مأموریت‌های آخر هفته آتش‌نشانان در مهلکه انفجار و دود

6 مرد در آتش یک خانه باغ جان باختند و 4 نفر دیگر در تهران و ساوه از آتش‌سوزی و انفجار جان سالم به در بردند

سه حادثه در تهران و ساوه، آتش‌نشان‌ها را به صحنه کشاند. خانه‌هایی که با خاکستر یکسان شدند و ساکنانی که سوختند. بعضی‌ها نجات پیدا کردند و بعضی‌ها نیز قربانی شدند. مأموریت در دو حادثه به نجات جان ساکنان ختم شد. اما در یکی از این آتش‌سوزی‌ها، مأموریت آتش‌نشانان تهرانی پایانی تلخ داشت. 6 مرد سوختند و نتوانستند از مرگ نجات پیدا کنند.

شهروند آنلاین: مأموریت‌های آخر هفته آتش‌نشانان در مهلکه انفجار و دود . مردانی که به دلایل نامعلوم در آتش و دود یک خانه باغ، سوختند و خاکستر شدند. درحال حاضر کارشناسان پیگیری علت اصلی این انفجار و حریق‌ها را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

نخستین حادثه صبح پنجشنبه رخ داد. آتش‌سوزی در طبقه چهارم ساختمان 5 طبقه مسکونی مأموران آتش‌نشانی پایتخت را به محل حادثه کشاند. سه‌نفر از ساکنان هم از میان دود و آتش نجات یافتند.

این خانه در خیابان دامپزشکی بود. ساعت 7و30دقیقه صبح بود که همسایه‌ها با آتش‌نشانی تماس گرفته و خبر از دود و آتش در آپارتمان را دادند. بلافاصله آتش‌نشانان ایستگاه‌های 8 و گروه امدادونجات 5 به سمت محل اعزام شدند.

مأموریت‌های آخر هفته آتش‌نشانان در مهلکه انفجار و دود

گرفتار در طبقه چهارم

یک واحد مسکونی در طبقه چهارم ساختمان پنج طبقه 10واحدی دچار آتش‌سوزی شده بود. در واقع این حریق از قسمت اتاق خواب به مساحت تقریبی 20 مترمربع آغاز شده بود. آتش‌نشانان بلافاصله به دو گروه تقسیم شدند.

نیروهای آتش‌نشانی پس از بستن دستگاه تنفسی و ایمن‌سازی محل، به طبقه چهارم ساختمان رفتند. نخستین گام از این مأموریت، نجات افراد گرفتار بود. بنابراین گروه اول به سرعت افراد گرفتار را از میان دود در طبقات فوقانی خارج کردند.

همزمان گروهی دیگرهم به وسیله لوله‌های آبرسانی به مقابله با آتش‌سوزی که در قسمت اتاق خواب رخ داده بود، مشغول شدند. درنهایت آنها توانستند در زمانی کوتاه، شعله‌های آتش را خاموش کنند. آنها همچنین از سرایت آتش به واحد‌های دیگر و طبقات فوقانی ساختمان مسکونی جلوگیری کردند.

نجات کودک 2ساله

محسن مجیدی، رئیس ایستگاه 8 سازمان آتش‌نشانی تهران، درباره این مأموریت می‌گوید: «در این حادثه آتش‌نشانان با عملیات سریع خود موفق شدند سه‌نفر از ساکنان ساختمان را نجات دهند. یکی از این ساکنان کودکی 2ساله بود که به همراه پدر و مادرش در طبقات فوقانی در میان دود و حرارت گرفتار شده بود. آتش‌نشانان این افراد را به بیرون از ساختمان و در محلی امن انتقال دادند که هر سه‌نفر برای انجام معاینات اولیه تحویل عوامل اورژانس شدند.»

مجیدی درخصوص علت وقوع این حادثه نیز، می‌گوید:  «کارشناسان آتش‌نشانی بررسی علت و چگونگی بروز این آتش‌سوزی را آغاز کردند.»

حادثه باغ شخصی در تهران

حریق در باغ شخصی در آزادگان مرگبارترین حادثه آخر هفته بود. آتشی که به مرگ 6 دوست و برادر ختم شد. این حادثه ساعت 9 و۴٧ دقیقه روز جمعه رخ داد. آتش‌نشانان پایتخت با تماس یکی از شهروندان در جریان وقوع یک آتش‌سوزی قرار گرفتند. آتش‌نشانان به آدرسی که فرد تماس‌گیرنده اعلام کرده بود، در بزرگراه آزادگان، خیابان صفا اعزام شدند. این منطقه بیشتر بخش کشاورزی بود و معمولا باغ و مشابه آن در این محل وجود دارد.

در یکی از این باغ‌ها به وسعت حدود ٣٠٠ تا ٣۵٠متر حریقی رخ داده بود. داخل این بخش دو اتاقک که در مجموع ۴٠متر وجود داشت. این اتاق‌ها مثل یک سوییت کوچک دارای سرویس بهداشتی و آشپزخانه بودند.

بخشی از این منزل شعله‌ور بود، البته آثار سوختگی زیادی روی در و دیوار‌ها مشاهده می‌شد. مشخص بود که در دقایق اولیه شدت دود و حرارت بسیار بالا بوده است.

مأموریت‌های آخر هفته آتش‌نشانان در مهلکه انفجار و دود

مرگ 6 مرد

هنگام عملیات خاموش‌کردن آتش، آتش‌نشانان با وضع کاملا بی‌حال 6 نفر مرد مواجه شده بودند که دونفر سوختگی شدید داشتند و چهارنفر دیگر نیز دچار سوختگی شده بودند که البته سوختگی آنها کمتر از دونفر دیگر بود. به گفته شاهدان این حادثه، هر 6 قربانی با هم آشنایی و دوستی داشتند. اما گویا سه‌نفر از آنها نیز با هم برادر بودند.

سیدجلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران، در این‌باره به خبرنگار «شهروند» می‌گوید: «اتا‌قها دچار آتش‌سوزی شد که آتش‌نشانان پس از ورود به اتا‌ق‌ها، آتش را خاموش کردند. آنها هنگام خاموش‌کردن آتش با 6 نفر که نقش بر زمین بودند، مواجه شدند. دونفر از این 6 نفر سوختگی بسیار شدیدی داشتند. چهارنفر دیگر که در بخش دیگری از این خانه قرار داشتند، سوختگی کمتری داشتند. با این حال هیچ‌کدام از این افراد زنده نماندند. به تأیید عوامل اورژانس مشخص شد هر 6 نفر جان خود را از دست داده‌اند. همچنین روی دیوارهای این اتاق‌ها کاملا آثار سوختگی مشهود بود. این نشان می‌داد که در دقایق نخست حرارت بسیار زیاد بوده است. درنهایت آتش خاموش و محل تحویل عوامل انتظامی و قضائی شده است تا بررسی‌های لازم در این رابطه صورت بگیرد.»

انفجار در ساوه

این درحالی است که صبح روز جمعه خانه‌ای دیگر گرفتار انفجار و آتش شد. این حریق و انفجار موجب تخریب بنای مسکونی در ساوه شد.

این حادثه در خیابان آزادی ۳۳ ساوه موجب تخریب یک واحد مسکونی شد. به محض اطلاع، سه اکیپ از دو ایستگاه آتش‌نشانی در محل حادثه حضور پیدا کردند. تنها مصدوم حادثه نیز، پس از نجات و اطفای حریق تحویل عوامل اورژانس داده شد.

سیدی، سرپرست اورژانس ساوه در این‌باره می‌گوید: «مصدوم حادثه، مردی ۴۵ساله با ۴۰‌درصد سوختگی درجه دو تحویل بیمارستان مدرس ساوه شد.»

همچنین کارشناسان نیز برای کنترل اوضاع در صحنه حادثه حضور یافتند. درحال حاضر نیز علت حادثه توسط کارشناسان در دست بررسی قرار گرفت.

مأموریت‌های آخر هفته آتش‌نشانان در مهلکه انفجار و دود

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.