با ولع کشورهای ثروتمند، واکسن به همه می‌رسد؟

در کشورهای فقیر، 9نفر از هر 10نفر در واکسیناسیون از قلم می‌افتند، زیرا غرب واکسن‌ها را احتکار می‌کند

9نفر از هر 10نفر در کشورهای فقیر بی‌واکسن می‌مانند، زیرا غرب واکسن‌ها را چند برابر نیاز می‌خرد. کشورهای ثروتمند با 14درصد از جمعیت جهان، 53درصد از واکسن‌هایی را که به آن امید بسته شده، می‌خرند و این‌گونه میلیاردها نفر احتمالا به واکسن دسترسی نخواهند داشت. با واکسیناسیون نخستین افراد در انگلستان، ائتلاف مردمی واکسن هشدار داد معاملاتی که دولت‌های کشورهای ثروتمند انجام داده‌اند، کشورهای فقیر را زیر سلطه ویروس وحشی رها می‌کند.

فرشته کیانی، شهروندآنلاین: فعالان می‌گویند در 70 کشور کم‌درآمد از هر 10نفر، 9نفر بعید است سال آینده در برابر کووید-19 واکسینه شوند، زیرا بیشتر واکسن‌های در دست تولیدی را که به آن امید بسته شده، غرب خریده است.

با واکسیناسیون نخستین افراد در انگلستان، ائتلاف مردمی واکسن هشدار داد معاملاتی که دولت‌های کشورهای ثروتمند انجام داده‌اند، کشورهای فقیر را زیر سلطه ویروس وحشی رها می‌کند.

کشورهای ثروتمند با 14درصد از جمعیت جهان، 53درصد از واکسن‌هایی راکه به آن امید بسته شده، خریداری کرده‌اند.

ائتلاف مردمی واکسن که شامل نهادهای بشردوستانه از جمله عفو بین‌الملل و آکسفام است، گفت با دوزهای واکسنی که کانادا خریداری کرده است هر کانادایی می‌تواند پنج‌بار واکسن بزند.

آنا ماریوت، مدیر سیاست‌های بهداشتی آکسفام گفت: «افراد نباید به پشتوانه کشوری که در آن زندگی می‌کنند یا مقدار پولی که در جیب آنان است، از دسترسی دیگران به واکسن نجات‌بخش زندگی جلوگیری کنند.»

کشورهای ثروتمند با 14درصد از جمعیت جهان، 53درصد از واکسن‌هایی راکه به آن امید بسته شده، خریداری کرده‌اند. فعالان می‌گویند در 70 کشور کم‌درآمد از هر 10نفر 9نفر بعید است سال آینده در برابر کووید-19 واکسینه شوند.

او افزود: «اما تا زمانی که تغییری چشمگیر رخ ندهد، میلیاردها نفر در سراسر جهان تا سال‌های آینده به واکسنی ایمن و موثر برای کووید-19 دست نخواهند یافت.»

واکسن‌های فایزر/بایون‌تک که هفته گذشته در انگلستان تأیید شد، تقریبا همه به کشورهای ثروتمند می‌رود؛ چنانکه 96درصد دوزها را غرب خریده است.

واکسن مادرنا که از فناوری مشابهی استفاده می‌کند و ادعا می‌شود 95درصد کارایی دارد، منحصراً به کشورهای ثروتمند ارسال می‌شود.

قیمت هر دو واکسن بالاست و دسترسی برای کشورهای کم‌درآمد با توجه به شرایط نگهداری در دمای فوق‌العاده پایین پیچیده خواهد بود.

در مقابل، واکسن آکسفورد/استرازنکا که 70درصد کارایی دارد، در دمای طبیعی یخچال پایدار است و قیمت آن برای دسترسی جهانی، آگاهانه و تعمدی، پایین است. تولیدکنندگان گفته‌اند 64درصد دوزها به کشورهای در حال توسعه تعلق می‌گیرد. فعالان این تعهد را تحسین می‌کنند، اما گفته‌اند یک شرکت به تنهایی نمی‌تواند تمام دنیا را تأمین کند. حداکثر 18درصد از جمعیت جهان می‌توانند سال آینده به واکسن آکسفورد/استرازنکا دسترسی یابند.

ائتلاف مردمی واکسن از داده‌های شرکت اطلاعات و تجزیه و تحلیل علمی Airfinity برای بررسی معاملات جهانی با هشت کاندیدای اصلی واکسن استفاده کرده است. آنان دریافتند که 67 کشور با درآمد پایین و متوسط​، درحالی که کشورهای ثروتمند راه فرار از بیماری همه‌گیر را می‌گشایند، در خطر عقب‌ماندن در این مسیر هستند.

مارگارت کینان، زن 90 ساله انگلیسی، نخستین واکسن کرونای فایزر را تزریق کرد. ائتلاف مردمی واکسن هشدار داد 96 درصد دوزها را غرب خریده است. Photograph: Jacob King/EPA

ائتلاف مردمی واکسن از همه تولیدکنندگان واکسن کووید-19 می‌خواهد فناوری و مالکیت معنوی خود را از طریق سازمان بهداشت جهانی به اشتراک بگذارند تا میلیاردها دوز واکسن بیشتر با قیمت پایین برای کشورهای در حال توسعه ساخته شود.

آنان گفتند آکسفورد/استرازنکا، مادرنا و فایزر/بایون‌تک بیش از 5میلیارد دلار بودجه عمومی برای تولید واکسن‌های خود دریافت کرده‌اند، این بدان معناست که آنها در زمینه اقدام برای منافع عمومی جهانی مسئولیت دارند.

دکتر موگا کمال یانی، عضو ائتلاف مردمی واکسن گفت: «کشورهای ثروتمند دوز کافی و حتی چند برابر بیشتر برای واکسینه‌کردن دارند، درحالی که کشورهای فقیر حتی به اندازه کافی برای کارمندان بهداشتی و افراد در معرض خطر واکسن ندارند.»

او افزود: «سیستم فعلی که در آن شرکت‌های دارویی از بودجه دولت برای تحقیق استفاده می‌کنند، حقوق انحصاری را حفظ می‌کنند و برای افزایش سود، فناوری خود را مخفی نگه می‌دارند، هزینه‌های بسیاری برای جان بشر در پی دارد.»

استیو کاکبرن، رئیس عدالت اقتصادی و اجتماعی سازمان عفو ​​بین‌الملل گفت: «احتکار واکسن‌ها به‌شدت تلاش‌های جهانی را برای اطمینان از اینکه همه در همه جا می‌توانند در برابر کووید-19 محافظت شوند، تضعیف می‌کند. کشورهای ثروتمند تعهدات واضح حقوق بشری دارند؛ نه‌تنها برای جلوگیری از اقداماتی که دسترسی به واکسن را در جاهای دیگر مختل می‌کند، بلکه برای همکاری و کمک به کشورهایی که به آن نیاز دارند.»

منبع: گاردین

اینجا کلیک کنید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.