بازی تمام شد؛ ۳۰۲ رأی الکترال برای بایدن

بایدن: در این مبارزه برای روح آمریکا، دموکراسی چیره شد

در ششم ژانویه، کنگره آمریکا به طور رسمی پیروزی بایدن را اعلام و در بیستم ژانویه، قدرت اجرایی را به او واگذار می‌کند، هرچند که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری فعلی و کارزار انتخاباتی او همچنان به دنبال مانع‌تراشی در انتقال قدرت هستند.

شهروندآنلاین: جو بایدن نامزد حزب دموکرات با کسب ۳۰۲ رأی گزینشگران انتخاباتی، به طور رسمی پیروز رقابت انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شد.

نشست گزینشگران موسوم به الکترال کالج از ساعت ۱۰ صبح به وقت محلی از ایالت ورمونت آغاز شد و سپس ایالت‌های مختلف هم نشست مشابه را در پایتخت ایالتی برگزار کردند.

به این ترتیب، باید انتظار داشت در ششم ژانویه، کنگره آمریکا به طور رسمی پیروزی بایدن را اعلام و در بیستم ژانویه، قدرت اجرایی را به او واگذار می‌کند، هرچند که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری فعلی و کارزار انتخاباتی او همچنان به دنبال مانع‌تراشی در انتقال قدرت هستند.

 «جو بایدن» ساعاتی پس از تأیید پیروزی‌اش در انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر در شهر «ویلمینگتون» ایالت دلاور به ایراد سخنرانی پرداخت.

او در این سخنرانی به صراحت از پیروزی خود دفاع و تلاش‌های «دونالد ترامپ» برای تغییر نتایج انتخابات را به‌شدت محکوم کرد.

بایدن به طور فهرست‌وار به شکست‌های تیم انتخاباتی ترامپ و متحدانش در دادگاه‌های ایالتی و فدرال و همچنین مجالس قانون‌گذاری ایالتی و بازشماری آرا که به تغییرات چندانی در آرای شمارش‌شده نینجامید، اشاره کرد و تلاش‌های ترامپ و حامیانش برای ابطال نتایج انتخابات را «بسیار افراطی و بی‌سابقه در آمریکا» دانست.

بایدن در ادامه سخنرانی خود اظهار داشت: «در این مبارزه برای روح آمریکا، دموکراسی چیره شد. ما مردم رأی دادیم. ایمان به نهادهای ما استوار ماند. صحت انتخابات ما سالم و دست‌نخورده باقی ماند، بنابراین اکنون زمان برگرداندن ورق، به هم پیوستن و التیام‌یافتن است.»

او همچنین از ترامپ و جمهوری‌خواهانی که کوشیدند فرآیندهای دموکراتیک را به شیوه‌ای بی‌سابقه باطل و بی‌اثر سازند، به شدت انتقاد کرد و گفت که «مانورهای حقوقی تلاشی از سوی مقامات منتخب و گروهی از ایالت‌ها بود که می‌کوشیدند دیوان‌عالی آمریکا را وادار سازند آرای بیش از ۲۰میلیون نفر در سایر ایالت‌ها را نادیده گرفته و ریاست جمهوری را به نامزد بازنده‌ای تحویل دهند که هم در کسب آرای الکترال و هم آرای عمومی شکست خورده است.»

بایدن در ادامه سخنان خود این وضعیت به وجود آمده را ناشی از عدم‌احترام به خواست و اراده مردم و حاکمیت قانون و همچنین امتناع از محترم شمردن قانون اساسی آمریکا دانست.

رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا در این سخنرانی همچنین فهرستی از اقدامات موردنظر خود در روزهای نخست ریاست جمهوری ارایه کرد: «مبارزه با همه‌گیری کرونا از جمله توزیع واکسن و کُند کردن سرعت شیوع آن و همچنین بازسازی اقتصاد آسیب‌دیده از شیوع کرونا.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.