چقدر مصرف کنیم تا پول ندهیم؟

تخفیف صددرصدی مشترکانی که در ماه تا ۶ متر مکعب آب مصرف می‌کنند

مشترکانی که در ماه تا ۶ متر مکعب آب مصرف می‌کنند، صورتحساب آب‌وفاضلاب آنها مشمول تخفیف صددرصدی می‌شود.

شهروند آنلاین: اول این هفته جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری مصوبه هیأت وزیران با هدف بهینه‌سازی مصرف آب و تشویق مشترکان کم‌مصرف خانگی را به وزارت نیرو، وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه کشور ابلاغ کرد. در این مصوبه که به پیشنهاد وزارت نیرو و به استناد اصل یکصدوسی‌وهشتم قانون اساسی ابلاغ شده، آمده است: صورتحساب آب‌وفاضلاب مشترکان با مصرف تا یک‌سوم الگوی تعیین‌شده (موضوع تبصره-۴- ماده -۱- قانون توسعه و بهینه‌سازی آب شرب شهری و روستایی در کشور مصوب ۱۳۹۴) را با تخفیف صددرصدی محاسبه کند.

هیأت وزیران با تأکید بر اینکه آب‌بهای سایر مشترکان تا الگوی تعیین‌شده تغییری نخواهد کرد، تصویب کرد: مشترکان با مصرف ماهانه بیش از الگوی مصرف، 6 ماه فرصت دارند تا نسبت به اصلاح رفتار مصرفی و کاهش مصرف آب اقدام کنند. در پایان این دوره، بهای آب آن دسته از مشترکینی که مصرف آنان بیش از الگوی تعیین‌شده باشد، به پیشنهاد وزارت نیرو و تصویب شورای اقتصاد افزایش می‌یابد.

در مصوبه ابلاغی از سوی معاون اول رئیس‌جمهوری از وزارت نیرو خواسته شده تا ضمن اطلاع‌رسانی، آموزش و فرهنگسازی، مشترکین پرمصرف را نسبت به استفاده از وسایل کاهنده مصرف با هدف اصلاح رفتار و کاهش مصارف غیر ضروری ترغیب کند.

در مصوبه دولت تصریح شده است: این تخفیف صرفا شامل سکونتگاه‌های دایمی در حال بهره‌برداری شهری و روستایی می‌شود. واحدهای خالی از سکنه و سکونتگاه‌های غیر دایم نظیر باغ، ویلاها و خانه‌باغ‌ها مشمول تخفیف نمی‌شوند.

چقدر مصرف کنیم تا پول ندهیم؟

سقف الگوی کم‌مصرفی بر حسب متر مکعب در ماه به شرح جدول است:

مطابق تعاریف موجود، ایام سرد سال برای محاسبه تعرفه ماه‌های سرد، به شانزدهم آبان تا پانزدهم فروردین سال بعد و ایام گرم برای محاسبه تعرفه ماه‌های گرم از شانزدهم فروردین تا پانزدهم آبان ماه اطلاق می‌شود. همچنین طبق اطلاع کسب‌شده، مشهد در اقلیم ۲ و تهران در اقلیم ۳ قرار دارد. مصوبه هیأت وزیران با تأکید بر اینکه گازبهای سایر مشترکان تا الگوی تعیین‌شده تغییری نخواهد کرد، تصریح کرده است: مشترکان با میزان مصرف ماهانه بیش از الگوی مصرف، 6 ماه فرصت دارند تا برای اصلاح رفتار مصرفی و کاهش مصرف گاز اقدام کنند. در پایان این دوره، بهای گاز آن دسته از مشترکانی که مصرف آنان بیش از الگوی تعیین‌شده باشد، به پیشنهاد وزارت نفت و تصویب شورای اقتصاد افزایش می‌یابد.

از سوی دیگر و در مصوبه هیأت وزیران برای تخفیف صددرصدی صورتحساب آب‌وفاضلاب مشترکان کم‌مصرف، الگوی کم‌مصرفی، بدین صورت تعریف شده است: مصرف تا یک‌سوم الگوی «موضوع تبصره-۴- ماده -۱- قانون توسعه و بهینه‌سازی آب شرب شهری و روستایی در کشور مصوب ۹۴» در این زمینه نگاهی به جدول تعرفه‌های آب شهری در سال ۹۹ نشان می‌دهد الگوی ماهانه مصرف آب ۱۸ متر مکعب است؛ بنابراین می‌توان گفت مشترکانی که در ماه تا ۶ متر مکعب آب مصرف می‌کنند، صورتحساب آب و فاضلاب آنها مشمول تخفیف صددرصدی می‌شود. این مصوبه نیز مانند مصوبه مشابه در بخش گاز، با تأکید بر اینکه آب‌بهای سایر مشترکان تا الگوی تعیین‌شده تغییری نخواهد کرد، به مشترکان با مصرف ماهانه بیش از الگوی مصرف، 6 ماه فرصت داده تا برای اصلاح رفتار مصرفی و کاهش مصرف آب اقدام کنند. در پایان این دوره، بهای آب آن دسته از مشترکانی که مصرف آنان بیش از الگوی تعیین‌شده باشد، افزایش می‌یابد. بر اساس مصوبه مذکور، تخفیف صددرصدی بهای آب، صرفا شامل سکونتگاه‌های دایمی در حال بهره‌برداری شهری و روستایی می‌شود. واحد‌های خالی از سکنه و سکونتگاه‌های غیر دایم نظیر باغ، ویلا‌ها و خانه‌باغ‌ها مشمول این تخفیف نخواهند شد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.