قله اورست رشد کرد

ارتفاع جدید اورست اعلام شد

چین و نپال روز سه‌شنبه به‌طور مشترک ارتفاع رسمی جدید کوه اورست را اعلام کردند و به اختلافی که در این مورد بین دو کشور وجود داشت، پایان دادند.

شهروندآنلاین: قله اورست رشد کرد. دلیل رشد اورست حل اختلاف طولانی مدت میان چین و نپال است که سرانجام حل‌وفصل شد. اکنون این دو کشور به طور مشترک اعلام کردند که بلندترین قله جهان 29032 فوت معادل 8848.9 متر است. تا پیش از این نپال طول اورست را 29028.87 {8848 متر}اعلام کرده بود و چین 29017.16 فوت{8844.43 متر}!اختلاف ناشی از عدم محاسبه کلاهک برفی قله بود که باعث اختلاف میان دو کشور شده بود.

چین و نپال روز سه‌شنبه به‌طور مشترک ارتفاع رسمی جدید کوه اورست را اعلام کردند و به اختلافی که در این مورد بین دو کشور وجود داشت، پایان دادند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، در پی اندازه‌گیری‌های انجام‌شده، وانگ یی، وزیر امور خارجه چین و همتای نپالی وی، پرادیپ گیاوالی، همزمان در یک کنفرانس مجازی دکمه‌ای را فشار دادند و ارتفاع جدید روی صفحه نمایش نمایان شد.

قله اورست در مرز چین و نپال قرار دارد و پس از توافقی که بین دو کشور شد، نقشه‌برداران نپال در سال ۲۰۱۹ و یک تیم چینی در سال ۲۰۲۰ به اندازه‌گیری دقیق ارتفاع آن اقدام کردند.

بحث در مورد ارتفاع واقعی قله از قدیم وجود داشته و پس از یک زمین‌لرزه بزرگ در سال ۲۰۱۵ احتمال کاهش ارتفاع آن نیز مطرح شد.

این زمین‌لرزه منجر به کشته شدن ۹هزار نفر، آسیب دیدن حدود یک میلیون ساختمان در نپال و سقوط بهمن در اورست شد که این بهمن نیز در پناهگاه کوهنوردان اورست ۱۹ کشته برجای گذاشت.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.