تور ویژه تزریق واکسن کرونا، توریسم سلامت یا فرصت‌طلبی؟

راست و دروغ تبلیغ یک تور

یکی از مدیران دفتر آژانس مسافرتی صحت تبلیغ «تور ویژه تزریق واکسن کرونا» را بعید نمی‌داند و می‌گوید: «اگر واکسنی آمده باشد که در ایران نیست،‌ خب طبیعی ‌است که تور آن هم راه بیفتد!»

شهروندآنلاین: ازدیروز صبح تبلیغی مبهم از یک تور استانبول در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شود که مردم را به خرید تور واکسن کرونا ترغیب می‌کند؛ البته پنج روزه و در دی ۹۹؛ حدود ۱۲ میلیون تومان. ترکیه پیش از این اعلام کرده بود در چهار ماه آینده حدود ۵۰ میلیون دوز واکسن چینی کرونا را خریداری کرده است و به گروه‌های هدف تزریق می‌کند؛ حدود ۲۵ میلیون نفر. ترکیه حدود یک میلیون دوز هم از فایزر خریداری کرده است. در میان کشورهای منطقه، ترکیه بالاترین خرید واکسن را داشته است.

به دنبال تبلیغ «تور ترکیه ویژه تزریق واکسن کرونا»، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی گفت که نشانه‌های فرصت‌طلبی و سوءاستفاده در تبلیغ این تور دیده می‌شود و باید با آن برخورد شود.

این تورها که ویژه تزریق واکسن کرونا معرفی می‌شود برای اواخر دی ماه طراحی شده و قیمت آنها از ۱۲ میلیون تومان به بالاست. تماس با مدیران چند آژانس مسافرتی در تهران و شهرستان البته به نتیجه‌ای نرسید، بلکه تنها هشدارهایی از آنها دریافت کرد که این تورها یا Fake یا روشی برای کلاهبرداری هستند.

مدیر یکی از این آژانس‌ها گفت درحالی که هیچ جای دنیا واکسن قطعی وجود ندارد، باور نکنید که واکسن در ترکیه پیدا می‌شود و مدیر دیگر نیز گفت از این قبیل آگهی‌ها فقط بوی سودجویی و خطر به مشام می‌رسد.

با این‌ حال یکی از مدیران دفتر آژانس مسافرتی چنین اتفاقی را بعید نمی‌داند: «اگر واکسنی آمده باشد که در ایران نیست،‌ خب طبیعی ‌است که تور آن هم راه بیفتد!»

دیگر آژانس‌های مسافرتی که برای تزریق واکسن در دوبی، آنتالیا و ازمیر تبلیغات می‌کنند نیز مبلغ هر بلیت را برای هر نفر از ۲۵ میلیون تومان شروع کرده‌اند.

بر اساس شایعات مجازی ذیگر سفرهای طراحی‌شده برای واکسیناسیون در اروپا از ۵۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده و وعده تزریق واکسن ژانویه و مارس سال ۲۰۲۱ داده شده است.

اما واکنش ولی تیموری، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که تبلیغ تور ویژه تزریق واکسن کرونا را دیده و بررسی‌های اولیه‌ را انجام داده است، یک پیام کوتاه بود: «فکر نمی‌کنم این تبلیغ کار یک آژانس مسافرتی باشد.»

حرمت‌الله رفیعی، رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی نیز که درباره تبلیغ این تور تحقیقات اولیه را انجام داده است،  با تکرار حرف معاون گردشگری گفت: «این تبلیغ و تور به احتمال زیاد نمی‌تواند کار یک آژانس باشد. ما آژانسی نداریم که در سه نقطه کشور شعبه داشته باشد. مهم‌تر از آن نکته‌ای است که تور به انگیزه آن تبلیغ شده است؛ ترکیه هنوز برای تمام شهروندانش واکسن کووید-۱۹ را تأمین نکرده، چطور می‌تواند برای مسافر خارجی واکسن داشته باشد!؟»

او مسئولیت برخورد با عوامل این تبلیغ و تور را نیروی انتظامی دانست و افزود: «نشانه‌های فرصت‌طلبی و سوءاستفاده در این تبلیغ مشهود است، اما مجوز این تور را که ما یا وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نداده‌ایم، در نتیجه نیروی انتظامی باید وارد عمل شود.»

همچنین امیرپویان رفیعی شاد، رئیس هیأت‌مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر هوایی و گردشگری استان تهران درباره اجرای چنین توری اظهارنظر کرد: «سفرهایی که به درمان ارتباط دارد، قطعا باید توسط دفاتر خدمات مسافرتی انجام شود که مجوزهای گردشگری و توریسم سلامت را دارند. اما از همکارانم استدعا دارم با توجه به اینکه صحت و سقم واکسن کووید-۱۹ و شرایط در کشورهای دیگر هنوز تأیید نشده است، از اقداماتی که به صنف (دفاتر خدمات مسافرتی) انگ سوءاستفاده می‌زند، خودداری کنند و تا زمانی که موضوع توسط وزارت بهداشت روشن نشده است، از اقدامات حاشیه‌ای پرهیز کنند و هوشمندانه رفتار شود.»

او تأکید کرد: «با توجه به اینکه ویروس کرونا یک اپیدمی در دنیاست، موضع وزارت بهداشت به عنوان عالی‌ترین مقام رسیدگی‌کننده به موضوع بهداشت و درمان کشور باید مشخص شود و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز به عنوان مرجع عالی گردشگری در کشور نسبت به این موضوع واکنش نشان دهد. امیدوارم همکارانم (آژانس‌های گردشگری) درباره این مهم با توجه به ضوابط اقدام کنند.»

رفیعی شاد درباره اینکه با توجه به نشانه مشهود سوءاستفاده در تبلیغ این تور، برخورد با عوامل آن وظیفه چه دستگاهی است، گفت: «عرض بر این نیست که دفتری سوءاستفاده کرده، تأکید ما این است شرایطی ایجاد نشود که به آژانس‌های گردشگری انگ زده شود. برای اجرای چنین تورهایی باید از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نخست استعلام گرفته شود، اگر چنین اقدامی مغایر با سلامت کشور باشد، طبیعی است که برخورد لازم باید صورت گیرد.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.