سازمان امدادونجات نیازمند ساختار و تجهیزات مناسب است. همین مسأله بیانگر اهمیت ارتقای سازمان امدادونجات در کشور است. به اعتقاد کارشناسان بحران، امدادونجات کارآمد با امکانات و داشته‌های دستگاه امدادی رابطه مستقیم دارد؛ ‌هر چه امکانات و داشته‌های دستگاه امدادی ارتقا یابد، کیفیت خدمات امدادونجات هم بهبود می‌یابد. رابطه‌ای معنادار که نشان‌دهنده اهمیت توسعه لجستیکی در سازمان‌های مقابله با بحران است. به همین دلیل مشخص تخصیص بودجه و اعتبار، همواره برای ‏جمعیت هلال‌احمر به‌عنوان مهم‌ترین متولی امر امدادونجات كشور از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای ‏برخوردار است.

این جمعیت موظف به ارایه خدمات مورد نظر با كیفیت مطلوب و پاسخگویی ‏مناسب است و بی‌تردید یکی الزامات این امر مهم و حیاتی وجود منبع درآمدی پایدار و کافی ‏در جمعیت هلال‌احمر است. مسأله‌ای که در دولت یازدهم و دوازدهم نیز به صورت جدی دنبال شده ‏است.‏ در دولت یازدهم و ‏دوازدهم ضمن احترام به استقلال این سازمان مردم‌نهاد، دولت همواره همراه و همگام با این جمعیت ‏مردم‌نهاد بوده است. مسأله  تأمین و تخصیص اعتبارات در جمعیت هلال‌احمر موضوعی است که مورد تأکید مکرر نمایندگان مجلس یازدهم نیز قرار گرفته است. حمایت دولت و مجلس شورای اسلامی این امید را ایجاد کرده که این جمعیت  یاریگر، از تنگناهای مالی چند سال اخیر خود عبور کند. البته این نکته را نیز نباید فراموش کرد که این روزها کشور ما در شرایط تحریم‌های ظالمانه شدید ‏اقتصادی قرار گرفته است، موضوعی که ناخودآگاه موانع و چالش‌هایی اقتصادی برای کشور رقم ‏می‌زند.

اما این مهم را هم باید مسئولان کشور مد نظر قرار دهند که عنصر شکل‌دهنده جمعیت هلال‌احمر داوطلبی است. به عبارت دیگر هر واحد پول که در آن خرج می‌شود، همراه با به‌کارگیری توان انسانی نیروهایی است که داوطلبانه در خدمت مردم هستند و این امر موجب افزایش بهره‌وری خدمات هلال‌احمر در مقایسه با هر سازمان دیگری می‌شود. بنابراین هرگونه کاهشی در بودجه هلال‌احمر به نوعی تضعیف ظرفیت سازمان در جذب و به‌کارگیری نیروهای داوطلب است و این محروم‌کردن جامعه از کمک‌های داوطلبانه است و موجب کاهش خدمات به مردم و رفاه آنان می‌شود. بگذارید پایان‌بندی این یادداشت، مصرعی از شیخ اجل سعدی باشد که می‌فرماید: «چراغ از بهر تاریکی نگه‌دار». بی‌شک نتیجه و میوه حاصل از حمایت‌های اخیر را می‌توان در حوادث و تنگناهای ناشی از بلایا دید.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.