روند پیگیری قضایی چک‌های برگشتی تسهیل شد

ضرب‌الاجل 10‌روزه برای پرداخت وجه چک برگشتی

از لحظه صدور اجراییه ۱۰روز به صادرکننده چک برگشتی مهلت داده می‌شود که کسری موجودی چک را پرداخت کند، در غیر این صورت از طریق قانون «نحوه اجرای محکومیت‌های مالی» با صادرکننده چک برگشتی، برخورد می‌شود

شهروند آنلاین: بانک مرکزی روز گذشته دراطلاعیه شماره ۳ خود در خصوص قانون جدید چک اعلام کرد که بانک مرکزی در راستای اجرایی‌کردن مفاد قانون صدور چک با هماهنگی قوه‌قضائیه، روند پیگیری قضائی چک‌های برگشتی را تسهیل کرد.

طبق این اطلاعیه، مطابق ماده (۴) قانون صدور چک مصوب 13 آبان‌ماه ۱۳۹۷ مجلس شورای اسلامی، «هرگاه وجه چک به علتی از علل مندرج در ماده ۳ قانون مذکور پرداخت نشود، بانک مکلف است بنا به درخواست دارنده چک فوراً غیرقابل پرداخت‌بودن آن را در سامانه یکپارچه بانک مرکزی ثبت کرده و با دریافت کد رهگیری و درج آن در گواهینامه‌ای که مشخصات چک و هویت و نشانی کامل صادرکننده در آن ذکر شده باشد، علت یا علل عدم پرداخت را صریحاً قید و آن را امضا و مهر و به متقاضی تسلیم کند.» این موضوع طی یک بخشنامه در ۲۴ مهرماه ۱۳۹۸ «مدیریت کل اعتبارات بانک مرکزی»، به ‌تمام بانک‌ها و مؤسسات اعتباری ابلاغ شده است.

براساس ماده ۲ قانون چک، علل اصلی برگشت‌خوردن چک کسری موجودی، مطابق نبودن امضا و قلم‎خوردگی و… ذکر شده است.

در این زمینه دریافت‌کنندگان چک‌های بی‌محل با روال تازه‌ای می‌توانند پیگیری قضائی را انجام دهند. شیوه جدید به این صورت است که دارنده چک برگشتی ابتدا به بانک مراجعه و از بانک، تقاضای صدور گواهینامه عدم پرداخت، ثبت آنی اطلاعات چک در سامانه چک‌های برگشتی بانک مرکزی و درج «کد رهگیری» روی گواهینامه مذکور می‌کند.

سپس به دفاتر خدمات الکترونیک قوه‌قضائیه رفته و شکایت خود را در آنجا ثبت می‌کند. پس ‌از ثبت شکایت، طی مدت کوتاهی قاضی پرونده، ظاهر چک را بررسی می‌کند؛ اگر سه شرط اصلی‌ای که در متن قانون ذکرشده است در ظاهر چک رعایت شده باشد، اجراییه را صادر می‌کند.

از لحظه صدور اجراییه ۱۰روز به صادرکننده چک برگشتی مهلت داده می‌شود که کسری موجودی چک را پرداخت کند، در غیر این صورت از طریق قانون «نحوه اجرای محکومیت‌های مالی» با صادرکننده چک برگشتی، برخورد می‌شود.

دسته‌چک‌ها مدت‌دار می‌شوند

به گزارش شهروند آنلاین به نقل از بانک مرکزی، به اطلاع هموطنان عزیز می‌رساند به استناد ماده (۶) قانون صدور چک مصوب مورخ ۱۳ آبان‌ماه ۱۳۹۷ مجلس شورای اسلامی، دسته‌چک‌های جدید حداکثر با مدت اعتبار ۳‌سال از زمان دریافت چک و با درج شناسه یکتا در اختیار مشتریان قرار خواهد گرفت. بدین‌نحو که در متن هر برگه چک علاوه بر درج شناسه یکتا (۱۶ رقم)، عبارت «تاریخ صدور این برگه چک حداکثر تا تاریخ ….. معتبر است» نیز قید شده ‌است.

بر این اساس و در راستای اجرای ماده (۲۱) مکرر قانون یاد شده، صدور برگه چک‌های جدید در وجه حامل ممنوع بوده و لازم است تمام صادرکنندگان چک، چک‌های جدید را صرفاً در وجه گیرنده مشخص (شخص حقیقی/حقوقی) ‌صادر کنند و گیرندگان چک نیز از پذیرش چک‌های مذکور در وجه حامل خودداری کنند. همچنین صادرکننده چک مجاز به صدور چک به تاریخ بعد از تاریخ اعتبار چک (تاریخ قیدشده در عبارت موصوف) نبوده و گیرندگان آن نیز ملزم به کنترل تاریخ‌های یادشده خواهند بود.

چک‌های جدید که براساس ماده (۶) قانون مذکور صادر می‌شوند، قابلیت ثبت در سامانه صیاد را خواهند داشت و صادرکنندگان چک می‌توانند از طریق درگاه‌های بانکی یا برنامک‌های موبایلی فعال در حوزه پرداخت کشور، اطلاعات ذینفع به انضمام مبلغ و تاریخ چک را در سامانه صیاد ثبت کنند. همچنین گیرندگان چک‌های جدید نیز می‌توانند به طرق موصوف با استعلام وضعیت چک ثبت‌شده برای ایشان، مراتب تأیید دریافت چک را به سامانه صیاد اعلام کنند.

انتقال چک‌های جدید نیز در سامانه صیاد میسر بوده، چنانچه گیرنده چک پس از تأیید اطلاعات آن متمایل به انتقال چک به شخص دیگری (شخص ثالث) باشد، این امکان در سامانه یادشده با ثبت مشخصات ذینفع جدید (ثبت شناسه‏/کدملی او) ‌برای او فراهم است. درصورت عدم ثبت انتقال چک در سامانه صیاد، لازم است اطلاعات مربوط به هویت گیرنده جدید (شامل نام و نام خانوادگی/نام شرکت و شماره/شناسه ملی) در ظهر چک پشت‌نویسی‌ شود.

همچنین نحوه دسترسی به سامانه صیاد و استفاده از برنامک‌های موبایلی به شرح زیر است:

۱- صادرکننده چک می‌تواند با مراجعه به بانک افتتاح‌کننده و نگهدارنده حساب جاری او و دریافت دسترسی به درگاه‌های نوین بانکی (شامل اینترنت بانک و همراه بانک) و یا استفاده از برنامک‌های موبایلی فعال در حوزه پرداخت کشور به سامانه صیاد دسترسی داشته و نسبت به ثبت چک اقدام کند.

۲- شناسایی صادرکننده چک و اطمینان از ثبت اطلاعات چک توسط او مستلزم انجام فرآیند احراز هویت توسط بانک یا برنامک موبایلی است که احراز هویت در برنامک‌های موبایلی به صورت زیر انجام می‌شود:

الف‏- انطباق شماره تلفن صادرکننده چک با کدملی او.

ب‌- استفاده از یکی از کارت‌های بانکی صادرکننده چک.

به عبارت دیگر صادرکننده چک می‌تواند با بکارگیری یکی از کارت‌های بانکی خود که توسط بانک صادرکننده چک در اختیار او قرار گرفته و با استفاده از سیم‌کارت ثبت‌شده به نام او، اقدام به ثبت اطلاعات چک در سامانه صیاد کند.

۳- گیرنده چک با مراجعه به شعب بانک‌های مورد تعامل خود (بانک‌های نگهدارنده حساب او) و اخذ دسترسی به درگاه‌های نوین بانکی (شامل اینترنت‌بانک یا همراه بانک) و مراجعه به برنامک‌های موبایلی پرداخت، امکان بررسی صحت اطلاعات چک ثبت‌شده برای او در سامانه صیاد را داشته و پس از حصول اطمینان از صحت آن، می‌تواند مراتب تأیید چک را به سامانه اعلام، و درصورت انتقال به شخص ثالث، مشخصات ذینفع جدید (ثبت شناسه‏/کدملی او) را در سامانه صیاد وارد کند.

۴- شناسایی گیرنده چک و اطمینان از تأیید اطلاعات چک توسط او مستلزم انجام فرآیند احراز هویت توسط بانک یا برنامک موبایلی است، که احراز هویت در برنامک‌های موبایلی به صورت زیر انجام می‌شود:

الف‏- انطباق شماره تلفن گیرنده چک با کدملی او.

ب‌‏- استفاده از یکی از کارت‌های بانکی گیرنده چک.

به عبارت دیگر گیرنده چک می‌تواند با بهکارگیری یکی از کارت‌های بانکی متعلق به خود و با استفاده از سیم‌کارتی که به نام او ثبت شده ‌است، اقدام به تأیید اطلاعات چک یا انتقال آن به شخص دیگر در سامانه صیاد کند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.