می‌خواهند ما را اوت کنند، اما عقب نمی‌نشینیم

ماجرای غیبت پرابهام ‌برادران صدرالساداتی در گفت‌وگوی شهروندآنلاین با سیدمهدی صدرالساداتی

حسام‌خراسانی| چهاردهم شهریورماه خبرهای‌ مبهمی در مورد مفقودشدن روح‌الله‌ صدرالساداتی، نماینده مجلس‌ خبرگان‌ رهبری و برادرهایش در فضای مجازی منتشر شد، اخباری که واکنش‌های متعددی را درپی‌ داشت. ماجرا در روزهای پس از چهاردهم ادامه دارد و این اخبار در غیاب اطلاع‌رسانی شفاف با شایعات در فضای مجازی همراه و در عمل به یک بحران بدل می‌شود. شروع ماجرا زمانی است که یکی از نزدیکان خانواده صدرالساداتی در کانال تلگرامی خود از مفقودشدن برادران صدرالساداتی و همراهانش خبرمی‌دهد.

در میان برادران گمشده، در شبکه‌های اجتماعی «مهدی» از دیگر برادران حتی از «روح‌الله» که در مجلس خبرگان عضویت دارد، شناخته‌شده‌تر است؛ یکی از چهر‌ه‌های روحانی پرسروصدا که در میان کاربران صفحه‌های فضای ‌مجازی با ماجرای عروسی پسرسفیر و عکس بازنشرشده شناخته شد. صدرالساداتی در یک سال‌ گذشته بی‌پرده و بدون‌ واهمه درخصوص فساد برخی مسئولان، فرزندان، اعضای خانواده و نزدیکان آنها افشاگری کرده و معتقد است از آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب حرف می‌زند. سیدمهدی همان فردی است که درباره ساخت‌وسازهای لواسان و ماجرای تخریب خانه‌های ده‌ونک افشاگری‌های بسیاری داشته است، حتی کار صدرالساداتی در ‌‌سال٩٧ به بازداشت نیز می‌رسد و در ماجرای ده‌ونک دو روز و یک شب بازداشت شد. خودش می‌گوید: «با نمایش تجمل‌گرایی مقابله و مبارزه می‌کند.» شهروندآنلاین با او دو مرتبه گفت‌وگو مفصل داشته‌ است؛ پس از ماجرای «سناریوی مفقودشدن» هم با او چند مرتبه تماس گرفتیم و پس از چند روز موفق به گفت‌وگوی کوتاهی با او شدیم. صدرالساداتی در این گفت‌وگو به موضوع‌هایی همچون سناریوی‌ مفقودشدن و عکس منتشرشده درحال خرید زغال اشاره کرده و پاسخ داده است. آن‌چه در ادامه می‌آید شرحی از این گفت‌وگو است.

  • آقای صدرالساداتی، در نیمه شهریورماه خبرهایی در مورد مفقودشدن شما و برادرهایتان منتشر شد، صریح ‌می‌پرسم اصل ماجرای کیاسر چه بود؟
    حقیقت این بود که به خاطر فشارهایی که این اواخر به ما تحمیل شده بود، تصمیم گرفتیم چند روزی به دور از هیاهوها باشیم. به همین جهت گوشی‌های موبایل‌مان را خاموش و به سمت یک مکان خلوت حرکت کردیم. اما پس از 24 ساعت با روشن‌کردن تلفن‌های همراه‌مان متوجه اتفاقات رخ‌داده شدیم. بلافاصله فردای آن‌شب یکی از افراد همراه را فرستادیم تا به‌طور حضوری به خانواده‌هایمان اطلاع بدهد. اما به خاطر جوسازی خطرناک و اخبار ضدونقیض همچون بازداشت و … آن فرد هم گرفتار فشارهای رسانه‌ای می‌شود و ماجرا ادامه‌‌دار شد.
  • شما فکر نمی‌کردید این سفر چند روزه چنین بازتاب‌هایی داشته باشد؟
    هرگز، بنده خبر نداشتم قرار است این بلبشو راه بیفتد. اگر می‌دانستم به چنین سفری نمی‌رفتیم؛ اخبار متناقض و وحشتناک، خانواده ما را هم بشدت مضطرب کرده بود.
  • در حین این اتفاقات، عکسی با این عنوان که شما درحال خرید زغال هستید، منتشر شد…
    بله، عکس را دیدم. من در طول عمرم اصلا قلیان نکشیده‌ام.

بارها گفته‌ایم این حرف‌ها، حرف‌های ما نیست، حرف‌های امام است. اشرافیت، سم مهلکی است که ماهیت جمهوری‌اسلامی را از بین می‌برد، این را امام گفته است، نه ماه

  • یعنی این عکس جعلی است؟
    خیر، این عکس، عکس من هست، اما من قلیان نکشیدم و زغال نخریدم. آن خرید برای فرد دیگری است. البته اگر هم می‌کشیدم، جرم نبود. اصلا عکس هم مربوط به آن زمان نیست و برای پیش از آن اتفاقات است.
  • بعد از آن اتفاق از استوری‌های شما در شبکه‌ اجتماعی اینستاگرام چنین برداشت ‌شد که صدرالساداتی گرفتار یک سرخوردگی شده است.
    ببینید، فشار بسیاری روی ما هست. آن لحظات هم به خاطر همین فشارها قصد داشتم دیگر بی‌خیال این راه بشوم، اما وقتی دیدم گروه مقابل فشار رسانه‌ای را بیشتر کرده و به اصطلاح «با دمشون گردو ‌شکستن» و تصور دارد یک نفر را اوت کرده است، حتی گفتند فلانی اوت شد و ترسید، این را صریح می‌گویم من تا زمانی که این حرکت را همراه با فایده ببینم، ادامه خواهم داد. آن چند استوری‌ هم برآمده از حسی بود که آن فضا برای من ایجاد کرده بود.
  • منظورت از «آن ‌فضا» اشاره به مکان خاصی است؟
    نه، بیشتر منظورم شرایط خاص است که در آن قرار گرفته بودم.
  • چه شرایطی؟
    دروغ پشت دروغ، شما ببینید در آن وضع چند خبرگزاری پشت سر هم اخبار دروغ منتشر می‌کنند.
  • شما این اخبار را تکذیب می‌کردید
    تکذیبیه‌ها پخش نمی‌شود.
  • صدرالساداتی با رسانه‌ خاصی در ارتباط است؟
    ما از آن افرادی نیستم که در جناح خاصی فعالیت داشته باشیم، به همین جهت رسانه‌های جناح اصلاح‌طلب هیچ دلیلی ندارند که از ما دفاع و واقعیت را پخش کنند. در مقابل هم رسانه‌ها هر چه دروغ بود، پخش کردند. ما هم هرچه تکذیبیه منتشر کردیم، با بی‌تقوایی منتشر نشد. شما ببینید در آن چند روز چه حجم زیادی از اخبار علیه ما منتشر شد. البته من نمی‌ترسم از این حاشیه‌سازی‌ها.
  • شما سعی کردید از طریق رسانه‌ای به این خبرها پاسخ دهید؟
    تنها رسانه‌ ما فضای ‌مجازی است که سعی می‌کنم با توضیح در پیج شخصی‌ام به اکاذیب پاسخ بدهم.
  • فعالیت‌هایتان را در فضای‌مجازی ادامه می‌دهید؟
    چهارشنبه شب یک مباحثه و مناظره‌ای با آقای شمشادی دارم، می‌خواهم صحبت کنم. من عقب نمی‌نشینم و منتظرم فضا یک مقدار آرام بشود؛ البته این را هم می‌دانم که اگر ما کنار بنشینیم، آنها خود را تثبیت می‌کنند.

چهارشنبه شب یک مباحثه و مناظره‌ای با آقای شمشادی دارم، می‌خواهم صحبت کنم. من عقب نمی‌نشینم و منتظرم فضا یک مقدار آرام بشود

  • عده‌ای از منتقدان اصرار بر این دارند که مطرح کنند شما از دایره گفتمان جمهوری‌اسلامی خارج شده‌اید.
    بله. این مدل تکراری انتقادناپذیری در عرصه قدرت و ثروت است، همیشه این‌طور بوده و هست و خواهد بود. پشت ولایت فقیه پنهان می‌شوند، فرد مقابل را اپوزیسیون می‌نامند و جار می‌زنند: فلانی ضد ولایت‌فقیه و ضدنظام است. همه اینها را می‌گویند تا او را اوت کنند، تا صدایش شنیده نشود. در صورتی که ما بارها گفته‌ایم این حرف‌ها، حرف‌های ما نیست، حرف‌های امام است. اشرافیت، سم مهلکی است که ماهیت جمهوری‌اسلامی را از بین می‌برد، این را امام گفته است، نه ما.
  • برخی هم معتقدند که آقای صدرالساداتی همیشه نیمه خالی لیوان را می‌بینید و به بخش پر لیوان هیچ زمان اشاره نمی‌کند، آنها اقدامات رئیس جدید قوه قضائیه در زمینه مبارزه با فساد را از این دست نمونه‌ها می‌دانند.
    من هر جا بحث مفاسد و حتی مبارزه با اشراف‌گری را مطرح کردم، به این موضوع اشاره کردم که مبارزه با اشرافیت بدون حضور مردم ممکن نیست به پیروزی برسد.
  • یعنی معتقدی فعالیت شما و رویکرد جدید دستگاه قضا مکمل همدیگر هستند؟
    بله دقیقا. نباید یک دوگانه درست کرد و یک طرف آقای رئیسی را قرار داد و طرف دیگر افرادی را که دم از عدالت می‌زنند. می‌گویند چون آقای رئیسی آمده اینها دکانشان تعطیل شده است؛ مبارزه با فساد در دستگاه قضا بدون مشارکت مردم و سوت‌زنی امکان‌پذیر نیست؛ این یک حرف عقلایی است. آمار دستگاه‌های نظارتی در چند کشور اروپایی هم به همین موضوع اشاره دارد. این آمارها می‌گوید سهم دستگاه‌های نظارتی در شناسایی فساد 2 تا 3‌درصد و سهم سوت‌زن‌ها بیش از 45‌درصد بوده است. امیرالمومنین(ع) واضح پیام داده: زهد برای افراد عادی فضیلت است و برای صاحبان قدرت واجب. فردی که منتسب به حکومت است، نمی‌تواند ثروت‌اندوزی داشته باشد.
  • اشاره داشتید، به فشارها و درگیری‌های روحی در چند روز گذشته، درحال حاضر وضع روحی و جسمی‌تان مساعد است؟
    بله، الحمدالله. فعلا در قم پیش خانواده هستم و هم حال روحی و هم جسمی‌ام خوب و مساعد است.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.