ایران، قطر یا عربستان؛ میزبانی جام ملت‌ها حیثیتی شد!

فدراسیون فوتبال ایران همچون دو دوره قبلی به دنبال اخذ میزبانی جام ملت‌های آسیا 2027 است

بعید نیست ایران در رقابت با عربستان و قطر برای میزبانی جام ملت‌های آسیا 2027 به نفع قطری‌ها کنار برود.

با اینکه برخی معتقدند با امکانات فعلی امکان میزبانی ایران از جام ملت‌های آسیا وجود ندارد، اما فدراسیون فوتبال مثل دو دوره قبلی اصرار دارد که می‌تواند بزرگ‌ترین رویداد فوتبالی قاره کهن را برگزار کند. قطر و عربستان هم که این روزها بر سر میزبانی بازی‌های آسیایی 2030 هم رقابت می کنند، دو رقیب دیگر ایران در راه کسب میزبانی جام ملت‌های آسیا 2027 هستند.

در ادامه ارسال مدارک و مستندات مورد نیاز در مسیر میزبانی رقابت‌های جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۷، فدراسیون فرم تعهدنامه‌های دولتی در بخش‌های مختلف برای ارایه خدمات گوناگون را در موعد مقرر به کنفدراسیون ارسال کرد. فدراسیون فوتبال در هفته نخست شهریور و پس از برگزاری نشست‌های متعدد و همچنین نخستین جلسه ستاد مربوطه به پیشنهاد میزبانی جام ملت‌های آسیا در سال ۲۰۲۷، نخستین مدارک و مستندات مورد درخواست کنفدراسیون فوتبال آسیا را در موعد قانونی به مقر این کنفدراسیون ارسال کرده بود.

ازبکستان و هند دو نامزد دیگر این میزبانی آسیایی هستند، اما به نظر می‎رسد رقابت اصلی بین قطر، عربستان و ایران باشد. اینکه واقعا اقدامی اصولی برای اخذ این میزبانی از سوی ایران در پشت پرده صورت می‌گیرد یا اینکه مثل دو دوره قبلی فدراسیون ناکام خواهد بود، هنوز مشخص نیست.

اتفاقی که اخذ این میزبانی را حیثیتی‌تر کرده، رقابت با عربستان است که رایزنی برای گرفتن آرای لازم را با کشورهای دیگر آغاز کرده است. سعودی‌ها برای گرفتن میزبانی در رقابت با قطر انگیزه‌های زیادی داشته و قصد دارند به هر ترتیب میزبان جام جهانی ۲۰۲۲ را از عرصه جام ملت‌های آسیا کنار بگذارند. در همین ارتباط سایت عربی «کوره» خبر داد که یک هیأت ورزشی برای تحویل پرونده عربستان در مورد میزبانی جام ملت‌های آسیا عازم بحرین شده است.

عربستان همچنین از حامی رسمی برگزاری جام ملت‌های آسیا برای سال ۲۰۲۷ رونمایی کرد. طبق اعلام روزنامه «الشرق الاوسط» عربستان، هواپیمایی این کشور قرار است حامی فدراسیون فوتبال عربستان در برگزاری جام ملت‌ها باشد.

کنفدراسیون فوتبال آسیا روز هجدهم دسامبر (۵ روز دیگر) را به عنوان مهلت پایانی کشورهای متقاضی برای ارسال پرونده‌های درخواست میزبانی اعلام کرده است مشروط به اینکه کشور میزبان در سال ۲۰۲۱ مشخص شود.

با اینکه رسانه‌های عربی چندان به ایران، ازبکستان و هند شانسی برای میزبانی از جام ملت های آسیا 2027 نمی‌دهند و رقابت اصلی را بین قطر و عربستان می‌دانند، فدراسیون فوتبال ایران خودش را بدون شانس نمی‌داند. با این حال بعید نیست با توجه به سفر اخیر مسئولان ارشد ورزش قطر به تهران و جلساتی با مسئولان بلندپایه ورزش ایران، در صورتی که ایران شانسی برای میزبانی نداشته باشد، از قطر در رقابت با عربستان حمایت کند. قطری‌ها البته در سال 2011 نیز این میزبانی را برعهده داشتند و حالا قصد دارند در طول یک دهه پیش رو نه تنها جام جهانی بلکه جام ملت‌های آسیا و بازی‌های آسیایی را هم برگزار کنند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
2 دیدگاه
  1. Shahin ghanbari می‌گوید

    باید ایران میزبانی رو بگیره چون ۶ سال زمان داره حتی اگه هم هیچی نداشته باشه تو این ۶ سال میتونه همه چی رو فراهن کنه

  2. یان می‌گوید

    قطر میشه

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.