خانه‌دار شدن ارزان‌تر شد

سقوط اوراق تسهیلات به کانال 50هزار تومان

اوراق تسهیلات مسکن در معاملات روز گذشته بازار سرمایه با کاهش در تعداد معاملات، تعداد برگه‌های فروخته‌شده و همچنین نرخ هر برگه مواجه شد که به نظر می‌رسد رکود حاکم بر بازار مسکن، در بازار اوراق گواهی حق‌تقدم تسهیلات مسکن نیز اثرگذار بوده است.

شهروندآنلاین: هزینه خرید اوراق تسه در ادامه فرآیند نزولی خود در هجدهم آبان مانند هفته گذشته باز هم کاهش یافت. در پی ورود بازار مسکن به فاز رکود غیرتورمی به دلیل کاهش قدرت خرید خانوارها و افت بازدهی آن، تابلوی بازار ثانویه اوراق تسهیلات مسکن نیز فرابورس را سرخ‌پوش و به کانال 50هزار تومان افت کرد. طبق متوسط قیمت این هفته، متأهل‌های تهرانی برای این اوراق باید ۲۸میلیون و ۹۴۴هزار تومان پرداخت کنند؛ درحالی که این رقم در دو هفته قبل حدود ۳۵میلیون تومان بود.

اوراق تسهیلات مسکن در معاملات روز گذشته بازار سرمایه با کاهش در تعداد معاملات، تعداد برگه‌های فروخته‌شده و همچنین نرخ هر برگه مواجه شد که به نظر می‌رسد رکود حاکم بر بازار مسکن، در بازار اوراق گواهی حق‌تقدم تسهیلات مسکن نیز اثرگذار بوده است.

در این معاملات این اوراق که برای نخستین بار پس از آنکه در خرداد ماه، نرخ اوراق تسهیلات مسکن از کانال 50هزار تومانی که در اردیبهشت ماه بود، با دو کانال رشد، وارد دامنه 70هزار تومانی شد و سپس در مرداد امسال و در پی آغاز دوره کاهشی شاخص کل بورس، وارد دامنه 90هزار تومانی شد و حتی در چند روز، رقم 100هزار تومان را تجربه کرد، در معاملات اخیر وارد دامنه 50هزار تومان شد.

کاهش نرخ اوراق تسهیلات مسکن در کمتر از یک ماه اخیر آغاز و با اعلام متوسط قیمت مسکن در آبان ماه همزمان شد؛ بر اساس گزارش بانک مرکزی از بازار مسکن تهران در آبان ماه، این بازار نه‌تنها با کاهش حدودا 50درصدی تعداد معاملات مواجه شد، بلکه از رشد ماهانه این بازار که در ماه‌های پیش از آن، رشد شتابانی داشت و سبب دستیابی به رکورد رشد ماهانه 10درصدی متوسط قیمت مسکن در مهر ماه نسبت به شهریور ماه شد، در آبان ماه نسبت به ماه قبل از آن (مهر امسال) هم خبری نبود.

به گفته کارشناسان اقتصادی، دو عامل افت بازدهی بازار مسکن که به خروج خریداران سرمایه‌ای از این بازار و همچنین کاهش شدید قدرت خرید خانوارها که به خروج خریداران مصرفی منجر شد، از عوامل کاهش تقاضای خرید مسکن در آبان ماه بوده که احتمالا این روند در یکی، دو ماه آینده هم ادامه داشته باشد.

برخی کارشناسان بازار مسکن بر این نظرند که با توجه به لایحه انبساطی بودجه 1400 و احتمال افزایش رشد نقدینگی و تورم عمومی در سال آینده، احتمال افزایش قیمت مسکن و همچنین تقاضای خرید سرمایه‌ای وجود دارد که در بروز برخی تلاطم‌ها در بازار اوراق تسهیلات مسکن مؤثر خواهد بود.

قیمت اوراق تسهیلات مسکن دیروز در بیشتر نمادها در بازه 57 تا 60هزار تومان در حال خرید و فروش بود.

ارزان‌ترین برگه تسهیلات مسکن به نماد تسه 9807 (اوراق مسکن مهر 98) با قیمت 57هزار و 250 تومان و گران‌ترین برگه نیز به یکی از معاملات نماد تسه 9902 (اوراق مسکن اردیبهشت امسال) با قیمت 64هزار تومان اختصاص داشت.

بیشترین تعداد برگه‌های فروخته‌شده نیز با حدود 17هزار برگه به نماد تسه 9908 (اوراق تسهیلات مسکن صادره در آبان امسال) تعلق داشت که به دلیل افزایش عرضه این برگه‌ها، در چند معامله تا دامنه 56هزار تومان هم افت کرده بود، اما در حال حاضر با متوسط قیمت 59هزار و 230 تومان در حال معامله است.

با توجه به رکود حاکم بر بازار مسکن، بیشتر نمادهای تسه زیرمجموعه اوراق تسهیلات مسکن، به جز اوراق تسهیلات مسکن آبان امسال (تسه 9908) که به دلیل آنکه آخرین نمادی است که در فرابورس عرضه شده، در سایر نمادها در معاملات امروز، با کمتر از هزار برگه تقاضای خرید مواجه شدند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.