ایران نارنجی شد

در 7 روز گذشته آمار هفتگی مبتلایان کرونا در کشور کاهش پیدا کرد و این عدد از 95هزارو148 نفر به 79هزارو529 نفر رسید

چند روز پیش قرمزها 34تایی شدند و حالا سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از 12 شهر در وضعیت قرمز می‌گوید. هرچند 231 شهر وضعیت نارنجی را انتخاب کرده‌اند و 205 شهر رنگ‌شان زرد است.
در میان شهرهای قرمز، نارنجی و زرد علیرضا رئیسی از وضعیت بحرانی شهرهای آستارا و تالش در استان گیلان و آمل، گلوگاه و نور در استان مازندران خبر می‌دهد. شهرها رنگ عوض کرده‌اند تا هدفمندبودن محدودیت‌ها را به نمایش بگذارند؛ محدودیت‌هایی که به دلخواه یا به اجبار شهروندان را ملزم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی کرد تا کادر درمانی کمی نفس تازه کند.

شهروندآنلاین: شهرها رنگ عوض کرده‌اند تا هدفمندبودن محدودیت‌ها را به نمایش بگذارند؛ محدودیت‌هایی که به دلخواه یا به اجبار شهروندان را ملزم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی کرد تا کادر درمانی کمی نفس تازه کند.

البته رئیسی و سایر مسئولان درگیر با حاشیه‌ها و مسائل کرونا دل‌نگران طولانی‌ترین شب سال هستند؛ دورهمی‌هایی که نتایج محدودیت‎‌ها و رعایت پروتکل‌ها را یک‌شبه به باد خواهند داد.

آمارها و اخبار این روزها از روند کاهشی مبتلایان می‌گویند؛ ابتلاهایی که به باور سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا 51درصدشان خانوادگی است. روند ابتلا کاهشی است، اما اوضاع همچنان ترسناک است، چون هنوز روزانه تعدادی از شهروندان زندگی‌شان را تسلیم کرونا می‌کنند.

محدودیت‌ها سفرهای بین‌شهری را ممنوع کردند و پایان تردد شهری هم منوط به ساعت خاصی شد. بعضی صنوف دوهفته‌ای کرکره‌ها را پایین دادند تا سدی باشند بر جولان کرونا.

محدودیت‌هایی که به گفته مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا  ورودی بیمارستان‌ها و روند بستری بیماران  را کاهش داد. «مجددا احتمال افزایشی‌شدن این روند وجود دارد. برای اینکه از دو هفته محدودیت قبلی استفاده مطلوبی صورت گیرد، باید در بازگشت به کار و فعالیت عادی با احتیاط رفتار کنیم.»

در هفته‌ای که گذشت بعد از مدت‌ها آمار مرگ‌ومیر کرونا در کشور به زیر 300  نفر رسید، البته در روزهایی هم تعداد کشته‌ها بیشتر بود؛ چهاردهم آذر، 347 نفر در اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند، به طور کلی در این هفته (چهاردهم تا بیستم آذر) به طور میانگین هر روز 295 نفر در اثر ابتلا به کرونا فوت کردند.

متأسفانه در مجموع در این مدت تعداد قربانیان کرونا دوهزارو65نفر بود، البته این تعداد نسبت به هفته گذشته کاهش قابل توجهی داشته و تعداد فوتی‌ها 22درصد کاهش پیدا کرده، البته مقایسه آمار فوتی‌ها در کشور حتی در این هفته 52درصد بیشتر از اولین هفته پاییز است، عددی که نشان می‌دهد هنوز ایران با خروج از بحران کرونا فاصله زیادی دارد.

از سویی به نظر می‌رسد تعداد مبتلایان روزانه کرونا هم در هفته گذشته بالاخره به عدد زیر 11هزار  نفر رسید، این در حالی است که تا هفته گذشته معمولا روزانه بالای 13 هزار نفر در کشور به کرونا مبتلا می‌شدند. به طور کلی تعداد روزانه مبتلایان در این مدت در روز چهاردهم آذر بیشتر از دیگر روزها بود و نتیجه آزمایش کرونا 13هزارو341 نفر در آن روز مثبت شد، در نوزدهم آذر هم این عدد به حداقل و تعداد مبتلایان به 10هزارو223 نفر رسید.

بر این اساس، بالاخره پس از 10 هفته از ابتدای پاییز، در هفت روز گذشته آمار هفتگی مبتلایان کرونا در کشور کاهش پیدا کرد و این عدد از 95هزارو148 نفر به 79هزارو529 نفر رسید، خبر بد اینکه این عدد 3.2برابر تعداد مبتلایان کرونای کشور در ابتدای پاییز است و از این نظر هم به نظر می‌رسد همچنان شرایط بحرانی است.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.