چرا وریا با بقیه فرق دارد؟

مرور فعالیت‌های اجتماعی کاپیتان استقلال دلیل حمایت‌ها از او را به خوبی نشان می‌دهد؛ غفوری حالا یک چهره مردمی است

برخی اتفاق‌ها باید رخ دهد تا همه به این نتیجه برسیم هیچ چیزی به اندازه «داشتن یک شخصیت اجتماعی» یک فوتبالیست را جذاب و دوست‌داشتنی نمی‌کند. در فوتبال ایران شاید تعداد آدم‌هایی که برای حرف‌زدن، منفعت‌طلبی و مصلحت‌اندیشی ندارند، به انگشتان یک دست هم نرسد. افرادی که قدرت حرف‌زدن خود را از مردم می‌گیرند و برای گفتن درد جامعه با کسی تعارف ندارند. آنها در زمانی که باید حرفی بزنند،‌ واکنشی نشان بدهند یا قدم مهمی بردارند، بدون توجه به تبعات منفی آن اقدامات لازم را انجام می‌دهند و حسابی خبرساز می‌شوند. برای چنین نفراتی حرف‌نزدن درباره مشکلات مردم و جامعه یک امر به تمام معنا کشنده است و وریا غفوری بدون هیچ تردیدی یکی از آنهاست.

وریا: شما مرا اینگونه شناختید؟

وریا هر از چندگاهی نسبت به مشکلات جامعه در فضای مجازی اظهارنظر می‌کرد، منتهی واکنش او به کمک‌‌های خارجی سروصدایی بزرگ در جامعه به راه انداخت و او را تا آستانه محرومیت هم پیش برد. این صحبت‌های وریا واکنش انتقادی زیادی را هم به دنبال داشت و زمینه‌ساز احضار او به وزارت ورزش و جوانان شد، اما در همان مقطع هم کمپین‌های بسیار بزرگی توسط مردم در حمایت از او به راه افتاد. بعد از این‌که غفوری به وزارت ورزش احضار شد،‌ خیلی‌ها بر این باور بودند که این ستاره ملی‌پوش استقلال زیربار فشارها، اعتراض‌های اجتماعی خود را تمام خواهد کرد.

به‌ هرحال در آن مقطع شایعه شده بود که به این بازیکن دستور داده شده که به جز مطالب فوتبالی دیگر حق ندارد درباره موضوعات سیاسی و اجتماعی پستی منتشر کند. وریا اما در واکنش به این شایعات عجیب گفته بود: «واقعا شما من را چنین آدمی شناخته‌اید که اگر قرار باشد حرفی بزنم، سکوت خواهم کرد؟ اگر قرار بود چنین چیزی اتفاق بیفتد، آزادی بیان از بین می‌رفت. همه به من لطف دارند و دغدغه و مشکلات و درد مردم همیشه مورد توجه من بوده است. بدون این‌که بخواهم شعار بدهم».

ادامه ماجرا با انتقاد از گرانی‌ها

مصاحبه بعدی وریا درباره گرانی‌ها بلافاصله بعد از این واکنشی که به صحبت‌های محمدجواد ظریف داشت هم، بازتاب زیادی داشت. او گفته بود: «منظور من از این انتقادها گرانی است. وقتی آدم صف گوشت و مرغ را می‌بیند، باید شرمنده شود. بسیاری از خبرنگاران وظیفه دارند به درستی درباره این صف‌ها و گرانی‌ها گزارش و خبر منتشر کنند تا وضع مشخص شود. من آدم سیاسی نیستم و دغدغه اجتماعی دارم و وظیفه‌ام گفتن این حرف‌هاست و تا آخر عمرم هرجا که لازم باشد، از مشکات جامعه و مردم حرف بزنم، این کار را خواهم کرد».

واکنش به سیل سراسری

ابتدای امسال هم که سیل سراسری به حادثه بسیار تلخ کشور تبدیل شد و بحران‌های زیادی را درچندین استان به دنبال داشت،‌ وریا غفوری کسی بود که در این زمینه هم سکوت نکرد. او باز هم یک استوری اینستاگرامی منتشر کرد و نوشت: «مردم خوب کشورم عیدتون مبارک. متاسفانه به دلیل سیل اخیر در شهرهای شمالی کشورمون خصوصا شهر آق‌قلا و روستاهای ترکمن‌صحرا، هم‌وطنانمان دچار زیان جانی و مالی‌شدند، کام همه را تلخ کرد و قلب همه ما به درد آمد. مردم عزیز، ما باید به همدیگر کمک کنیم. متاسفانه در موقعیت حساس استاندار گلستان خارج از کشور تشریف دارند! آیا نیاز نیست به امداد و کمک‌رسانی بیشتر در این وضع اضطراری؟ ‌آیا نیاز نیست صداوسیما اخبار و تصاویر بیشتری پوشش دهد؟ و در آخر باز هم نیاز هست به بزرگمردانی چون علی‌آقا دایی و بزرگ زنانی چون نرگس کلباسی. چون از جنس مردم هستند و در وجودشان انسانیت موج می‌زند و همچنین مردم عزیز و نوعدوست کشورم برای کمک و امداد بیشتر به مناطق سیل‌زده».

حمایت همه‌جانبه به خاطر دختر آبی

وریا غفوری در تازه‌ترین اقدام خود اما در حاشیه بازی استقلال مقابل نفت مسجدسلیمان، ‌درشرایطی که ناظر مسابقه تأکید کرده بود آنها حق رفتن به زمین با لباس دختر آبی را ندارند،‌ به‌عنوان کاپیتان تیم جلوی ناظر بازی و مسئولان ایستاد و به بازیکنان دستور داد که تمام آنها باید با همین لباس به زمین بیایند و به هیچ چیز دیگری جز زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره دختر آبی توجه نکنند. این اتفاق باعث شد برخی‌ رسانه‌ها و افراد انتقادهای شدیدی نسبت به وریا غفوری مطرح کنند. انتشار ویدیوی این اتفاقات هم بازتاب گسترده‌ای در فضای مجازی داشت و باعث شد دوباره شاهد کمپین‌هایی در حمایت از وریا غفوری باشیم. دیروز پرسپولیسی‌ها هم به شکلی عجیب از کاپیتان استقلال حمایت کردند.

تفاوتی که مردم متوجهش می‌شوند

فیلم معروف طعم گیلاس عباس کیارستمی یک دیالوگ خاطره‌انگیز با این مضمون دارد: «من میدونم که خودکشی از گناهان کبیره‌ست، اما اینم گناه بزرگیه که انسان خوشبخت نباشه…» داستان چهره‌های فوتبالی مردمی را می‌توان با همین دیالوگ تحلیل کرد. اظهارات سیاسی و اجتماعی آنها بعضی مواقع می‌تواند حسابی برایشان گران تمام شود و حتی یک خودکشی بزرگ به حساب بیاید. به خاطر همین است که بسیاری از چهره‌های سرشناس ترجیح می‌دهند برای این‌که با خطر و مشکلات روبه‌رو نشوند، به مسائل غیرفوتبالی کاری نداشته باشند؛ منتهی چندنفر در این فوتبال بوده‌اند و هستند که عقیده دارند باید برای مشکلات و خوشبخت‌نبودن مردم هم حرف زد.

به ‌هرحال وریا غفوری درشرایطی بدون مصلحت‌اندیشی از دردهای مردم حرف زده و می‌زند که راحت‌ترین کار برای او می‌توانست سکوت‌کردن و به حاشیه‌نرفتن باشد. منتهی او که جایگاهش را از مردم گرفته و به اوج شهرت رسیده، حالا مردمی که او را تبدیل به یک ستاره محبوب کرده‌اند را هم فراموش نمی‌کند. مردم هم خوب می‌دانند که باید هوای این استثناهای فوتبالی را داشته باشند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
2 دیدگاه
  1. آزاد می‌گوید

    دروود برتو!

  2. سیدهادی می‌گوید

    کجاش مردمیه؟

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.