ملت و ایران برای ما اصل باشد، نه انتخابات ۱۴۰۰

انتقادات صریح روحانی به مجلسی ها

رئیس‌جمهوری با طرح این سوال که خط‌مشی بر عهده کیست، تأکید کرد: «کسی نمی‌تواند برای دولت خط‌مشی تعیین کند. خط‌مشی را فقط رئیس‌جمهوری می‌تواند تعیین کند. کسی نمی‌تواند برای دولت برنامه تعیین کند، برنامه را رئیس‌جمهوری تعیین می‌کند، به همین دلیل مردم پای صندوق‌های آرا می‌آیند و به شخص رئیس‌جمهوری و به برنامه‌ آن رأی می‌دهند.»

شهروندآنلاین: رئیس‌جمهوری با بیان اینکه چشم‌انداز امیدبخشی برای سال ۱۴۰۰ داریم، گفت: «دنیا این پیام را به خوبی دریافت کند که ایران شرایط تولید و فروش نفتش با دو سال قبل کاملا متفاوت خواهد بود. البته ممکن است کاسبان تحریم از این علامت خوشحال نشوند، اما این چراغ امیدی برای ملت است.»

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه در نشست هیأت وزیران با اشاره به ارایه لایحه بودجه ۱۴۰۰ پیش از موعد مقرر به مجلس گفت: «بودجه امسال به اعتقاد من یک بودجه راهبردی است و با همه بودجه‌های هفت سال قبلی که دولت آنها را تقدیم کرده، تا حدی متفاوت است.»

او با تأکید بر اینکه این بودجه پیام‌های بسیار مهمی دارد، افزود: «اولین پیام بودجه این است که یک چشم‌انداز بسیار روشن و امیدبخشی برای ۱۴۰۰ داریم. این نه برمبنای این است که می‌خواهیم با کسی مذاکره کنیم.»

نکات مهم سخنان روحانی چنین است: 

– اما امروز در این شرایط جنگ اقتصادی، شرایط ما در کشاورزی و صنعت؛ هم در شش ماهه اول نسبت به شش ماهه سال گذشته و هم سه ماهه دوم تابستان نسبت به سه ماهه دوم سال گذشته کاملا در مسیر امیدوارکننده است.

-دنیا این پیام را به خوبی دریافت کند که ایران شرایط تولید و فروش نفتش با دو سال قبل کاملا متفاوت خواهد بود. البته ممکن است کاسبان تحریم از این علامت خوشحال نشوند، اما این چراغ امیدی برای ملت برای سال آینده است.  

-در این بودجه توجه خاص و ویژه‌ای به مردم و اقشار کم‌درآمد شده است. امروز هم دولت دو مصوبه درباره‌ آب و گاز دارد. این دو مصوبه مشابه مصوبه‌ای است که برای برق داشتیم. در برق عموم مردم را به کم‌مصرفی دعوت و پاداشی برای آن اعلام کردیم که اگر از حد مصارفی که اعلام کرده‌ایم، وجهی دریافت نمی‌شود، یعنی برق کاملا مجانی.

– حقوق کارمندان و بازنشستگان را برای حمایت از این اقشار ۲۵درصد افزایش دادیم. ۷۳هزار میلیارد تومان در سال آینده برای حمایت از مردم به صورت یارانه یا کمک معیشتی پرداخت و ۱۸هزار میلیارد تومان برای کاهش فقر مطلق مصرف می‌شود. برای کالاهای اساسی ارز ۴۲۰۰تومانی پیش‌بینی شده است و اگر دولت بعدا تصمیم دیگری بگیرد، این نخست به خود مردم برمی‌گردد.

ما در این بودجه اعلام کردیم قیمت امروز ارز کاهش خواهد یافت و این یکی از پیام‌های مهم بودجه ما است و این یعنی ارزش پول ملی. یکی از اهداف ما ارزش پول ملی است و لذا ارز را برمبنای ۱۱ هزار و ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان مدنظر قرار دادیم که ارزش پول ملی ما بالا برود، در یک شرایطی در سال آینده این کار شدنی و امکان‌پذیر است. هیچ‌کدام اینها آرزو نیست. دولت کاملا محاسبه کرده و با محاسبه دقیق این کار را انجام داده و حاضر است برای مردم توضیح دهد و روشن کند که همه اینها برمبنای محاسبات دقیق انجام گرفته است.  

تقاضای من از نمایندگان مجلس شورای اسلامی این است این بودجه اولین کار مشترک مجلس یازدهم و دولت دوازدهم باشد. متأسفانه در این چند ماه نشده که ما کار مشترک انجام بدهیم، زیرا مجلس لوایح ما را در یک اتاق بایگانی برده و سونامی طرح‌ها را شروع کرده و هر روز یک طرحی ارایه می‌دهد.  

– از اول مجلس یازدهم منتظر بودیم که لااقل لوایحی که با ۵ دقیقه و با یک جمله تغییر نظر شورای نگهبان هم تأمین می‌شود، انجام بگیرد، بنابراین از مجلس شورای اسلامی خواهش می‌کنم که در این بودجه به عنوان نماد همکاری دولت و نمایندگان، بودجه را تصویب کنیم و به موقع اعلام شود تا در سال آخر این دولت و آغاز سال دولت بعدی، دولت سیزدهم بتواند با یک بودجه مطمئن کار خود را آغاز کند.

-مقداری این مسیر پرفرازونشیب هموارتر می‌شود و دیپلمات‌های ما سریع‌تر می‌توانند گام‌های خود را بردارند. روشن است که اگر در دیپلماسی بخواهیم پیشرفت کنیم و به نتیجه برسیم، نیاز داریم که از این کشور صدای واحد شنیده شود. نمی‌خواهم بگویم سلیقه‌ها را یکی کنیم. نمی‌خواهم بگویم مجلس تابع دولت باشد، مجلس نظر خودش را دارد، دولت هم نظر خود را دارد و نمی‌خواهیم بگوییم دولت نظر خود را کنار بگذارد. 

رئیس‌جمهوری و دولت اختیاراتی دارد. خط‌مشی در دولت جزو اختیارات خاص رئیس‌جمهوری است. برنامه دولت طبق اصل ۱۳۴ قانون اساسی جزو اختیارات خاص رئیس‌جمهوری است. این اختیارات، اختیارات قانون اساسی است. هیچ‌کس نمی‌خواهد قانون‌ستیزی کند، زمانی که می‌گوییم قانون؛ اول قانون خداست، بعد قانون اساسی و بعد از آن قانون مصوب مجلس شورای اسلامی است. ما باید قانون‌های بالادستی یعنی اسلام و بعد قانون اساسی به عنوان قوانین مهم و اساسی و مورد توجه مردم را مبنا قرار دهیم.

-کسی نمی‌تواند برای دولت خط‌مشی تعیین کند. خط‌مشی را فقط رئیس‌جمهوری می‌تواند تعیین کند. کسی نمی‌تواند برای دولت برنامه تعیین کند، برنامه را رئیس‌جمهوری تعیین می‌کند، به همین دلیل مردم پای صندوق‌های آرا می‌آیند و به شخص رئیس‌جمهوری و به برنامه‌ آن رأی می‌دهند.

باید منافع جناحی را کنار بگذاریم. ملت و ایران برای ما اصل باشد، نه انتخابات ۱۴۰۰، بگذارید ملت شادمان و فعال باشند. انتخابات هم خودش درست می‌شود و مردم پای صندوق می‌آیند و  هرکس را خواستند انتخاب می‌کنند و او سکاندار دولت بعدی و سیزدهم خواهد بود.

هر زمان ۱+۵ یا ۱+۴ به همه تعهداتش عمل کرد، ما هم به تمام تعهدات خود عمل خواهیم کرد. برگشتن به تعهدات‌مان زمان نمی‌برد، بلکه به اراده است. چگونه برجام پایش لنگ شد. آن فرد کم‌سواد تاجر مسلک کاغذی را خط خطی کرد و گفت از برجام خارج شویم. نفر بعد کاغذ را بردارد و آن را امضا کند. برگشتن به برجام و انجام به تعهدات نیاز به زمان و مذاکره ندارد. هر دو برگردیم. هر دو یعنی ۱+۴ به تعهداتش عمل کند. نیاز به آمریکا نیست. آمریکا هم برگردد، ما هم برمی‌گردیم.

– دولتی که روزهای پایانی خود را سپری می‌کند، کاری کرد که به ضرر دنیا، به ضرر اعتماد دنیا به آمریکا، انزوای آمریکا، به ضرر منطقه، به ضرر ایران و آمریکا بود. براساس آنچه اعلام کردیم، شما به تعهدات‌تان عمل نکردید، ما هم تعهدات‌مان را کاهش دادیم. هر وقت به راه اصلی برگشتند، ما هم آماده‌ایم به شرایط قبلی برگردیم.

-از سال گذشته، در فروردین ۹۸ اعلام کردم برنامه‌ریزی‌ها و تصمیمات دولت براساس تغییرات اقلیم باشد و حتی اعلام کردیم برمبنای باران‌های شدید برنامه‌ریزی کنیم. از سازمان برنامه خواستم گزارشی درباره خوزستان دهد و دیدم دو هزار و ۵۴۵ میلیارد تومان برای آب و فاضلاب و بارش‌های شدید پرداخت شده است.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.