تسکین درد با زبان شعر

 گفت‌وگوی «شهروندآنلاین» با «شیما کریمی» نجاتگر خلاق جمعیت هلال احمر

همه ما معمولا یک تصویر و برداشت مشخص از موضوع کمک‌های اولیه و کلاس‌های آشنایی با کمک‌های اولیه داریم. بانداژ، جعبه‌ کمک‌های اولیه و برانکارد؛ اینها از جمله ابزارهایی است که آدم را به یاد این کلاس‌ها می‌اندازد، اما برای یک لحظه فکرش را بکنید یک نجاتگر باشد، آن هم یک نجاتگر شاعر که این کلمات را در قالب هنر و شعر آموزش دهد. «شیما کریمی» همان نجاتگری است که سعی دارد، موضوع کمک‌های اولیه را با بهره‌گیری از هنر شعر و نمایش به کودکان و نوجوانان آموزش دهد. این نجاتگر جوان از نوجوانی همراه با آموختن و پرداختن به هنر، در فعالیت‌های داوطلبانه نیز مشارکت کرده و حالا نزدیک به 12 سال است که با عنوان نجاتگر هنرمند در جمعیت هلال احمر فعالیت می‌کند. خانم کریمی در کنار فعالیت در زمینه علمی، در عرصه هنر نیز در قالب نمایش و ادبیات با تمرکز بر رویکرد داوطلبی، فعالیت‌های خود را دنبال می‌کند. به همین منظور «شهروندآنلاین»در گفت‌وگویی کوتاه با او به این موضوع پرداخته است. در این گفت‌وگو این نجاتگر هنرمند از اهمیت خلاقیت در فضای داوطلبی حرف می‌زند.

• «پرداخت به مسأله کمک‌های اولیه با زبان ادبیات»؛ چه شد که تصمیم به چنین کاری گرفتید؟

به نظرم آمد ظرفیت بسیار خوبی در این هنر وجود دارد، تا افراد بیشتر با این موضوع آشنا شوند. البته در این عرصه ایده‌های بسیار دیگری هم دارم تا در بستر داوطلبانه عملی کنم.

• دقیقا چه ایده‌هایی؟

مثلا بهره‌گیری از هنر نمایش. من فعالیت‌های خود را در سال‌های 94 تا 96 با نگارش یک نمایشنامه تئاتر و دو فیلمنامه کوتاه شروع کردم. همچنین دوره بازیگری و گویندگی و اجرا را طی و مدرک لازم را اخذ کردم. ما می‌خواهیم مفاهیم غنی را که در جمعیت هلال احمر وجود دارد، ترویج کنیم، اما مشکل اینجاست وقتی شما موضوعی مثل کمک‌های اولیه را در جست‌وجوگرها دنبال می‌کنید، بیشتر مقالات سنگین و تئوری را می‌بینید. این مفاهیم را چطور باید به کودکان ٧ تا ١٠ ساله آموزش دهیم؟ به همین دلیل سعی‌ ‌کردم از هنر برای انتقال این مفاهیم بهره بگیرم. بهتر بگویم هنر با رویکرد داوطلبی را دنبال کردم.

این موضوع کار را سخت نمی‌کند؟

در اوایل فعالیت، این موضوع مقداری کار را برای من سخت کرده بود، چون من با دایره لغات حوزه کودک و هنر آنچنان آشنا نبودم، اما به مرور این فعالیت‌ها شکل و مدل بهتری گرفت.

• چه انتظاری از مسئولان جمعیت هلال احمر دارید؟

از خلاقیت در عرصه داوطلبی حمایت کنند. امروز آموزش باید با زبان هنر و خلاقیت بیشتر دنبال شود. مونشن‌گرافی، نقاشی، شعر، نمایش و… قالب‌های مناسبی برای ترویج مفاهیم داوطلبی و آموزش همگانی هستند که می‌توان از این قالب‌ها استفاده کرد.

• در مورد اشعار سروده شده‌تان بیشتر توضیح دهید.

کوتاه بخواهم بگویم این اشعار یک چکیده از دروس کمک‌های اولیه است.

• چند سال دارید؟

29سال.

• اهل کدام شهر هستید؟

شهرستان آباده در استان فارس.

• چگونه با جمعیت هلال احمر آشنا شدید؟

من به یادگیری ‌کمک‌های اولیه علاقه داشتم، همین علاقه من را به سمت جمعیت هلال احمر سوق داد. حدود 12 سال پیش.

• در حال حاضر در جمعیت هلال احمر در چه عرصه‌ای فعالیت می‌کنید؟

در عرصه امدادگری، دوره‌های امدادگری را تا حدودی طی کرده‌‌ام و در حال حاضر نجاتگر درجه سه هستم. امیدوارم بتوانم در این عرصه با توانمندی بیشتری خدمت کنم.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.