مردان آتش در پی غول دریاچه!

30 آتش‌نشان از صبح امروز عملیات جست‌وجوی تمساح دیده‌شده در دریاچه چیتگر را آغاز کردند

شنایِ آبزی تقریبا بزرگی در دل تاریکی دریاچه. آبزی شبیه به تمساح که آب را می‌شکافت و جلو می‌رفت. همه ‌چیز از اینجا شروع شد. لنز دوربین شهروندی روی آبزی عظیم‌الجثه زوم کرد تا فضای مجازی از ورود تمساح به پایتخت بگوید. تمساحی که رئیس اداره محیط‌زیست شهرستان تهران خبر قطعی آن را تأیید نکرد، هرچند شهردار تهران موضوع را منتفی اعلام کرد. تمساح یا همان آبزی عظیم‌الجثه پایتخت قد 3.5متری‌اش را میان آب جابه‌جا می‌کرد اما کمی دورتر از دریاچه بازار تکذیب‌ها داغ بود. مدیرکل محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران آن را اردک ماهی نامید و گفت؛ وجود چنین جانوری بعید است. «تمساح در دمای زیر 4درجه سانتیگراد از بین می‌رود و در چیتگر برودت هوا از این دما به‌ویژه در شب کمتر است.»
شینا انصاری در تأیید حرف‌هایش گفت: صورت این‌گونه‌ها از دور شبیه به تمساح است و احتمالا آن را با تمساح اشتباه گرفتند. انصاری روی بعیدبودن وجود تمساح پافشاری کرد.«از اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان تهران درخواست کردیم و چند نوبت از محوطه و دریاچه چیتگر بازدید کردند و با توجه به اطلاعات علمی اینکه این‌گونه تمساح باشد، بعید است.» در میانه داغ‌بودن تکذیب‌ها و حاشیه‌های فضای مجازی اما خبرها از جست‌وجوی تمساح توسط آتش‌نشان‌ها گفتند. خبرهایی که اعلام کردند؛ دریاچه چیتگر بسته شد.

شهروندآنلاین- کرونا بعد از ماه‌ها جولان در شهرها وضعیت تهران را قرمز اعلام کرد تا مسئولان از وضع محدودیت‌ها بگویند به این امید که شهر به رنگ نارنجی و شاید زردرنگ شود.

در میانه محدودیت‌های کرونایی دریاچه چیتگر هم به‌عنوان یکی از مراکز تفریحی تهران به تعطیلات رفت و مدیرعامل شرکت عمرانی کارکنان شهرداری تهران اعلام کرد مجموعه دریاچه شهدای خلیج‌فارس تا اطلاع‌ ثانوی تعطیل است.

البته رضوی‌کیا این تعطیلات را فرصتی برای انجام عملیات عمرانی، اصلاح سازه‌های چادری گذر موج، بهسازی ابنیه و معابر سطح مجموعه و همچنین هرس سنگین درختان در آستانه فصل سرما عنوان کرد.

اما حالا کارهای عمرانی جایشان را به تجسس تمساح در دریاچه داده‌اند و  سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران خبر از جست‌وجوی تمساح در دریاچه می‌دهد. «در پی انتشار اخباری مبنی بر مشاهده تمساح در دریاچه شهدای خلیج‌فارس تیم‌های سازمان آتش‌نشانی از چند روز گذشته عملیات جست‌وجو در دریاچه را آغاز کرده‌اند که تا نتیجه‌گیری نهایی این عملیات ادامه خواهد داشت.»

ملکی می‌گوید براساس تصمیم‌گیری انجام‌شده، عملیات از ساعت 9صبح تا حدود 2بعدازظهر ادامه دارد. «دو تیم با قایق در سطح دریاچه مشغول گشت‌زنی هستند، پنج اکیپ دیگر هم در خشکی کار جست‌وجو را ادامه می‌دهند. ضمن اینکه از دو پهپاد هم برای رصد دقیق‌تر دریاچه استفاده می‌شود.»

آتش‌نشانی به دنبال تمساح

پای آتش‌نشانی که به ماجرای تمساح و دریاچه باز شد، وجود آبزی 3.5متری قوت گرفت. سخنگوی سازمان آتش‌نشانی هم از شروع عملیات جست‌وجو برای یافتن تمساح احتمالی دریاچه گفت. جلال ملکی به «شهروندآنلاین» می‌گوید: «نیروهای آتش‌نشانی پایتخت از صبح امروز عملیات جست‌وجو برای یافتن تمساح احتمالی در دریاچه چیتگر را آغاز کردند.»

عملیاتی که به گفته ملکی، بیش از 25 آتش‌‎نشان در آن حضور دارند و به دقت دریاچه و محوطه اطراف آن را برای یافتن موجودی که گفته می‌شود چندوقتی است در سطح دریاچه دیده شده، رصد می‌کنند.

به گفته او، در چند روز گذشته جست‌وجوها به صورت جسته و گریخته انجام شده، اما به دنبال جلسه‌ای که با حضور شهرداری، مسئولان دریاچه چیتگر، محیط‌زیست و آتش‌نشانی برگزار شده، آتش‌نشانی موظف شده تا کل دریاچه و مناطق اطراف آن را به دقت جست‌وجو کند تا در صورت مشاهده تمساح آن را زنده‌گیری کنند.

ملکی از هفت تیمی می‌گوید که در عملیات حضور دارند. «تیم‌ها به‌طور مجزا دریاچه، دیواره‌های آن و مناطق جنگلی وجب به وجب می‌گردند.»

ملکی می‌گوید براساس تصمیم‌گیری انجام‌شده، عملیات از ساعت 9صبح تا حدود 2بعدازظهر ادامه دارد. «دو تیم با قایق در سطح دریاچه مشغول گشت‌زنی هستند، پنج اکیپ دیگر هم در خشکی کار جست‌وجو را ادامه می‌دهند. ضمن اینکه از دو پهپاد هم برای رصد دقیق‌تر دریاچه استفاده می‌شود.»

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی از خطرات احتمالی می‌گوید؛ خطراتی که باعث شده هیچ‌کدام از نیروها وارد دریاچه نشوند. «در این شرایط نمی‌شود ریسک کرد.» او  در پاسخ به این پرسش که چقدر احتمال دارد موجود رویت‌شده از شهروندان تمساح باشد، می‌گوید: «ما فقط وظیفه جست‌وجو را برعهده داریم و این کار را طی چند روز آینده هم با توجه به بسته‌بودن دریاچه به دلیل شرایط کرونایی ادامه می‌دهیم. اما مسئولان محیط‌زیست و کارشناسان این حوزه با دلایل علمی‌ای که دارند، معتقدند شرایط زیستی برای تمساح در این دریاچه وجود ندارد. با این حال ما برحسب وظیفه‌ای که داریم، عملیات جست‌وجو را طی چند روز آینده ادامه می‌دهیم.»

از شهروند غیرمسئول تا شایعه‌ای که باید راستی‎آزمایی شود

احتمال وجود تمساح که در پایتخت قوت گرفت، بازار شایعات گرم شد. شایعاتی که در جست‌وجوی عامل ورود تمساح به دریاچه‌ بودند. دریاچه‌ای محصور که به هیچ آب آزادی راه ندارد. عضو هیأت‌رئیسه شورای شهر تهران از احتمال تمساح خانگی قاچاق گفت.

سیدآرش حسینی‌میلانی از احتمال رهاشدن تمساح توسط یک شهروند غیرمسئول گفت. «شواهدی از جمله نوعی رد پا وجود دارد که باعث به وجود آمدن تردیدهایی در وجود داشتن این حیوان در دریاچه شده است.»

رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌ زیست و خدمات شهری شورای شهر هم از سه شهروندی گفت که طی چندماه گذشته دیدن حیوانی شبیه به تمساح را اعلام کرده بودند.

صدراعظم نوری گفت: «این موضوع هنوز تأیید نشده ولی از آنجایی که ایمنی مردم در اولویت است، مدیریت مجموعه مبادرت به کنترل و بررسی این موضوع کرده که مشخص شود که آیا مسأله در حد شایعه است یا واقعیت دارد.»

ناهید خداکرمی، عضو شورای شهر دیگری بود که به این موضوع واکنش نشان داد. او این موضوع را جزو شایعاتی دانست که باید اثبات یا رد آن مورد بررسی دقیق قرار بگیرد. «وجود تمساح 3.5 متری در دریاچه چیتگر یک مسأله غیرمعمول است که با سازمان محیط‌ زیست تهران هماهنگی شده تا یک متخصص آبزیان جهت بررسی آبزیان این دریاچه اقدامات لازم را انجام دهد.»

خداکرمی معتقد است آبزیان داخل دریاچه شرایط بیولوژیکی ویژه خود را دارند و به نظر نمی‌آید دریاچه خلیج‌فارس جایگاه این خزنده بزرگ باشد؛ چراکه راه به آب‌های آزاد ندارد، مگر اینکه آن را از بیرون وارد این دریاچه کرده باشند. «‌از طرفی این خزنده کوچک نیست که بتوان به راحتی آن را داخل آب دریاچه انداخت، بنابراین این موضوعی است که باید راستی‌آزمایی شود.»

صفایی از دستگاهی صحبت می‌کند که در حال اسکن سطح دریاچه است. «این دستگاه هر نوع موجودی باشد را مانیتور و اطلاع می‌دهد.» صفایی از دلایلی می‌گوید که احتمال وجود تمساح را کاهش می‌دهند. «تمساح برای تنفس به سطح آب می‌آید و برای آفتاب‌گرفتن به ساحل. تاکنون چنین مواردی مشاهده نشده، بنابراین احتمال وجود آن ضعیف می‌شود.»

شهرداری از یک‌ماه قبل باخبر بود

«یکسری شواهد از وجود چیزی شبیه ماهی پوزه‌بلند در داخل دریاچه می‌گویند.» این را معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهرداری منطقه22 به «شهروندآنلاین» می‌گوید. به باور احسان‌ صفایی از نظر بیولوژیکی محیط دریاچه برای زندگی این جانوار مناسب نیست و همین مسأله وجود این آبزی را به حداقل می‌رساند. «کسی هنوز چیزی ندیده و از آنجایی که این آبزی احتمال آسیب جانی برای شهروندان دارد، دریاچه تعطیل شد.»

صفایی از دستگاهی صحبت می‌کند که در حال اسکن سطح دریاچه است. «این دستگاه هر نوع موجودی باشد را مانیتور و اطلاع می‌دهد.» صفایی از دلایلی می‌گوید که احتمال وجود تمساح را کاهش می‌دهند. «تمساح برای تنفس به سطح آب می‌آید و برای آفتاب‌گرفتن به ساحل. تاکنون چنین مواردی مشاهده نشده، بنابراین احتمال وجود کرونا ضعیف می‌شود.»

معاون خدمات شهری و محیط ‌زیست شهرداری منطقه22 شروع ماجرا را یک‌ماه قبل عنوان می‌کند. دوره‌ای که محیط ‌زیست، کارشناسان شهرداری و… گروهی برای بررسی موضوع به دریاچه آمدند. «این گروه از جداره‌ها بازدید کردند اما چیزی دیده نشد.»

همه‌گیرشدن موضوع احتمال تمساح در دریاچه دوباره چند روز پیش دوباره قوت گرفت، زمانی که یکی از شهروندان از کشیده‌شدن یک مرغابی به زیر آب به شهرداری خبر داد. «این گزارش اعضای شورای شهر را حساس کرد و بعضی از اعضا واکنش‌هایی هم به این مسأله داشتند.»

صفایی تصاویر منتشرشده در فضای مجازی را  تأیید نمی‌کند. «امکان فتوشاپ وجود دارد، چون تصویر توسط همکاران گرفته نشده است.» او از ردپاهایی می‌گوید که آبزی مشکوک روی دیواره‌ها جا گذاشته است؛ ردپاهایی که از وجود تمساح 3.5متری خبر می‌دهند. «دریاچه تنها یک پهنه ساحلی دارد که هیچ ارتباطی به جنگل ندارد.»

معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهرداری منطقه22 از مسیر کوتاه میان جنگل و دریاچه می‌گوید؛ مسیری پرتردد که بی‌شک این آبزی نمی‌تواند با جثه‌ای که دارد، بدون دیده‌شدن از آن عبور کند، البته او یکی از دلایل تعطیل دریاچه چیتگر به منظور بهسازی را احتمال وجود تمساح عنوان می‌کند.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.