قاتلان بزرگ سال 2019

سازمان بهداشت جهانی: بیماری‌های قلبی، سرطان و دیابت در میان قاتلان بزرگ سال 2019

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید بیماری‌های قلبی، سرطان و دیابت نام خود را در میان قاتلان بزرگ سال 2019 ثبت کرده‌اند. سال گذشته، هفت بیماری غیرواگیر باعث تقریبا نیمی از مرگ‌ومیرها شد. بیماری‌های غیرواگیر اکنون 7 علت از 10 دلیل اصلی مرگ‌ومیر است. بزرگ‌ترین قاتل بیماری قلبی است که دلیل 16درصد از کل مرگ‌ومیرهاست.

فرشته کیانی، شهروندآنلاین: در تغییری چشمگیر نسبت به دو دهه پیش، اکنون بیماری‌های غیرواگیر مانند سرطان و دیابت از دلایل اصلی مرگ‌ومیر در جهان هستند، این بیماری‌ها را می‌توان قاتلان بزرگ سال 2019 نامید.

بیماری‌های غیرواگیر اکنون 7 علت از 10 دلیل اصلی مرگ‌ومیر هستند. در سال 2000 این بیماری‌ها 4 دلیل از 10 علت اصلی مرگ‌ومیر بودند. بزرگ‌ترین قاتل بیماری قلبی است که دلیل 16درصد از کل مرگ‌ومیرهاست.

بر اساس ارزیابی‌های منتشرشده سازمان بهداشت جهانی  (WHO) آلزایمر و سایر اَشکال زوال عقل درحال حاضر در میان 10 علت اصلی مرگ‌ومیر هستند؛ این درحالی است که مرگ‌ومیر ناشی از دیابت بین سال‌های 2000 و 2019 در سراسر جهان 70درصد افزایش یافته است.

هفت بیماری غیرواگیر که در گزارش سازمان بهداشت جهانی آمده، باعث 24.4میلیون مرگ یا 44درصد از کل مرگ‌ومیر در جهان، در سال 2019 بوده ‌است.

تدروس آدانوم گیرسیوس، مدیر کل سازمان بهداشت جهانی، گفت: «ارقام جدید نیاز به تمرکز شدید بر پیشگیری و درمان بیماری‌های قلبی- عروقی و تنفسی مزمن را نشان می‌دهد. این برآوردهای جدید یادآوری می‌کند که ما باید به سرعت در پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری‌های غیرواگیر پیشرفت کنیم.»

او افزود: «این آمار و ارقام ضرورت بهسازی محسوس مراقبت‌های بهداشتی اولیه، عادلانه و همه‌جانبه را به وضوح نشان می‌دهد. مراقبت‌های بهداشتی اولیه قوی، بنیادی است که همه چیز متکی به آن است، از مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر گرفته تا مدیریت بیماری همه‌گیر جهانی.»

هفت بیماری که در این گزارش آمده، باعث 24.4میلیون مرگ یا 44درصد از کل مرگ‌ومیر در جهان، در سال 2019 بوده ‌است.

پس از بیماری قلبی، که باعث از دست‌رفتن جان نزدیک به 9میلیون نفر در سال 2019 شد، سکته‌ مغزی و بیماری‌های مزمن ریوی دومین و سومین علت اصلی مرگ‌ومیر ناشی از بیماری غیرواگیر بود. سرطان‌های نای، نایژه و ریه و بیماری‌های کلیوی نیز افزایش یافت.

زوال عقل هفتمین علت اصلی مرگ‌ومیر شناخته شد و به‌طور نامتناسبی سهم زنان از آن، 65درصد بود. دیابت که رتبه نهم را در این فهرست دارد، بیشتر مردان را از پا درآورد؛ با افزایش 80درصدی از سال 2000.

پس از بیماری قلبی، که باعث از دست‌رفتن جان نزدیک به 9میلیون نفر در سال 2019 شد، سکته‌ مغزی و بیماری‌های مزمن ریوی دومین و سومین علت اصلی مرگ‌ومیر ناشی از بیماری غیرواگیر بود. سرطان‌های نای، نایژه و ریه و بیماری‌های کلیوی نیز افزایش یافت.

این گزارش همچنین می‌گوید مرگ بر اثر بیماری‌های واگیر در 20سال گذشته کاهش یافته است، اما کشورهایی با درآمد کم و متوسط ​​ همچنان با آن روبه‌رو هستند.

اچ‌آی‌وی/ ایدز که  سال 2000 هشتمین علت اصلی مرگ بود، در سال 2019 در جایگاه نوزدهم قرار گرفت؛ درحالی که بیماری سل از جایگاه هفتم در سال 2000 به سیزدهم در سال 2019 سقوط کرد، اما هنوز جزو 10 قاتل بزرگ در آفریقا و جنوب‌شرق آسیاست.

سازمان بهداشت جهانی بر مرگ‌های ناشی از آسیب‌هایی مانند تصادفات جاده‌ای، به‌ویژه در آفریقا و مصرف موادمخدر در قاره آمریکا- جایی که افزایش 300درصدی مرگ‌های مرتبط با موادمخدر بین سال‌های 2000 و 2019 وجود داشت، تأکید کرد.

کتی داین از انجمن بیماری‌های غیرواگیر گفت: «گزارش سازمان بهداشت جهانی ویرانی زندگی انسان‌ها را به تصویر می‌کشد که می‌توان و باید از آن جلوگیری کرد. اگر دولت‌ها متعهدند که از مرگ‌های اجتناب‌پذیر در مقیاس گسترده جلوگیری کنند، باید در زمینه سلامتی شهروندان خود سرمایه‌گذاری کنند و با مقابله با عوامل خطر مشترک (الکل، دخانیات، نداشتن فعالیت بدنی، رژیم‌های غذایی ناسالم و آلودگی هوا) به سلامت محیط زندگی کمک کنند و مطمئن شوند که تشخیص‌های اولیه و حیاتی، درمان و مراقبت برای آنان که نیاز دارند، دور از دسترس نخواهد بود.»

منبع: گاردین

اینجا کلیک کنید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.