زنگ خطر آمار افزایش فشار خون در کشور به صدا درآمده است

در گفت‌وگو با «شهروندآنلاین» مطرح شد

فشار خون بیماری بسیار خطرناکی است که می‌توان از آن به یکی از مهم‌ترین عوامل مرگ‌ومیر انسان‌ها یاد کرد و اگر این بیماری کنترل نشود، می‌تواند عوارض بسیار خطرناکی را برای بیمار به دنبال داشته باشد.

اهمیت توجه به فشار خون بر کسی پوشیده نیست و متأسفانه شاهد بالارفتن بیماری فشار خون در کشور هستیم و این ماجرا وقتی دردناک‌تر به نظر می‌رسد که آمار ابتلا به فشار خون در جوانان نیز افزایش چشمگیری داشته است.

فشار خون یکی از عوامل اصلی مرگ‌ومیر در جهان

دکتر محمد معتمد، متخصص بیماری‌های قلب و عروق، در گفت‌وگو با شهروندآنلاین می‌گوید: «یکی از عوامل مرگ‌ومیر در جوانان خونریزی‌های مغزی است که در اکثر مواقع این اتفاق وقتی رخ می‌دهد که فرد به فشار خون مبتلا باشد.

او تأکید می‌کند که فکر نکنید خطر فشار خون از کرونا بیشتر است و توضیح می‌دهد که اگر یک جوان سی‌وهشت ساله به کرونا مبتلا شود به احتمال زیاد بهبود پیدا می‌کند اما اگر همین فرد به فشار خون شدید مبتلا شود، احتمال خونریزی مغزی و آسیب‌دیدگی غشای نخاعی در او افزایش چشمگیری پیدا می‌کند و احتمال درمان برای او بسیار کم است.

این متخصص قلب و عروق با اشاره به اینکه بسیاری از بیماران توجهی به وضعیت سلامتی خود ندارند، تأکید می کند: «فشار خون شاید در نگاه اول آن‌قدرها هم مهم جلوه نکند اما در واقعیت بسیار اهمیت دارد و حتی ابتلا به فشار خون نقش مهمی در شدت‌یافتن بیماری‌های دیگر مانند کرونا بازی می‌کند.»

بی‌توجهی بیماران فشار خونی به سلامت خود

او تأکید می‌کند که متأسفانه بسیاری از افراد جامعه بیشتر از اینکه در درجه اول به سلامتی خود توجهی داشته باشند به فکر  مسائل کم‌اهمیت‌تر هستند و اهمیتی به بیماری‌هایشان نمی‌دهند.

معتمد تأکید می‌کند که وقتی فردی به بیماری فشار خون مبتلا شد، باید بلافاصله به پزشک مراجعه کند و درمان خود را ادامه دهد؛ زیرا اگر درمان از همان زمان ابتلا شروع شود می‌توان امید به بهبود فرد داشت اما اگر بیمار فشار خونی به درمان خود بی‌توجه باشد باید منتظر نتایج بد بیماری خود باشد.

او معتقد است که یک شاخص برای سطح فرهنگی یک کشور وجود دارد و آن هم توجه افراد به میزان سلامتی‌شان است؛ هر کشوری که مردم آن به سلامتی‌شان بیشتر اهمیت می‌دهند آن کشور می‌تواند کشور پیشرفته‌تری باشد.

معتمد با اشاره به اینکه این روزها بحث پیشگیری از کرونا در رأس برنامه های بهداشتی قرار دارد، تأکید می‌کند: «موضوع پیشگیری از کرونا و نوع درمان در جامعه بسیار حائز اهمیت است؛ متأسفانه بسیاری از بیماران در فاز حاد کرونا در شرایط کنونی با وجود اطلاع از بیماری خود به مراکز پزشکی برای مشکلاتی غیر از کرونا مراجعه می‌کنند و این بیماری را به دیگران منتقل می‌کنند.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.