ارایه خدمات پرستاری به بیش از 45 هزار بیمار کرونایی در منزل

معاون پرستاری وزارت بهداشت خبر داد

معاون پرستاری وزارت بهداشت از ارایه خدمات مراقبت پرستاری به بیش از ۴۵ هزار بیمار مبتلا به کووید -۱۹ توسط ۵۶۱ مرکز خدمات مراقبت و مشاوره پرستاری در منزل خبر داد.

دکتر مریم حضرتی، با بیان اینکه ارایه خدمات مراقبت پرستاری در منزل، کاهش مراجعات و موارد بستری بیمارستانی، کاهش هزینه‌ها، ارتقای خودمراقبتی بیماران مبتلا و خانواده آنها و افزایش رضایتمندی گیرندگان خدمت را به دنبال دارد، اظهار کرد: «حدود یک هزار مرکز مراقبت پرستاری در منزل مجوز فعالیت دارند که از این تعداد ۵۶۱ مرکز فعال هستند.»

او افزود: «با توجه به ظرفیت مراکز مشاوره و ارایه مراقبت‌های پرستاری در منزل و در راستای توانمندسازی، سازماندهی و ارتقای کیفیت خدمات این مراکز، دستورالعمل «نحوه مراقبت از بیماران مبتلا به کووید- ۱۹ در منزل» و همچنین، بسته استاندارد خدمات پزشکی و پرستاری در منزل در مبتلایان به کووید- ۱۹ خفیف با مشارکت واحدهای مختلف صف و ستاد تدوین و ابلاغ شده است.»

معاون پرستاری وزارت بهداشت عنوان کرد: «مراکز مشاوره و ارایه خدمات مراقبت‌های پرستاری در منزل، به‌رغم مواجهه با چالش‌های بسیار در پاندمی کووید- ۱۹ توانستند با ارایه خدمات پزشکی، پرستاری، توانبخشی و تجهیزاتی، به نیاز جامعه پاسخ دهند که جای تقدیر دارد.»

دکتر حضرتی، راحتی و آسایش بیمار و خانواده، کاهش سردرگمی بیماران و همراهان در مراکز درمانی، آگاهي همراهان و خانواده بيمار از روند بهبودي بيمار، کاهش مراجعات به مراکز درمانی، صرفه‌جویی اقتصادی برای بیماران، استفاده بهینه از تخت‌های بیمارستان جهت بیماران نیازمند، کاهش انتشار عفونت‌های بیمارستانی و قرنطینه افراد مبتلا برای جلوگیری از انتشار عفونت را بخشی از مهم‌ترین مزایای این طرح برشمرد ‌و گفت: «از سوی دیگر، عدم پوشش بیمه‌ای خدمات و عقد قرارداد توسط سازمان های بیمه‌گر با مراکز مراقبت در منزل، عدم واقعی بودن تعرفه‌های خدمات پرستاری در منزل، هزینه بالا و مشکلات تامین وسایل و اقلام حفاظت شخصی، عدم پوشش بیمه مسئولیت حرفه‌ای جهت پرستاران شاغل در این مراکز و عدم آگاهي كافي جامعه از خدمات مراکز مراقبت پرستاری در منزل از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی این مراکز تلقی می‌شوند که نیاز به مداخله عاجل دارد.»

معاون پرستاری وزارت بهداشت با بیان اینکه هدف غایی کلیه اقدامات این معاونت، افزایش رضایتمندی گیرندگان خدمت است، تصریح کرد: «از آنجا که مردم تمایل دارند خدمات سلامت را در منزل دریافت کنند، رفع موانع به ویژه واقعی شدن تعرفه‌ها و پوشش بیمه‌ای خدمات پرستاری در منزل می‌تواند گامی مؤثر در توسعه و ارایه خدمات مورد نیاز جامعه در منزل، چه در طی پاندمی کووید-19 و چه بعد از آن باشد که پیامد آن، کاهش بخشی از بار نظام سلامت خواهد بود.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.