کلاهبرداری‌های عجیب شاهین و مرتضی برای فرار از مالیات

این دو مجرم از سوی ماموران پلیس امنیت اقتصادی پایتخت دستگیر شدند

دو کلاهبردار برای فرار از پرداخت مالیات، از مدارک هویتی متقاضیان وام استفاده می‌کردند. آنها شرکت‌های صوری به نام مالباختگان تأسیس و برای آنان 30‌میلیارد ریال بدهی مالیاتی فراهم کرده بودند. این دو کلاهبردار حرفه‌ای موفق شدند با مدارک افرادی که مشکلات مالی داشتند، معاملات کلانی را انجام دهند.

بیست‌وپنجم مرداد ماه امسال این پرونده روی میز پلیس امنیت اقتصادی پایتخت قرار گرفت. در آن روز فردی با مراجعه به پلیس امنیت اقتصادی شکایتی درباره فرار مالیاتی مطرح کرد.

جزئیات ماجرا

او درباره جزئیات این ماجرا به پلیس گفت: «متوجه شده‌ام که با نام من مقدار زیادی کالا توسط افراد ناشناسی خریداری و سپس فروخته شده است، اما من اصلا خرید و فروشی نداشتم. حال هم اداره مالیات طی ارسال نامه‌ای خواستار مطالبه مالیات معامله‌های انجام شده است.»
با اعلام این شکایت موضوع در دستور کار مأموران قرار گرفت و تحقیقات در این‌باره آغاز شد.

کلاهبرداری‌های شاهین

تیمی از کارآگاهان بررسی موضوع را برعهده گرفته بودند. آنها در نخستین گام از تجسس‌های خود دریافتند که شاکی در مقطعی از زمان به علت مشکلات مالی، مدارک هویتی خود را در اختیار یکی از دوستانش به نام «شاهین» قرار داده بود. شاکی به دلیل مشکلات مالی مدارکش را به شاهین داد تا بتواند برای او وام قرض‌الحسنه جور کند. او وکالت‌نامه‌ای نیز به شاهین می‌دهد تا بتواند وام را دریافت و به او پرداخت کند. شاکی همچنین مقداری پول نیز به حساب فرد وام‌دهنده واریز می‌کند، اما پس از آن شاهین دیگر پاسخگوی او نبود.

تأسیس شرکت صوری برای انجام معاملات

در شاخه دیگری از تحقیقات پلیسی مشخص شد شاهین با همین شیوه و شگرد چندین کلاهبرداری انجام داده است. او با شناسايي افراد کم‌سواد یا بي‌سواد و دارای مشکلات مالی به بهانه پرداخت وام قرض‌الحسنه مدارک هویتی مالباختگان را دریافت می‌کرد، بعد از آن نیز این مدارک را در اختیار فردی به نام «مرتضی» قرار می‌داد. مرتضی هم با تأسیس شرکت‌های صوری به نام مالباختگان و جعل فاکتورها، معاملاتی را انجام می‌داد. بدین ترتیب منجر به بدهي مالياتي به ميزان حدود 30‌میلیارد ريال براي این افراد شد.

بازداشت متهمان

بنابراین نتیجه تحقیقات انجام‌شده به مرجع قضائی منعکس شد و دستگیری متهمان در دستور کار قرار گرفت. درنهایت مأموران موفق شدند در ماه جاری هر دو متهم را در دو عملیات پلیسی در مخفیگاه‌شان دستگیر و برای تحقیقات تکمیلی به پلیس امنیت اقتصادی انتقال دهند.
سرهنگ «علی ولی‌پور گودرزی» رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ با اعلام این خبر گفت: «هر دو متهم در تحقیقات پلیسی به جرم ارتکابی اعتراف کردند. آنها برای سیر مراحل قانونی به مرجع قضائی معرفی شدند.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.