تا آزادشدن پول‌های بلوکه‌شده، ایرانیان بیشتری می‌میرند

انتقاد تند رئیس انجمن مراقبت‌های ویژه کشور از تعلل در تهیه واکسن کرونا

انتظار برای خرید واکسن کرونا با پول‌های بلوکه‌شده، فقط آمار قربانیان را افزایش می‌دهد. نام ایران در هیچ لیست سفارشی برای تهیه و خرید واکسن قرار ندارد؛ درحالی که همه کشورها خرید و رزرو واردات واکسن را اطلاع‌رسانی می‌کنند. واقعا اگر سفارشی صورت گرفته، چرا آن را منتشر نمی‌کنند؟ اینها بخشی از صحبت‌های رئیس انجمن مراقبت‌های ویژه ایران در واکنش به اخباری است که این روزها درباره واکسن کرونا منتشر می‌شود.

شهروندآنلاین: هر روز خبرهای تازه و بعضا متناقضی درباره خرید واکسن کرونا در ایران منتشر می‌شود. یک روز مسئولان وزارت بهداشت از سفارش این واکسن خبر می‌دهند و روز بعد مسئولان بانکی و اقتصادی کشور از بسته‌بودن راه‌های انتقال پول به خارج کشور سخن می‌گویند.‌ فعالان حوزه بهداشت و درمان با نگرانی از وضع موجود، خواستار شفافیت بیشتر در این خصوص هستند. درست مثل علی امیرسوادکوهی، رئیس انجمن مراقبت‌های ویژه که در گفت‌وگو با ایلنا به انتقاد از این شرایط پرداخته و در این‌باره می‌گوید: «وزیر بهداشت می‌گوید واکسن کرونا رزرو شده، اما رئیس بانک مرکزی مدعی است که چنین اعتباری را نداریم و تحریم اجازه خرید واکسن را نمی‌دهد. این درحالی است که فعالان و واردکنندگان دارو می‌گویند واردات واکسن ارتباطی به تحریم‌ها ندارد.»

چرا در هیچ لیستی از سفارش‌های خرید واکسن نام ایران نیست

رئیس انجمن مراقبت‌های ویژه کشور می‌گوید اگر سفارشی برای واردات واکسن کرونا داده‌اند، چرا برگه سفارشی وجود ندارد؟ تمام کشورها خرید و رزرو واردات واکسن را اطلاع‌رسانی می‌کنند و کشور و شرکت مقابل هم که سفارشاتی را دریافت کرده، مبدأ و میزان سفارشات را در رسانه‌ها مطرح می‌کند، بنابراین اگر ایران سفارشی برای خرید واکسن کرونا داده بود، اعلام می‌شد، چطور است که ایران در هیچ لیستی از سفارشات هیچ کشوری قرار ندارد. رئیس بانک مرکزی هر چند اعلام می‌کند که به دلیل تحریم‌ها نمی‌توان واکسن وارد کرد، اما دارو و واکسن مشمول تحریم‌ها نمی‌شوند.

عده‌ای می‌گویند که این ویروس در ایران قوی‌تر است، اما باید دید مبنای صحبت این افراد چیست، باید دید ژنوم جدیدی از این ویروس به دست آمده که نشان دهد در ایران قوی‌تر عمل می‌کند؟ این ادعاها مانند ادعاهایی از قبیل ادعای واکسن‌سازی در ایران است. انیسیتو پاستور قدرت تزریق واکسن را دارد، اما در این منطقه فقط کشور هند است که قدرت واکسن‌سازی را دارد.

فرانسه هم قدرت ساخت واکسن را ندارد

سوادکوهی معتقد است اگر منتظر بمانیم که بایدن بر سر کار بیاید و با پول‌های بلوکه‌شده واکسن تهیه کنیم، هموطنان بیشتری را از دست خواهیم داد و تا تیر ماه سال آینده باید همین روند مرگ‌ومیر بالا را شاهد باشیم. حداقل مردم در این شرایط و این روند تصمیم‌گیری‌ها، پروتکل‌ها را با دقت بیشتری رعایت کنند که بتوانند جان خود را حفظ کنند.

او امید به تولید واکسن داخلی را دلیل تعلل سیستم اجرایی برای خرید واکسن می‌داند: «کشور پیشرفته‌ای مانند فرانسه هم قدرت ساخت واکسن را ندارد، اما واکسن را از شرکت فایزر رزرو می‌کند. قرار نیست همه کشورها واکسن‌سازی داشته باشند، در این میان فقط ایران است که اصرار دارد برخلاف جهت آب شنا کند. انیسیتو پاستور برای فرانسه بوده، اما آیا فرانسه در ساخت واکسن دخالتی داشته است؟ آیا در این 10 واکسنی که در دنیا مطرح‌شده نام فرانسه را می‌بینید؟»

رئیس انجمن مراقبت‌های ویژه کشور می‌گوید: «این ادعای ایران مبنی بر ساخت واکسن پاک‌کردن صورت مسأله است، سیستم اجرایی کشور هم در رزرو واکسن ثبت‌نام نمی‌کند، چراکه به دنبال تولید واکسن داخلی است که در نهایت هم کسی از واکسن داخلی استقبال نمی‌کند و در این شرایط افرادی مانند دکتر محرز اعلام می‌کنند که برای داوطلب‌های واکسن داخلی در هتل 5 ستاره اتاق رزرو می‌کنیم و مبلغی را هم برای این افراد در نظر می‌گیریم که معتقدم افراد علمی نباید وارد این ادبیات و این موضوعات شوند.»

نگاه ایمنی گله‌ای در سیستم اجرایی کشور

سوادکوهی معتقد است هنوز تفکر مسئولان ایمنی گله‌ای است: «من به عنوان رئیس انجمن مراقبت‌های ویژه کاملا مخالف ایمنی گله‌ای هستم و چنین دیدگاهی را محکوم می‌کنم. اما متأسفانه این دیدگاه، سیاست ارجح سیستم اجرایی کشور است و به این معنا که برای مبارزه با کرونا پول چندانی خرج نشده است.»

او اضافه‌کرد: «در بحث واکسن آنفلوآنزا مدعی شدند که دو میلیون دوز واکسن سفارش دادند و مشخص شد که 250 هزار دوز وارد کشور شده است. عدم‌هماهنگی نشانه این است که اهمیتی به این موضوع نمی‌دهند و هنوز هم تفکر در سیستم اجرایی کشور این است که گویا همه باید مبتلا شوند.»

هراس مردم از مراکز درمانی

اما صحبت‌های جنجالی علی‌امیر سوادکوهی به همین جا ختم نشد. او انتقادات تندی را هم متوجه مجموعه تصمیم‌گیران و سیاست‌های اجرا شده آنها در مواجهه با بیماری کرونا کرده است. او ضعف در بیماریابی و البته هراس مردم از مراجعه به مراکز درمانی را از عمده دلایل افزایش تعداد قربانیان نسبت به مبتلایان می‌داند. هراسی که البته به گفته رئیس انجمن مراقبت‌های ویژه ایران، بخشی از آن به هزینه‌های گزاف بستری‌شدن در مراکز درمانی برمی‌گردد.

علی‌امیر سوادکوهی، رئیس انجمن مراقبت‌های ویژه ایران با اشاره به آمار بالای فوتی‌های کرونا در ایران گفت: «این موضوع به بیماریابی برمی‌گردد. متأسفانه بیماریابی در ایران ضعیف است. در کشورهایی که به دنبال بهبود این شرایط هستند،  بیماریابی را در اولویت قرار داده‌اند، حتی برای بیماریابی هزینه می‌پردازند، برای مثال در حال حاضر ایتالیا اعلام کرده هر فردی که واکسن بزند، 1200 یورو دریافت خواهد کرد یا بیماری که خود را معرفی کند، مبلغی را دریافت خواهد کرد، اما در ایران چنین چیزی را نمی‌بینیم.»

او ادامه داد: «تست در بسیاری از نقاط دنیا رایگان است و مهم‌تر از آن، تمام خدمات بیمارستانی‌شان هم رایگان است. اما در ایران هرچند رئیس‌جمهوری اعلام می‌کند که همه مراحل درمان رایگان است، اما این‌گونه نیست و در بیمارستان‌ها هزینه همه خدمات از بیماران دریافت می‌شود و یارانه‌ای از طرف دولت پرداخت نشده است.»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.