هکرها جهان را چه شکلی می بینند؟

به بهانه هک‌شدن پیج اینستاگرام روزنامه شهروند

ما هک شدیم. درست به اندازه زمانی که صرف گرفتن یک عکس سلفی تا آپلودشدنش در اینستاگرام می‌شود، هکرها پیج روزنامه شهروند را هک کردند و رفتند سراغ پروژه بعدی. کدام پروژه؟ ما نمی‌دانیم. اما براساس آمار هر 39 ثانیه یک‌بار یک حمله هکر رخ می‌دهد و ظاهرا در این روزهای قرنطینه‌گی جهانی، بازارشان حسابی داغ شده است، چراکه به‌تازگی پیج‌ها و حساب‌های اینستاگرامی و توییتری زیادی درحال هک‌شدن هستند. بنابراین اگر قضیه کرونا و قرنطینه را از چشم یک هکر ببینیم، درست به همان اندازه‌ای که نقض سیستم ایمنی بدن انسان می‌تواند محل مناسبی برای فعالیت‌های ویروس کرونا باشد، نقض سیستم ایمنی در حریم شخصی هم، مکان ایده‌آلی برای ویروس‌های رایانه‌ای ساخته دست بشر هستند.

تاکنون به این فکر کرده‌اید که تقریبا هر دستگاه الکترونیکی قابل هک است؟ بنابراین بهتر است برای نشان‌دادن تأثیر فعالیت هکرها در جامعه مدرن، برخی از آمار هک را بررسی کنیم. آمار فوق‌العاده‌ای که به ما کمک می‌کند تا بدانیم:

1 وقتی از دنیای هکرها صحبت می‌شود، سوال پیش می‌آید: «چند هکر در جهان وجود دارد؟» هیچ‌کس نمی‌داند! هکرها معمولا به صورت مخفیانه و انفرادی فعالیت می‌کنند. بنابراین یکی از غیرممکن‌ترین کارهای جهان، شمردن جمعیت هکرهاست.

2 اگرچه معمولا هکرها شخصیت‌های مخفی در بین اطرافیان ما هستند، اما از روی کلاه‌شان می‌شود آنها را شناخت! آنهایی که رفتارهای مجرمانه و خطرناک دارند، به هکرهای کلاه سیاه معروفند. آنهایی که فعالیت‌های مجرمانه را خنثی می‌کنند، به کلاه سفیدها شهرت دارند و خرابکارهای جزئی که فقط برای قدرت‌نمایی یا ریزه‌کاری‌های خرابکارانه در صفحات وب قدم می‌زنند کلاه خاکستری ها هستند.

3 هکرهای روسی سریع‌ترین هکرهای جهان هستند. آن ها می‌توانند در عرض 18 دقیقه به یک شبکه رایانه‌ای نفوذ کنند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید هکرهای کره‌شمالی به کمتر از دو ساعت و نیم و چینی‌ها به حدود چهار ساعت زمان نیاز دارند.

4 هر روز 300‌هزار بدافزار جدید در دنیای الکترونیکی تولید می‌شود. بنابراین به نظر می‌رسد  یک‌سری از هکرها در طول شبانه‌روز هم انگشتان‌شان را از روی دکمه‌های موس و کیبورد برنمی‌دارند.

5 حراز هویت و رمزگذاری چند مرحله‌ای بزرگ‌ترین موانع هکر هستند. هکرها می‌گویند «خود انسان‌ها مقصر اصلی نقض امنیت حریم شخصی‌شان هستند.»

6 جرایم اینترنتی سود بیشتری نسبت به تجارت غیرقانونی جهانی موادمخدر دارند. جالب است که بدانید حتی سود حاصل از صنعت داروهای قاچاق سالانه حدود 400‌میلیارد دلار است، اما مجرمان اینترنتی در‌ سال 2018 حدود 600‌میلیارد دلار درآمد کسب کرده‌اند.

7  80 درصد از هکرهای جهان به صورت خودآموز، هک‌کردن را یاد گرفته‌اند. جالب این است که آنها کار خود را بیشتر از طریق وبلاگ‌ها و مطالب آموزشی به صورت آنلاین آموخته‌اند و فقط 6درصد  از آنها در کلاس‌های رسمی دوره‌های آموزش هک گذرانده‌اند.

8 فقط در ایالات متحده بیش از 715هزار متخصص امنیت سایبری مشغول به کار هستند که با پیشرفت روزافرزون تکنولوژی این تعداد همچنان ادامه خواهد یافت. آمار امنیت سایبری به ما این اطمینان را می‌دهد که در آینده نزدیک این شغل یکی از بهترین شغل‌های جهان خواهد بود.

شاید باور نکنید که برخی از آنها حتی هک‌کردن را هجوم آدرنالین توصیف کرده‌اند و فقط برای لذت‌بردن پیج من و شما را هک می‌کنند. طبیعتا دیدگاه و نگاه آنها به دنیای اطراف‌شان با مردم عادی خیلی فرق دارد، حتی در مواقع استراحت و سفر! می‌گویند فرق یک مسافر عادی با یک مسافر هکر که در یک هتل اقامت دارند این است که مسافر عادی در اتاق هتلش یک تلویزیون می‌بینند، اما یک هکر تلویزیون را دروازه‌ای برای ورود به شبکه هتل!

 

همه این اعداد و آمار و ارقام چشمگیر به نظر می‌رسند، درست است؟ حالا یک لحظه مکث کنیم تا جهان را از چشم هکرها ببینیم:

راستش وقتی ما با یک فناوری جدید روبه‌رو می‌شویم، اولین سوال منطقی که ممکن است به ذهن‌مان برسد این است که   «خب حالا این دستگاه چه کاری انجام می‌دهد؟» اما هکرها این مسأله را متفاوت می‌بینند! سوال آنها این است که  «خب حالا چه کاری می‌توانم انجام دهم؟»

هکرها به نوعی مثل من و شما هستند و فقط در مورد دنیای اطراف‌شان کنجکاوترند. شاید باور نکنید که برخی از آنها حتی هک‌کردن را هجوم آدرنالین توصیف کرده‌اند و فقط برای لذت‌بردن پیج من و شما را هک می‌کنند. طبیعتا دیدگاه و نگاه آنها به دنیای اطراف‌شان با مردم عادی خیلی فرق دارد، حتی در مواقع استراحت و سفر! می‌گویند فرق یک مسافر عادی با یک مسافر هکر که در یک هتل اقامت دارند این است که مسافر عادی در اتاق هتلش یک تلویزیون می‌بینند، اما یک هکر تلویزیون را دروازه‌ای برای ورود به شبکه هتل!

داستان هکرها آن‌قدر پیچیده و تاریک و حتی گاهی جذاب است که حتی باورتان نمی‌شود چطور بزرگ‌ترین غول‌های تکنولوژی جهان هم از آنها رکب خورده‌اند. درست مثل به خطر افتادن 500‌میلیون حساب کاربری یاهو در‌ سال 2014 که البته دو سال بعد از این اتفاق شرکت یاهو به اصل ماجرا و هک‌شدن یک‌سری از داده‌هایش رسما اعتراف کرد. یا حتی ماجرای سرقت هکرهای کلاه سیاه از بانک‌ها هم به همین اندازه عجیب است. مجرمان اینترنتی تقریبا همان کاری را انجام می‌دهند که سارقان مسلح با نقاب سیاه و اسلحه و مسلسل و گروگانگیری دست به سرقت از بانک‌ها می‌زنند، اما این‌بار به روش غیرحضوری! در ‌سال 2018 مجرمان اینترنتی سرورهای بانک Cosmos در هند را هک‌کردند  و مبلغ 13.4‌میلیون دلار از خزانه این بانک را به جیب زدند. یکی از جالب‌ترین حقایق هک از بانک‌ها برمی‌گردد به باند هکرهای «Carbana» که در مجموع بیش از یک‌‌میلیارد دلار از بانک‌ها سرقت کردند. هرچند که این سرقت را نمی‌توان به‌عنوان بزرگ‌ترین سرقت بانک در تاریخ  بدانیم، اما مطمئنا جالب است. آنها حدود 100 بانک در سراسر جهان را هدف قرار دادند و پروژه سرقت‌شان هم بین دو تا چهار ماه طول کشید. البته همانطور که گفتیم هکرها گاهی اوقات هم فقط برای سرگرمی دست به کارهای پرسروصدا می‌زنند. درست مثل هک‌کردن حساب توییتر دونالد ترامپ در‌ سال 2013 که هکر در آن شعرهای Lil ’Wayneo رپر مشهور را منتشر کرد.

در نهایت با همه این آمار و ارقام باید به یک نتیجه کلی از دنیای تکنولوژی برسیم. اینکه زندگی در روزگار پیشرفت تکنولوژی هنوز هم سخت است. اینکه دنیای تکنولوژی درست مثل صحنه زندگی پُر است از آدم‌هایی که می‌سازند و در مقابلش آدم‌هایی که می‌آیند و خرابش می‌کنند. اینکه حتی دنیای هکرها فقط پول نیست، کنجکاوی و اخلاق هکری هم نقش زیادی در سیاه و سفیدشدن‌شان دارد. و سر آخر اینکه تکنولوژی‌های ساخته شده به دست بشر قرار نیست همه مشکلات زندگی را حل کنند، تا زمانی که خود ما حواس‌مان به خودمان نباشد.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.