تصورات اشتباه درباره گرم‌شدن زمین

رفتن دونالد ترامپ می‌تواند خبر خوبی برای محیط‌زیست باشد

گرم‌‌شدن کره‌‌زمین واقعیتی ترسناک است که گویی هیچ‌کس آن را جدی نگرفته است. از مردم عادی بگیرید تا دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری تا چند وقت دیگر «سابق» آمریکا! در مطلب پیش‌رو برخی از تصورات اشتباه و شبهات درباره موضوع تغییرات اقلیمی و خصوصا گرم‌شدن کره‌‌زمین ذکر و سعی شده است در چند جمله موجز به آنها پاسخ داده شود.

این تصورات نشان می‌دهند حتی وجودنداشتن شخصی چون ترامپ نیز دلگرمی برای دغدغه‌های محیط‌زیستی نباید تلقی شود.

تغییر اقلیم و گرم‌‌شدن کره‌‌‌زمین قصه است!

کره‌زمین از همیشه‌اش گرم‌تر شده است. این مسأله چه به کام‌مان شیرین بیاید و چه نه، واقعیت دارد. طبق آمار از ١٩٥٠ میلادی تاکنون آب‌وهوا به سرعت درحال تغییر است. گرم‌ترین آب‌وهوای کل کره‌زمین بین سال‌های ٢٠٠٦ تا ٢٠١٦ ثبت شده است.

اقلیم ثابت نمی‌ماند، نگران نباشید!

شاید طرح این مسأله که آب‌وهوای زمین از میلیاردها ‌سال گذشته تغییرات زیادی کرده است، واقعیت داشته باشد، اما باید توجه کرد که شیب تغییرات و سرعت‌شان طی دوره‌های بسیار طولانی شکل گرفته است، نه در عرض چند دهه‌! تغییرات آب‌وهوا در طبیعت مسأله چندان عجیبی به نظر نمی‌رسد، اما تغییر اقلیم فاجعه‌ای‌ است که به دست انسان‌ها درحال وقوع است.

نسل بشر در هر آب‌‌وهوایی زنده می‌ماند!

شاید بعضی از گونه‌های جانوری و پوشش‌های گیاهی بتوانند با شرایط آب‌وهوا سازگار شوند، اما این همیشگی نیست. ترمیم شرایط اقلیمی تا سده‌ها و هزاره‌ها طول می‌کشد، پس خطر انقراض یا آسیب شدید و جبران‌ناپذیر دیگر موجودات را بیشتر تهدید می‌کند تا انسان‌ها را.

انرژی‌های تجدیدپذیر چنگی به دل نمی‌زنند!

کسانی که هنوز خطر تغییر اقلیم را درک نکرده‌اند، فکر می‌کنند روی منابع تجدیدپذیر نمی‌شود حساب باز کرد، چون سوخت‌های فسیلی خیلی قوی‌تر و بهترند. این روزها، دستگاه‌ها و فناوری‌های فوق‌پیشرفته‌ای برای ذخیره، بهبود و دسترسی آسان به این دسته از انرژی‌ها تعبیه شده‌اند. منابع تجدیدپذیر لایزال‌اند و هیچ‌وقت از سکه نمی‌افتند.

توربین بادی انرژی بیشتری مصرف می‌کند!

بعضی‌ها معتقدند ساختن ابزار و آلاتی مثل توربین بادی که بتوان انرژی‌های تجدیدپذیر را به کمک آن تولید کرد، بیش از اینکه عایدی داشته باشد، هزینه‌ انرژی را بالا می‌برد. این ادعا اساسی ندارد، چون این توربین‌ها طی ٣ تا ٦ ماه، انرژی‌ که گرفته‌اند، جبران می‌کنند.

یخ‌های قطب جنوب هنوز آب نشده‌اند!

همه حداقل یک‌بار شنیده‌اند که یخ‌های قطب درحال ذوب‌شدن هستند. این فرآیند صددرصد منجر به جاری‌شدن سیل‌های خطرناک می‌شود. اگر یخ‌های قطب ذوب شوند، باعث بالاآمدن آب دریاها و اقیانوس‌ها و طغیان آنها می‌شوند و این سرآغاز ماجراست.

همه‌ این آتش‌ها از گور چینی‌ها بلند می‌شود!

چین بیش از هر کشور دیگری در دنیا گاز گلخانه‌ای تولید می‌کند. با اینکه چین سهم زیادی در این فاجعه دارد، اما در عین حال یکی از پیشگامان تولید و گسترش انرژی‌های تجدیدپذیر و از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران فناوری‌ در این عرصه است. اگرچه چین گاز گلخانه‌ای تولید می‌کند، اما باید یادمان باشد که علتش کالاهایی ا‌ست که این کشور برای اقصی‌نقاط جهان تولید می‌کند.

تغییر اقلیم به ما کوچک‌ترین ربطی ندارد!

در یک نظرسنجی از شهروندان آمریکایی، ٣٠‌درصد از مردم معتقد بودند این اتفاق به آنها هیچ آسیبی نمی‌زند. این افراد فکر می‌کنند گرم‌شدن کره‌‌زمین فقط روی زندگی یک‌سری از حیوانات یا در بعضی نقاط خاص مثل قطب موثر است، نه هیچ‌کس دیگر! زهی خیال باطل! دمای هوا‌ سال به ‌سال بالا می‌رود و خطر طوفان‌ و طغیان و سیل و دیگر بلایای طبیعی را بیشتر می‌کند.

درخت که بکاریم، همه‌ چیز درست می‌شود!

درختان و گیاهان دی‌اکسیدکربن مصرف و فتوسنتز می‌کنند، اما فقط به اندازه‌ای که نیاز دارند. هر سال مساحت زیادی از پوشش جنگلی به زمین کشاورزی تبدیل می‌شود، بنابراین از حجم دی‌اکسیدکربنی که مصرف می‌شد، کم شده و مستقیما روی آب‌وهوا هم تأثیر می‌گذارد.

برای این حرف‌ها دیگر خیلی دیر شده است!

این بدترین حرفی‌ است که می‌توان درباره‌ تغییر اقلیم گفت. اما نکته اینجاست که فقط و فقط باید از خودمان شروع کنیم. این مشکل دقیقا از همین‌جا حل می‌شود. تقریبا اکثر کشور‌های جهان از این فاجعه‌ مطلع‌اند و در راستای برطرف‌کردنش در تلاش‌اند؛ چراکه قدرت‌های جهانی، قدرت و امکانات ‌بیشتری برای برداشتن بار از دوش کره‌زمین دارند.

برگردان از فکت سایت

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.