رتبه ۱۶ ایران در میان کاربران اینترنت در جهان

ایران با ۶۷ میلیون کاربر، بیشترین تعداد کاربر اینترنت در منطقه را دارد

سرانه دسترسي كاربران ايراني به اينترنت در ابتداي دولت يازدهم يك كيلوبيت بر ثانيه بود كه هم‌اكنون اين پارامتر به ۳۵كيلوبيت بر ثانيه رسيده است. اتحاديه بين‌المللي مخابرات كاربر اينترنت را كسي مي‌داند كه در ۳۰روز گذشته حداقل يك‌بار آنلاين بوده ‌است.

 شهروندآنلاین: به گزارش پایگاه internetworldstats.com کشورمان چهارمین کشور جهان از نظر رشد دسترسی به اینترنت است. بر اساس همین گزارش ایران با ۶۷میلیون کاربر، بیشترین تعداد کاربر اینترنت در منطقه را دارد. در همین حال محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات در نیمه آبان با استوری این پست توییتری در اینستاگرام خطاب به کاربران گفت: «با حمایت شما مردم خوب، در کمیت خوب بودیم و برای کیفیت تلاش می‌کنیم.»

اين رشد چشمگير كاربران اينترنت باعث شده تا ايران در جمع ۲۰كشوری كه بيشترین كاربران اينترنت را دارند، قرار بگيرد. براساس نتايج یک تحقيقات (البته تا سال2017) كه بخشی از آن را پروفسور فيروز نادری، از مديران ارشد سابق ناسا منتشر كرده، ايران در جدول كشورهای دارای بيشترين كاربران اينترنت رتبه ۱۶ را دارد. هر چند درباره آمار كاربران اينترنت كشور و تعاريف آن هميشه حرف و حديث زيادی بوده، اما در اين تحقيق كاربران اينترنت ايران تا سی‌ام ژوئن ۲۰۱۷ (نهم تيرماه) ۵۶ميليون و ۷۰۰هزار نفر تخمين زده شده است. براساس اين آمار تعداد كاربران اينترنت در ايران نسبت به سال۲۰۰۰، ۲۲هزار و ۵۸۰درصد رشد داشته است. اين تحقيق نشان می‌دهد كه در سال ۲۰۱۷، ۷۰درصد ايرانی‌ها كاربر اينترنت بوده‌اند.

 

 

 

 

 

 

 

در ميان كشورهای خاورميانه ايران بيشترين تعداد كاربر اينترنت را دارد. اين عقيده وجود دارد كه دسترسی به اينترنت روی تلفن‌های همراه نقش چشمگيری در افزايش تعداد كاربران اينترنت در ايران به‌ويژه در سال‌های اخير داشته است. براساس شاخص‌های اعلام‌شده از سوی درگاه پايش جامعه اطلاعاتی ايران، تعداد كاربران اينترنت ايران در سال۹۵ حدود ۵۳.۲۳درصد جمعيت كشور برابر با ۴۲ميليون و ۵۴۴هزار و ۷۵۳ نفر بوده است. اسفندماه سال۹۴ تعداد كاربران اينترنت كشور برابر با ۴۵.۳درصد جمعيت كشور معادل ۳۶ميليون و ۲۰۶هزار و ۶۰۰ نفر بود، بنابراين ۶ميليون و ۳۳۷هزار و ۹۵۳ نفر تنها در سال۹۴ تا ۹۵ به كاربران اينترنت در ايران افزوده شدند.
اين رشد به‌ويژه در ميان دولت‌های دهم و يازدهم بسيار چشمگير است. سرانه دسترسی كاربران ايرانی به اينترنت در ابتدای دولت يازدهم يك كيلوبيت بر ثانيه بود كه هم‌اكنون اين پارامتر به ۳۵كيلوبيت بر ثانيه رسيده است. اتحاديه بين‌المللی مخابرات كاربر اينترنت را كسی می‌داند كه در ۳۰روز گذشته حداقل يك‌بار آنلاين بوده ‌است.

چالش سرعت

هر چند ميزان كاربر اينترنت ايران طی سال‌های اخير با شبكه 3G و 4G رشد چشمگيری داشته است، اما هنوز سرعت و هزينه اينترنت برای بسياری از كاربران يك مسأله جدی است. سرعت ميانگين اينترنت جهان در سال‌جاری ۷.۲مگابيت‌ بر ثانيه بود كه نسبت به سال قبل ۱۵درصد افزايش يافته است.
كره‌جنوبی هنوز ركورد بيشترين سرعت ميانگين ميان كشورها را با معدل ۲۸.۶مگابيت بر ثانيه دارد. سنگاپور هم سريع‌ترين اتصال را با سرعت ۱۸۴.۵مگابيت بر ثانيه به ثبت رسانده است. اما در آمار مؤسسه «آكامای تكنولوژی» ايران با ميانگين سرعت ۴.۷مگابيت بر ثانيه با وجود پيشرفت ۳۳درصدی نسبت به سال قبل، رتبه صدوهفتم را از ميان ۱۴۹ كشور جهان دارد.
اين مؤسسه آمريكايی هر سه ماه در سال گزارش‌هايی از ميانگين سرعت اينترنت كشورهای مختلف ارایه می‌كند. براساس اين گزارش ۶۱درصد از اتصالات ايران به اينترنت با سرعتی بالاتر از ۴مگابيت بر ثانيه بوده است.
ایران در جمع ۲۰ کشور پرکاربر اینترنتی در دنیا/ رشد ۲۲هزار درصدی در سال‌های اخیر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.