کوچ کرونایی پسر بد سینما!

سرشناس‌ترین قربانی کرونا: کیم کی دوک

این کارگردان کره‌ای به ارایه تصاویر جذاب و خلق داستان‌های کم دیالوگ با حضور شخصیت‌هایی منزوی، گوشه‌گیر، تنها و حاشیه‌نشین معروف بود.

شهروندآنلاین: کوچ کرونایی پسر بد سینما! کرونا سرشناس‌ترین قربانی‌اش را نیز گرفت و سینمای جهان «کیم کی دوک» را از دست داد. این سینماگر برجسته هنگام مرگ 59سال داشت.

ساعاتی پیش خبرگزاری‌ها از درگذشت «کیم کی دوک» فیلمساز مشهور کره‌ای بر اثر عوارض ویروس کرونا خبر دادند. ظاهرا این کارگردان تحسین‌شده در لتونی به کرونا مبتلا شده بود. خبرگزاری اسپوتنیک در این زمینه بر اساس اطلاعات غیررسمی که به دست آورده، نوشته که «کیم کی دوک» برای خرید یک خانه در جورمالا و درخواست اقامت دائم به این کشور اروپایی سفر کرده بود، اما زمانی که سر جلسه قرارداد حاضر نشد، همکارانش شروع به جست‌وجو کردند که به خاطر قوانین حفاظت از اطلاعات شخصی با مشکل روبه‌رو شدند. البته بعد از ساعاتی مشخص شد که این کارگردان بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده است.

او که بود؟

«کیم کی دوک» که همین چند روز پیش تولد پنج سالگی‌اش را گذرانده بود، یکی از مشهورترین کارگردانان کره‌جنوبی است که به ارایه تصاویر جذاب و خلق داستان‌های بدون دیالوگ یا کم دیالوگ با حضور شخصیت‌هایی منزوی، گوشه‌گیر و تنها و حاشیه‌نشین معروف است. ویژگی‌هایی که باعث مطرح‌شدن او شده‌ و جوایزی از جشنواره‌های معتبری مانند ونیز و برلین را برای او به ارمغان آورده است.

«کیم کی دوک» که فیلم‌های اولش «کروکودیل»، «حیوانات وحشی» و «مسافرخانه‌ بردکیج» معروفیتی نسبی در کشور خودش به دست آورده بود، از آغاز قرن بیست‌ویکم با فیلم‌هایی مانند «بهار، تابستان، پاییز، زمستان… دوباره بهار»، «جزیره» و «آدرس ناشناس» تبدیل به کارگردان محبوب جشنواره‌های سینمایی شد- و این درحالی بود که منتقدان کره‌‌ای شدیدا مخالف فیلم‌هایش بودند (موقعیتی تا حدی مشابه «عباس کیارستمی» در ایران). فیلم «پسر بد» اما باعث موفقیت توأمان این سینماگر روشنفکر آسیایی شد.

«ساماریا» که سال 2004 جایزه خرس نقره‌ای برلین را برای او به ارمغان آورد؛ «خانه‌ خالی»، «کمان»، «زمان»، «رویا»، «پیتا»، «موبیوس»، «رویارویی»، «تور» و «انسان، فضا، زمان و انسان» دیگر آثار این سینماگر کره‌ای هستند.

پسر بد سینمای کره

گفتنی است که «کیم کی دوک» سال گذشته هدف افشاگری‌های جنبش «من‌ هم‌ همینطور» قرار گرفته و به آزار و تجاوز متهم شده بود؛ که در پاسخ گفته بود «من هرگز خواسته‌ها و امیال شخصی خودم را از طریق فیلم‌هایم دنبال نکرده‌ام و هیچ کاری بدون رضایت زنی انجام نداده‌ام. با این حال، به‌عنوان یک مرد متأهل از رفتار خود شرمنده‌ام»!

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.