خانه باستان‌شناسان خوابگاه معتادان پایتخت شد!

خانه پدری «جلال آل‌احمد» هنوز بلاتکلیف است

دوم اسفند 91 بود که با حضور باستان‌شناسان پیشکسوت خانه‌ پدری «جلال آل‌احمد» با نام «خانه باستان‌شناسان» افتتاح شد. هرچند آذر همان سال مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان تهران از این تصمیم گفته بود. خانه پدری «جلال آل‌احمد» سال 89 از وراث خریداری شد تا در تملک میراث فرهنگی استان تهران قرار بگیرد. خانه‌ای که میراث می‌گفت می‌تواند به محل اجتماع، رایزنی و تعامل باستان‌شناسان ایران تبدیل شود. این خانه در سال 83 در فهرست میراث ملی کشور ثبت شد.

خانه پدری «جلال‌ آل‌احمد» پاتوق معتادان متجاهر پایتخت شده است. خانه‌ای در محدوده خیابان خیام در حوالی بازار تهران به‌جا مانده از دوره قاجار و حکومت احمدشاه. خانه‌ای ثبت ملی شده و در تملک سازمان میراث فرهنگی.

خانه‌ای تاریخی که حالا به گفته رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران پاتوق معتادان متجاهر شده است. به باور مجید فراهانی، حفظ میراث فرهنگی از جمله وظایف مهم مدیران ملی و محلی است که متعلق به نسل حاضر و آینده است.

فراهانی این خانه را یکی از مهم‌ترین نمادهای هویت ملی و محلی دانسته. خانه‌ای که دیوارهایش شاهد قدکشیدن جلال‌ آل‌احمد این روشنفکر دردآشنای معاصر بوده. خانه‌ پدری که حالا یکی از خانه‌های میراث فرهنگی در محله سنگلچ تهران است. خانه‌ای که سال‌ها قبل به تملک سازمان  میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری وقت درآمد و حالا صدافسوس  پاتوق کارتن‌خواب‌ها شده است.

خانه‌ای که روزگاری قرار بود به‌عنوان خانه باستان‌شناسان ایران ایفای نقش کند و مأمن روشنفکران دردآشنا باشد. خانه‌ای که حالا درِ اتاق‌هایش بهانه‌ای شده‌اند برای گرم‌شدن معتادان. اتاق‌هایی که دیوارهایش زباله‌های تلنبارشده را به تماشا نشسته‌اند.

رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران در این‌باره گفت: «به‌عنوان نماینده مردم تهران در اجرای بند 3 ماده 80 قانون شوراهای کشور در مورد حفظ میراث فرهنگی به وزیر گردشگری و میراث فرهنگی تذکر می‌دهم.» او از شهرداری تهران خواسته ضمن مذاکره با وزیر میراث فرهنگی و گردشگری زمینه را برای خرید، حفظ و نگهداری و بازسازی این بنای فاخر به عمل آورده تا بتوان آن را به نسل آینده تحویل دهیم.»

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.