آهنگساز «هم شاگردی سلام» درگذشت

دهه شصت را با این آهنگ‌ها به خاطر دارید؟ «خجسته باد این پیروزی»، «آمریکا ننگ به نیرنگ تو»، «هم‌شاگردی سلام»...

احمدعلی راغب، آهنگساز سرودهای «خجسته باد این پیروزی»، «آمریکا ننگ به نیرنگ تو» و «هم‌شاگردی سلام» بامداد چهارشنبه 19 آذر، در سن 67 سالگی بعد از تحمل یک دوره بیماری، دار فانی را وداع گفت.

شهروند آنلاین: آهنگساز «هم شاگردی سلام» درگذشت ، دهه شصت را با این آهنگ‌ها به خاطر دارید؟ «خجسته باد این پیروزی»، «آمریکا ننگ به نیرنگ تو»، «هم‌شاگردی سلام»… سازنده این آهنگ‌ها، احمدعلی راغب، متولد 1323 در بندر انزلی بود. او با تشویق و آموزش‌های والدین، فراگیری موسیقی و همچنین نواختن تار قفقازی را آغاز کرد. راغب نزد علی‌اکبر سرخوش به فراگیری دوره تکمیلی تار پرداخت و نوازندگی عود را به صورت خودآموز فرا گرفت. در این دوران آهنگ‌های محلی زیادی ساخت که با صدای خواننده‌های گیلان اجرا و پخش شد. در سال 1345 از او دعوت شد که در ارکستر رادیو و تلویزیون گیلان نیز همکاری کند.

احمدعلی راغب در سال 1349 به تهران مهاجرت کرد و پس از مدتی، در سال 1350 با قبولی در آزمون هنری شورای موسیقی رادیو، به عنوان نوازنده عود در ارکستر سازهای ملی رادیو زیر نظر مهدی مفتاح و بعدها، همایون خرم، مشغول به کار شد و آهنگ‌هایی نیز برای خوانندگان آن روزگار ساخت. حضور در محضر هنرمندانی همچون جلیل شهناز، فرهنگ شریف، علی‌اکبر سرخوش، همایون خرم، علی تجویدی، جواد معروفی و همکاری با این استادان، تجربیات ارزشمندی را برای او به همراه داشت. راغب در همین زمان، همراه با گروه‌های هنری و خوانندگان مشهور و سرشناس آن روزگار، مسافرت‌های زیادی به خارج از ایران جهت معرفی و اجرای موسیقی ایرانی داشت. او در این دوران برای جمع‌آوری فرهنگ عامه ایرانیان با انجوی شیرازی همکاری داشت. راغب بعد از پیروزی انقلاب در زمینه ساخت موسیقی‌های انقلابی فعالیت کرد و در ادامه با شروع جنگ تحمیلی، روی آثار شاعران بزرگی چون حمید سبزواری دست به ساخت آهنگ‌ها و سرودهایی ماندگار زد. «خجسته باد این پیروزی» ،«بانگ آزادی»، «شهید مطهر»، «آمریکا ننگ به نیرنگ تو»، «مدرسه‌ها وا شده»، «هم‌شاگردی سلام»، و … از جمله آثار اوست.

همچنین اولین آلبوم موسیقی پاپ پس از انقلاب با عنوان «رقص گل‌ها» و قطعاتی مانند «گل می‌روید به باغ» یا «بیا به امداد ناتوانان» و … هم از دیگر آثار این ‌آهنگساز انقلاب هستند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.