جودو سرآغاز تعلیق‌های سریالی ورزش؟

دبیر فدراسیون جودو به شهروندآنلاین می‌گوید که بعد از مشورت با رئیس کمیته المپیک موضعگیری خواهند کرد

6 شهریور بود که سعید ملایی در مسابقات جهانی جودو 2019 در توکیو با شرایط عجیبی روبه‌رو شد و بعد از ناکامی در کسب مدال، دیگر به ایران بازنگشت! این جودوکار که در چند ‌سال اخیر به خاطر حضور یک نماینده از رژیم صهیونیستی در وزنش چند باری مجبور به انصراف از رقابت‌های مختلف شده بود، بعد از مسابقات اخیر مصاحبه‌هایی انجام داد و مدعی شد که با دستور مقامات ورزش ایران به‌عمد برابر رقیب بلژیکی خود باخته است. از موضع رئیس فدراسیون جهانی و همراهی او با سعید ملایی هم مشخص بود که احتمال تعلیق جودوی ایران زیاد است؛ اتفاقی که دیروز از سوی IJF به صورت رسمی اعلام شد.

روایت فدراسیون جهانی از روز مسابقه

دیروز وقتی خبر تعلیق جودوی ایران توسط فدراسیون جهانی رسما اعلام شد، ماجرای روز مسابقه سعید ملایی هم این‌طور توسط IJF تشریح شد: «فدراسیون جهانی جودو مطلع شده است که در تاریخ 28 آگوست 2019 و در جریان جام‌جهانی جودو در توکیو سعید ملایی جودوکار وزن منفی 81 کیلوی ایران از سوی مقامات اجرایی ایران و نیز فدراسیون جودی ایران مجبور شده تا برای رویارو نشدن با ساگی موکی جودوکار اسراییلی از مسابقات کنار بکشد.»

تعهدی که دردسرساز شد!

سناریوی تعلیق جودوی ایران از چندی پیش استارت خورده بود. چند ماه قبل بود که فدراسیون جهانی جودو به ریاست «ماریوس ویزر» در آستانه تعلیق جودوی ایران بود، اما سفر صالحی امیری به همراه آرش میراسماعیلی به امارات برای ملاقات با او از این اتفاق جلوگیری کرد. حالا فدراسیون جهانی نامه‌ای که در آن مقطع توسط رئیس کمیته ملی المپیک ایران امضا شده بود را در تناقض با اتفاقات مسابقات توکیو می‌داند و نوشته است: «در تاریخ 8 می‌2018 نامه‌ای با امضای رضا صالحی امیری، رئیس کمیته ملی المپیک ایران و آرش میراسماعیلی، رئیس فدراسیون جودو دریافت کردیم که در این نامه مسئولان ایرانی تأکید کرده‌اند که «به تمام قوانین کمیته بین‌المللی المپیک کاملا پایبند هستند» و در رویکرد این فدراسیون «هیچ‌گونه تبعیضی» وجود ندارد که اتفاق رخ‌داده در تضاد با تعهد فدراسیون جودی ایران است.»

تعلیق در‌سال المپیک

در هفته‌های اخیر مقامات ورزش ایران تلاش زیادی کردند تا از طریق نامه‌نگاری با کمیته بین‌المللی المپیک جلوی تعلیق جودو را بگیرند، اما درنهایت ویزر کار خودش را کرد. دیروز تعلیق فدراسیون جودوی ایران از تمام فعالیت‌های بین‌المللی رسما اعلام شد و در ‌سال المپیک این موضوع بدون‌شک ضربه سنگینی به پیکره جودوی ایران وارد خواهد کرد. این اتفاق درحالی رخ داد که میراسماعیلی در روزهای اخیر بعد از جدایی ملایی، سعی کرده بود جودوکاران مطرحی همچون جواد محجوب و محمد بریمانلو را برای کسب سهمیه المپیک به تیم‌ملی بازگرداند. حالا با این وضع ایران فقط تا 21 روز وقت اعتراض به حکم فدراسیون جهانی را دارد و اگر خیلی زود این مشکل رفع نشود، هیچ جودوکاری از ایران نمی‌تواند در المپیک 2020 شرکت کند.

میراسماعیلی: تعلیق ناعادلانه بود

آرش میراسماعیلی، رئیس فدراسیون جودو که در 20 روز اخیر سکوت کرده بود، دیروز بعد از شنیدن خبر تعلیق با انتقاد از فدراسیون جهانی گفته است: «گفته بودند ما دفاعیه ارسال کنیم، اما متاسفانه خارج از روال خودشان عمل کردند و ایمیل تعلیق را برای ما فرستادند. این تعلیق ناعادلانه و عجولانه است. فدراسیون جهانی در گزارش خود ادعاهای کذب داشته و ما هم در حال پیگیری ماجرا هستیم.»

رشته‌های دیگر هم در خطر هستند؟

تعلیق جودوی ایران باعث شده تا برخی نگران تکرار این اتفاق در سایر رشته‌های ورزشی ایران باشند. از همین امروز مسابقات جهانی کشتی آزاد در قزاقستان آغاز می‌شود و 3 کشتی‌گیر ایرانی در حالی روی تشک می‌روند که احتمال برخورد آنها در جدول با نمایندگان رژیم صهیونیستی وجود دارد!
اگر یک‌درصد چنین اتفاقی رخ دهد، کشتی هم با خطری جدی مواجه خواهد شد؛ رشته‌ای که امید اصلی کسب مدال برای ایران در دوره‌های مختلف المپیک بوده و هست. تعدادی از رشته‌های دیگر مثل شمشیربازی، شطرنج و تکواندو هم چنین خطری را احساس می‌کنند. به ‌هر حال باید دید فعلا تصمیم مسئولان برای حل مشکل جودو آن هم به صورت فوری و جدی چیست تا بعد از آن به سراغ خطرهای احتمالی در رشته‌های دیگر بروند و تدبیری برای آن بیندیشند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.