اموال 2هزار و500 مسئول غیرقضائی ثبت شد

نیمی از 5هزار نفری که ثبت‌نام کرده‌اند، از خود قوه‎قضائیه هستند

سخنگوی قوه‌قضائیه از ثبت دارایی و اموال بیش از ۵هزار مسئول در سامانه ثبت دارایی مسئولان خبر داد

شهروند آنلاین: قانون رسیدگی به دارایی مقامات، مسئولان و کارگزاران جمهوری اسلامی ایران نهم آبان‌ماه سال ۱۳۹۴ به تصویب رسید، قانونی که برای افزایش اعتماد عمومی مردم به مسئولان و ارتقای سلامت اداری تصویب شد. اما برای اجرایی‌شدن بهتر این قانون رئیس قوه‎قضائیه خردادماه سال گذشته آیین‌نامه اجرایی قانون رسیدگی به دارایی مقامات، مسئولان و کارگزاران را صادر کرد. بر اساس این آیین‌نامه هر یک از مسئولان نظام اعم از روسای سه قوه، نمایندگان مجلس، وزرای دولت و به‎طور کلی تمام مسئولان امر باید اموالی را که در دوران تصدی خود به دست آورده‌اند، در این سامانه ثبت کنند.
غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه‎قضائیه در خصوص سامانه ثبت دارایی مسئولان، اظهار کرد: «این سامانه فعال است و تا امروز دارایی و اموال بیش از ۵ هزار نفر در این سامانه ثبت شده است. البته افرادی که مشمول این سامانه هستند، بیش از این تعداد است و مکاتباتی با نهاد‌های ذیربط که باید افراد مشمول این قانون را هم به این سامانه اعلام کنند، انجام شده تا از آنها نیز بخواهند که این قانون را اجرا کنند.»
سخنگوی دستگاه قضائی ادامه داد: «برخی از سازمان‌ها از این سامانه استقبال زیادی کردند به‌عنوان مثال اخیرا هیأت‌‌رئیسه مجلس یازدهم مکاتبه‌ای کرده که همکاران ما در مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه‌قضائیه در محل مجلس مستقر شوند و دارایی و اموال نمایندگان را ثبت کنند. البته این کار در مجلس دهم نیز انجام شد.
او گفت: «تاکنون این سامانه روند خوبی را طی کرده است و امیدواریم که در آینده‌ای نه‌چندان دور اکثراشخاصی که مشمول این قانون هستند، اموال و دارایی‌هایشان را در این سامانه ثبت کنند.»
نیمی از افرادی که ثبت‌نام کرده‌اند، از خود قوه‌قضائیه هستند

 با گذشت یک‌سال از رونمایی این سامانه هفته گذشته نیز، رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه‌قضائیه گفت که تعداد بسیار زیادی از مسئولان کشور در این سامانه ثبت‌نام کرده‌اند.

عیسی زارع‌پور، رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه‌قضائیه، با اشاره به سامانه رسیدگی به دارایی مقامات، مسئولان و کارگزاران اظهار کرد: «براساس قانون دارایی و رسیدگی به اموال مسئولان جمهوری اسلامی ایران همه کسانی که مشمول ماده ۱ و ۳ قانون و آیین‌نامه اجرایی هستند، باید اموال خود را در سامانه قوه‌قضائیه ثبت کنند.»

او ادامه داد: «تقریبا پارسال همین موقع این سامانه رونمایی شد و تاکنون نزدیک به ۵هزار نفر از مسئولان در این سامانه ثبت‌نام کرده‌اند.»

زارع‌پور گفت: «البته بیش از نیمی از افرادی که ثبت‌نام کرده‌اند، از خود قوه‎قضائیه هستند که این اقدامی بسیار تحسین‌برانگیز است و تمام همکارانی که مشمول این آیین‌نامه بودند، تلاش می‌کنند و بخش قابل توجهی از آنها اموال خود را در سامانه ثبت کرده‌اند.»

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه‎قضائیه در پاسخ به این سوال که طی ۸ماه گذشته چه اقدامات تحولی برای این سامانه در قوه‌قضائیه انجام شده است؟، گفت: «یکی از اقدامات ما این بود که برای ثبت‌نام نیاز به ثنا نباشد.»

او ادامه داد: «یکی از موانعی که در گذشته مسئولان با آن درگیر بودند و به همان دلیل کمتر به سمت ثبت‌اموال می‌آمدند، همین نیاز به ثبت‌نام در ثنا بود، اما به تازگی سامانه‌ای تحت عنوان سامانه مشمول‌یابی اموال راه‌اندازی کرده‌ایم و در اختیار دستگاه‌های اجرایی قرار داده‌ایم.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.