همه دختران من

گفت‌وگو با دکتر اشکان تقی‌پور که برای دختران خانه شبانه‌روزی گل‌ها در کرمان پدری می‌کند

خانه گل‌ها در کرمان این روزها مأمن امنی برای دختران بدسرپرست و بی‌سرپرست کرمانی است. جایی که پدرانه‌های دکتر اشکان تقی‌پور، مدیرعامل موسسه خیریه نیک‌گامان جمشید، برای دختران هفت تا دوازده ساله در آن روایت می‌شود. «موسسه خیریه نیک‌گامان جمشید» با پروانه فعالیت کشوری از سازمان بهزیستی کشور در حوزه‌ «آسایش، سلامت و آموزش» کودکان و نوجوانان کم‌برخوردار به شکل پروژه‌محور، مردم‌نهاد، غیرسیاسی، غیردولتی، غیرانتفاعی و با نظارت و هماهنگیِ نهادهای ذی‌ربط فعالیت می‌کند. موسسه خیریه نیک‌گامان جمشید از اعضای حقوقی فعال «مجمع خیرین کشور»، در بحران‌های طبیعی و مسائلی مانند بحران کرونا از همراهان همیشگی جمعیت هلال احمر بوده و در هماهنگی با وزارت بهداشت و سایر نهادهای کمک‌رسان در سرتاسر کشور است. بنا بر وظیفه‌ ذاتی، موسسه خیریه نیک‌گامان با یاری خیرین، شریک قدیمیِ اجتماعی سازمان بهزیستی کشور و همچنین همراه سایر نهادهای کمک‌رسان برای آسایش، سلامت و آموزش مددجویان و نیازمندان در شرایط عادی و در بحران‌ها به شکل ویژه است.

دکتر اشکان تقی‌پور چهل‌ودو ساله است و جوان، اما نیمی از عمر خود را در فعالیت‌های داوطلبانه و خیرخواهانه سپری کرده است. قصه زندگی‌اش را که روایت می‌کند، حکایت از این دارد که این روحیه داوطلبی و مشارکت‌جویانه را از پدر مرحومش به ارث برده است: «پدرم رادیولوژیست بود. ما در خوزستان زندگی می‌کردیم به خاطر ادامه تحصیل پدر به انگلستان رفتیم اما همین که جنگ شد پدر درس را رها کرد و به کشور بازگشت. ما را در تهران مستقر کرد و خودش به خوزستان رفت تمام سال‌های دوران جنگ ما دور از پدر بودیم همیشه می‌گفت میهنم و کشورم به کمک من در این برهه نیاز دارد آن‌قدر این حرف‌ها در خانه ما تکرار می‌شد که روح میهن‌پرستی در ما رشد کرد.»

اشکان حالا  چهل‌ودو ساله است و متأهل اما 20 کودک دختر دارد:  «همه دخترانم بین 7 تا 12‌ سال دارند و مرا بابا اشکان خطاب می‌کنند.»

دختر بچه‌های قدو‌نیم قدی که اشکان از آنها با عشق یاد می‌کند دختران بدسرپرست و بی‌سرپرست کرمانی هستند که حالا در خانه شبانه‌روزی گل‌های موسسه خیریه نیک‌گامان زندگی می‌کنند. «بیست ساله بودم که دخترخاله‌ام به اتفاق همسرش برای گرفتن سرپرستی کودکی به ایران آمدند در این سفر بود که تصمیم گرفتند یک روز همراه بچه‌های یک شیرخوارگاه به پارک ساعی بروند. وقتی خواستند یکی از جوان‌های فامیل در این تفریح یک روزه آنها را همراهی کند، داوطلب شدم. بچه‌های سه تا شش ساله بودند که وقتی از اتوبوس پیاده شدند و من با اجازه مربیان آنها را در آغوش کشیدم احساس کردم سال‌هاست با این بچه‌ها رابطه عاطفی دارم و هیچ وقت آن دو ساعت بازی را در بوستان ساعی با بچه‌ها فراموش نمی‌کنم.»

یک قول مردانه دادم

اشکان هنگام خداحافظی از خانواده خاله که هنگام برگشت با فرزندخوانده‌ای که از ایران می‌بردند سه نفر شده بودند، مسئولیت بزرگی را عهده‌دار می‌شود: «خاله هنگام رفتن به من گفت اگر دوستان خارج از کشور را دور هم جمع کنم با ما همراه می‌شوی برای حمایت از کودکان تحت پوشش بهزیستی؟ من هم از خدا خواسته قبول کردم، این فعالیت‌ها ابتدا با مرمت یک مدرسه، تعمیرات یک مرکز نگهداری کودکان و ساختن یک حمام آغاز شد و تا به امروز ادامه دارد که مهم‌ترین آن تأسیس خانه گل‌ها در کرمان است.»

خانه گل‌ها را خانه امید و آرزوهای خود می‌داند: «تمام بچه‌هایی که در این خانه هستند دختران من هستند. من حتی به خاطر این بچه‌ها و اینکه مبادا محبتم تحت‌ تأثیر قرار بگیرد از بچه‌دار‌شدن خودداری کرده‌ام، عشق و علاقه پدری من به این بچه‌ها کم از فرزند خودم نیست.»

تعدادی از دختران اشکان امروز به مرز دوازده سالگی رسیده‌اند و او برای اینکه فضای امن دیگری برای دخترانش ایجاد کند، مجوز موسسه شبانه‌روزی برای دختران دوازده تا هجده ساله را هم گرفته است: «هزینه ساخت و ایجاد مراکزی که ما اداره می‌کنیم به وسیله خیرین اهدا می‌شود و خوشحالم که با کمک این بزرگواران زمینه ایجاد دومین موسسه دختران در کرمان هم فراهم شده است.»

ساخت 30 مدرسه درمناطق محروم کشور

فعالیت‌های خیرخواهانه موسسه خیریه نیک‌گامان جمشید که با تمرکز بر کودکان و نوجوانان است به این مرکز خلاصه نمی‌شود مدیرعامل موسسه خیریه نیک‌گامان جمشید عضو کارگروه بین‌الملل جامعه خیرین مدرسه‌ساز هم هست: «فعالیت‌های این موسسه با همیاری و مشارکت خیرین داخل و خارج از کشور دنبال می‌شود به خاطر همین اغلب فعالیت‌ها در قالب پروژه‌های بزرگ و کوچک دنبال می‌شود احداث 30 مدرسه در مناطق محروم کشور مصداق این سخن است: « تمام این مدارس در نقاط محروم کشور احداث شده‌اند؛ از مناطق محروم تهران گرفته تا مناطق محروم سیستان و بلوچستان.»

ساخت 100 مهدروستا

موسسه خیریه تحت مدیریت اشکان تقی‌پور گام‌های خوبی هم در حوزه ساخت مهدروستاها برداشته است: «با همکاری سازمان بهزیستی و مشارکت خوب خیرین موفق به ساخت 100 مهدروستا شدیم. کار ساخت و تجهیز این مهدروستاها را تماما ما انجام دادیم؛ مشروط به ارایه یک وعده غذای گرم به کودکان از سوی بهزیستی.»

مشارکت در حوادث و بلایای طبیعی

از همکاری‌هایش با جمعیت هلال‌ احمر برایمان می‌گوید، از سیل‌ سال گذشته در سه استان خوزستان، گلستان و لرستان: «تجربه فعالیت تشکل‌های مردم‌نهاد در زلزله کرمانشاه علیرغم مشارکت خیلی خوب مردم به خاطر عدم ساماندهی کمک‌ها باعث شد تا شاهد توزیع عادلانه این کمک‌ها نباشیم به خاطر همین جمعیت هلال ‌احمر در سیل سال گذشته از تشکل‌های مردم‌نهاد خواست در صورتی که خواهان  مشارکت در امدادرسانی به مناطق سیل‌زده هستند نسبت به اخذ مجوز از جمعیت هلال ‌احمر اقدام کنند. گر چه این ایده در ابتدا مخالفانی هم داشت اما بسیار موثر بود یکی به علت ایجاد همگرایی میان تشکل‌های مردم‌نهاد دوم به خاطر توزیع عادلانه کمک‌های مردمی به سیل‌زدگان.»

از ابتدای شیوع کرونا تا امروز موسسه خیریه نیک‌گامان جمشید بالغ بر 22‌میلیارد تومان در بخش‌های مختلف آموزشی، معیشتی و درمانی در تأمین نیازهای موجود مشارکت داشته است که از مهم‌ترین آنها می‌توان به تهیه 2000 سبد مواد غذایی کامل برای نیازمندان کشور اشاره کرد

کمک 22‌میلیارد تومانی در کرونا

این تجربه در دوره شیوع کرونا باز تکرار شد فعالیت تشکل‌های مردم‌نهاد در بخش کمک به وزارت بهداشت و جمعیت هلال ‌احمر در حوزه‌های درمان، پیشگیری و ضد عفونی ساماندهی شد: «از ابتدای شیوع کرونا تا امروز موسسه خیریه نیک‌گامان جمشید بالغ بر 22‌میلیارد تومان در بخش‌های مختلف آموزشی، معیشتی و درمانی در تأمین نیازهای موجود مشارکت داشته است که از مهم‌ترین آنها می‌توان به تهیه 2000 سبد مواد غذایی کامل برای نیازمندان کشور، تأمین 27 ونتیلاتور، مشارکت در توزیع ماسک و مواد ضد عفونی‌کننده در مناطق جنوبی شهر تهران مثل محله هرندی، مشارکت با بیمارستان‌های مرجع تهران و تأمین لزومات بهداشتی فردی برای کادر درمان اشاره کرد.»

 

تأمین گوشی برای دانش‌آموزان

دغدغه اشکان و تمام خیرینی که با موسسه او همکاری دارند کودکان این سرزمین به ‌عنوان آینده‌سازان کشور است: «از روزی که قرار شد ‌سال تحصیلی در قالب فضای مجازی دنبال شود همه دغدغه ما تأمین امکانات لازم برای عقب‌نماندن بچه‌ها از درس و مشق بود. آموزش‌وپرورش اعلام کرده بود 3‌میلیون نفر به گوشی دسترسی ندارند. در این بخش هم تمام موسسه‌های خیریه دارای مجوز در هلال ‌احمر دور هم جمع شدند تا هر گروه جامعه هدف خود را تحت پوشش قرار دهد به واسطه تمرکز فعالیت‌های ما در بخش بهزیستی تأمین گوشی موبایل کودکان تحت پوشش بهزیستی بر عهده ما گذاشته شد و تا الان  ۳۵۱ عدد تبلت و گوشی هوشمند با ارزش حدود یک‌میلیارد و دویست‌میلیون تومان نیز با شناسایی دانش‌آموزان عزیزِ نیازمند دارای معلولیت، مددجو و کم‌بضاعت در اختیار عزیزان‌مان در سر تا سر کشور قرار گرفته است.

فعالیت‌ها و خدمات گسترده و خیرخواهانه موسسه نیک‌گامان جمشید به آنچه گفته شد خلاصه نمی‌شود؛ فعالیت‌های گسترده‌ای که تأثیرات زیادی در افزایش کیفیت زندگی کودکان محروم داشته است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.