دریاچه چیتگر تمساح ندارد؟

از تعطیلی برای عملیات عمرانی تا احتمال وجود تمساح؛ در دریاچه مصنوعی منطقه 22 تهران چه خبر است

معاون اجرایی پروژه دریاچه چیتگر می‌گوید: «پژوهشکده آبزی‌پروری وجود الیگیتور فیش در دریاچه چیتگر را تأیید کرده اما تاکنون گزارشی از وجود تمساح در دریاچه نداده است.»

راضیه زرگری- یک تمساح در دریاچه چیتگر؛ همه چیز با یک عکس شروع شد. تصویری که یک خانواده حین قایق‌سواری از سطح آب گرفته بودند. عکس ردی از عبور یک آبزی نسبتا بزرگ را نشان می‌دهد چیزی شبیه تمساح یا آبزی دیگری شبیه به آن؛ یعنی گونه‌ای مانند تمساح یا الیگیتور فیش -ماهی سرسوسماری- در آب دریاچه شنا می‌کند. همان زمان عکس به وسیله گردشگران در اختیار یکی از نگهبانان شیفت شب دریاچه چیتگر قرار داده و از همان موقع ماجرای وجود تمساح در دریاچه در سایت‌های خبری دنبال شد.

امروز یکشنبه، بیست‌وسوم آذر، یکی از اهالی برج‌های اطراف دریاچه از کشیده‌شدن یک مانع سراسری دور دریاچه خبر داد و به «شهروند» گفت: «تا یکی دو روز پیش اطراف دریاچه برای استفاده مردم باز بود؛ اما همه جا بسته شده تا کسی به محوطه دریاچه نزدیک نشود. چیزی که باعث شده مردم منطقه این احتمال را جدی تلقی کنند، این است که شنیده‌ایم سال 92 موجودی شبیه به تمساح در دریاچه چیتگر رها شده است! زیادشدن شایعه در مواقع اینچنینی بعید نیست؛ اما دلیل بسته‌شدن دریاچه در روزهای اخیر چیست؟»

مجموعه دریاچه شهدای خلیج فارس تا اطلاع ثانوی تعطیل است

رضوی‌کیا، مدیرعامل شرکت عمرانی کارکنان شهرداری تهران، چند روز پیش اعلام کرده بود که مجموعه دریاچه شهدای خلیج فارس تا اطلاع ثانوی تعطیل است و شرکت عمرانی کارکنان شهرداری تهران از این فرصت برای انجام عملیات عمرانی، اصلاح سازه‌های چادری گذر موج، بهسازی ابنیه و معابر سطح مجموعه و همچنین هرس سنگین درختان در آستانه فصل سرما، استفاده خواهد کرد.

نوزدهم آذر بود که فریدون رضوی‌کیا از تصمیمات ویژه شهرداری تهران در ایام اوج‌گیری کرونا خبر داد. او شیوع مجدد ویروس کرونا در شهر تهران را علت شرایط خاص برای استفاده شهروندان از امکانات تفریحی و گردشگری دانسته است.

دریاچه خلیج فارس که با نام دریاچه چیتگر هم معروف شده، یکی از مکان‌های تفریحی استان تهران است. این دریاچه که در شمال غرب تهران و در محدوده شهرداری منطقه ۲۲ واقع شده است، از شمال و شرق به محور چهارباغ، بزرگراه همت و آزادگان، از جنوب و جنوب غرب به پارک جنگلی چیتگر و از غرب به بافت مسکونی منطقه ۲۲ شهرداری تهران متصل است؛ این دریاچه مصنوعی در سال ۱۳۹۲ افتتاح شد که یکی از مناطق توریستی و تفریحی تهران است.

یک حیوان خانگی قاچاق در دریاچه است

ماجرای وجود احتمالی تمساح در دریاچه بعد از این اظهارات و بستن محوطه دریاچه جدی شد؛ آرش حسینی میلانی، عضو هیأت‌رئیسه شورای شهر تهران از مشاهده رد پای تمساح در دریاچه چیتگر صحبت کرد: «شواهدی ازجمله نوعی رد پا وجود دارد که باعث به وجودآمدن تردیدهایی در وجودداشتن این حیوان در دریاچه شده و به همین دلیل طعمه‌گذاری‌هایی انجام شده تا اگر چنین موضوعی صحت دارد، هر چه سریع‌تر موضوع شفاف و امنیت شهروندان و آسایش خاطر آنها فراهم شود.»

این عضو شورای شهر احتمال داده یک حیوان خانگی قاچاق که این روزها رواج پیدا کرده، به وسیله یک شهروند غیرمسئول در دریاچه چیتگر رها شده باشد.

میلانی توضیح داد که با یکی از مراکز مرتبط صحبت شده تا با دستگاه کاوشگر موجی، کف دریاچه را جست‌وجو کنند تا مسأله کاملا روشن و درنهایت خیال مردم راحت شود.

در روزهای اخیر اخباررسیده در این زمینه حکایت از آن داشته که قرار است تیم‌های تخصصی با تجهیزات لازم سطح آب دریاچه را برای بررسی صحت این گزارش‌ها اسکن کنند.

تمساح در دمای زیر 4 درجه زنده نمی‌ماند

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران نگرانی‌ها را تا حد زیادی کم کرد؛ زمانی که درباره بررسی حضور یک گونه مشکوک به تمساح در دریاچه چیتگر گفت: «از اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران درخواست کردیم و چند نوبت از محوطه و دریاچه چیتگر بازدید کردند و با توجه به اطلاعات علمی اینکه این گونه تمساح باشد، بعید است.»

او ادامه داد: «تمساح یک جانور دو زیست است و حتما باید ساعاتی از آب بیرون بیاید و با توجه به اینکه از دو سه هفته قبل این شبهه ایجاد شده است، در نتیجه طی این مدت باید در خارج از آب هم رویت می‌شد.»

انصاری به ایلنا گفت: «از طرفی تمساح در دمای زیر ۴ درجه سانتیگراد از بین می‌رود و در چیتگر برودت هوا به‌ویژه در شب از این دما کمتر است.»

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با بیان اینکه به نظر می‌رسد گونه موجود در دریاچه اردک ماهی باشد، گفت: «صورت این گونه‌ها از دور شبیه به تمساح است و احتمالا آن را با تمساح اشتباه گرفته‌اند.»

الیگیتور فیش یک آبزی شکارچی شبیه به تمساح

این در حالی است که دو زیست‌شناسان اعلام کردند با توجه به برودت هوا تمساح‌بودن این جانور منتفی است با این حال بررسی‌های بیشتر از جانب کارشناسان در حال انجام است.

«حدس می‌زنیم گونه‌ای که مشاهده و از آن عکسبرداری شده است، اَلیگِیتور فیش (alligator gar) یا ماهی سرسوسماری باشد.» این اظهارات معاون اجرایی پروژه دریاچه چیتگر است. علی اکبر عفت‌منش به ایسنا توضیح داد که ما با پژوهشکده آبزی‌پروری که زیرمجموعه شیلات است قرارداد بسته‌ایم تا گونه‌های آبزی دریاچه را شناسایی و گزارش کند.

در این گزارشات وجود الیگیتور فیش در دریاچه چیتگر تأیید شده اما تاکنون گزارشی از وجود تمساح در دریاچه نداشتیم.

 به گفته عفت‌منش الیگیتور فیش یا سرسوسماری نوعی ماهی است که پوزه‌هایی مانند تمساح دارد. سرسوسماری نیز شکارچی اما کاملا آبزی است و در آب شکار می‌کند.

او با بیان اینکه از زمان انتشار عکس و ایجاد شک و شبهه‌هایی در زمینه وجود تمساح در دریاچه چیتگر ما به نیروهای آتش‌نشانی و محیط‌ زیست اطلاع دادیم، گفت: «تاکنون نشانی از تمساح در دریاچه مشاهده نشده است.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.