حاکمان بعدی کاخ سفید اشتباهات در تحریم ایران را جبران کنند

روحانی: همه‌ طرح‌های توسعه‌ای‌ ایران را در شرایط جنگ اقتصادی انجام دادیم

رئیس‌جمهوری با اشاره به اعمال تحریم‌های مختلف توسط مقامات ایالات متحده آمریکا علیه ایران گفت: امیدواریم در آینده این اشتباه توسط حاکمان بعدی در کاخ سفید جبران شود

شهروند آنلاین: حسن روحانی رئیس‌جمهوری صبح پنجشنبه در پایان آیین بهره‌برداری از راه‌آهن خواف- هرات که با حضور محمد اشرف غنی رئیس‎جمهوری افغانستان به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، با بیان اینکه ما این راه‌آهن را به‌عنوان یکی از تعهدات توسعه‌ای‌مان انجام دادیم، اظهار کرد: «ما به این تعهدنامه در زمانی عمل کردیم که در شرایط تحریم ظالمانه آمریکا بودیم و آنها به‌عنوان تروریست اقتصادی می‌خواستند تمام مسیرهای حرکت اقتصادی را روی مردم ما ببندند؛ البته آنها شکست خوردند و طراح این طرح غلط نیز سرنگون شد و همه آنهایی که در این مسیر راه غلط را انتخاب کرده بودند، فهمیدند که اشتباه تاریخی مرتکب شدند.»

او با تأکید بر اینکه همه‌ طرح‌های توسعه‌ای‌مان را در شرایط جنگ اقتصادی انجام دادیم، گفت: «امیدواریم در آینده این اشتباه توسط حاکمان بعدی در کاخ سفید جبران شود.»

نکات مهم اظهارات او را در ادامه بخوانید؛

* روابط دو کشور ایران و افغانستان تنها از طریق هم‌زبانی نیست، بلکه از طریق همدلی نیز است؛ چراکه همدلی از هم‌زبانی خوشتر است. امروز هر دو دارای یک سرنوشت هستیم و ثبات، امنیت و توسعه منطقه در سایه ثبات، امنیت و توسعه هر دو کشور است. ریشه روابط دوکشور در فرهنگ و تاریخ و در زبان مشترک است؛ همسایگی ما یک انتخاب نیست بلکه تقدیر و سرنوشتی تاریخی است اما بهره‌مندی ما از سایه یکدیگر به اراده ما بستگی دارد. اراده دو ملت این است که دو کشور از نعماتی که در اختیار دارند، به نفع همدیگر استفاده کنند.

*ما همیشه در کنار تاریخ و ملت افغانستان بودیم و روزی که افغانستان توسط شوروی سابق اشغال شد، امام خمینی(ره) سفیر شوروی را احضار کرد و به او گفت که کار شما غلط است ملت افغانستان روی شما را از سرزمین خود بیرون می‌رانند. در طول جهاد مردم افغانستان ملت ایران در کنار ملت افغانستان بود و پیروزی و شادی مردم افغانستان، پیروزی و شادی ما بود.

* افتخار داریم که در طول بیش از ۴۰سال میزبان میلیون‌ها مردم افغانستان بوده‌ایم؛ میزبانی‌ای که توأم با آموزش رایگان برای فرزندان ملت افغانستان همراه بوده است. امروز بیش از ۴۰۰هزار دانش‌آموز افغانستانی در کلاس‌های درس ما درس می‌خوانند و از بهداشت و درمان رایگان ما استفاده می‌کنند. جمهوری اسلامی ایران در ماجرای کرونا نیز به همان نسبت که به مردم خود خدمت داد، بدون هیچ تفاوتی به مردم افغانستان هم خدمت داده است.

* معتقدیم فرهنگ و تاریخ ما در هم تنیده است و به همان نسبت نیز باید بازار و اقتصاد دوکشور در هم تنیدگی داشته باشد؛ نخستین گام این امر توسعه زیرساخت‌هاست؛ ما پیش از این راه‌آهن چابهار را افتتاح کردیم که آن روز، روزی تاریخی برای سه ملت ایران، افغانستان و پاکستان بود و امروز با حضور ویدیو کنفرانس جنابعالی راه‌آهن خواف- هرات را افتتاح کردیم که دومین راه‌آهن در شرق ایران است.

* راه‌آهن میرجاوه، نخستین راه‌آهن شرق ما بود که ایران را به پاکستان متصل کرد. راه‌آهن خواف-هرات دومین راه‌آهن شرقی ماست که ما را به افغانستان متصل می‌کند. از شمال نیز در سرخس و اینچه‌برون و در جلفا و در رازی در غرب و در آینده‌ای نه‌چندان دور اتصال ما از کرمانشاه به خانقین و خرمشهر به بصره راه‌های ارتباطی دیگری است که ما را به شرق و غرب متصل می‌کند و مردم افغانستان نیز می‌توانند از این اتصال استفاده کنند.

* با اجرا و افتتاح بخش چهارم راه‌آهن خواف- هرات مردم افغانستان می‌توانند به آرزوی دیرینه خود برسند و به راحتی با راه‌آهن به مشهدالرضا متصل شوند.

* «ما این راه‌آهن را به‌عنوان یکی از تعهدات توسعه‌ای‌مان انجام دادیم»، ما به این تعهدنامه در زمانی عمل کردیم که در شرایط تحریم ظالمانه آمریکا بودیم و آنها به‌عنوان تروریست اقتصادی می‌خواستند تمام مسیرهای حرکت اقتصادی را روی مردم ما ببندند؛ البته آنها شکست خوردند و طراح این طرح غلط نیز سرنگون شد و همه آنهایی که در این مسیر راه غلط را انتخاب کرده بودند، فهمیدند که اشتباه تاریخی مرتکب شدند؛ امیدواریم در آینده این اشتباه توسط حاکمان بعدی در کاخ سفید جبران شود.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.