پرستاران «حق کرونا» می‌گیرند

افزایش 50درصدی حقوق، همسان‌سازی حقوق شرکتی‌ها و پرداخت فوق‌العاده ویژه، خبرهای خوب در آستانه روز پرستار

شیپور جنگ کرونا که نواخته شد مدارس، دانشگاه‌ها، عروسی‌ها، دورهمی‌ها و… تعطیل شدند. در میانه این جنگ، سفیدپوشان ماندند و مبتلایانی که نیاز به مراقبت داشتند. چندوقتی از این جنگ نابرابر نگذشته بود که سلفی پرستاران با بیماران کرونایی، عکس‌هایی از مردان و زنانی که چهره‌شان پشت عینک و ماسک پنهان شده بود، تصاویری از خواب سربازان سفیدپوش که از خستگی روی صندلی یا نیمکت به خواب رفته بودند، در فضای مجازی دست‌‎به‌دست شد.

شهروندآنلاین- پرستاران تصمیم به شکست کرونا گرفته بودند. مردان و زنانی که همه زندگی‌شان خلاصه شده بود در بخش مراقبت‌های ویژه، ماسک و… تعداد مبتلاها روبه افزایش بود و مسئولان از خستگی کادردرمانی می‌گفتند؛ کادری که اغلب اوقات را در محیط بیمارستان و سرشیفت می‌گذراندند و روزها و هفته‌ها خودشان را از دیدن کودکان و عزیزان‌شان محروم می‌کردند.

هرچند برای اینکه نشان‌دهنده سنگ‌ربانان خوبی هستند، از شادی‌های کوچکی‌شان فیلم گرفتند و خندیدند تا امید جوانه بزند. 10ماه از آن روزها و حکایت‌ها می‌گذرد. ماه‌هایی که اغلب اوقات پرستاران و درددل‌هایشان میان گفته‌ها شنیده شد. پرستارانی که از نبودِ لباس و ماسک گفتند. از درآمدهای حداقلی که به موقع هم نبودند. در میان این گفته‌ها و شنیده‌ها خبر از اخراج پرستارها از بیمارستان‌های خصوصی هم به گوش رسید.

سازمان نظام پرستاری هم از دو بحران گفت؛ کمبود پرستار و اپیدمی کرونا. دو بحرانی که سلامت مردم را تهدید می‌کند. در همان دوره سازمان نظام پرستاری از استخدام پرستاران، پرداخت معوقات و اصلاح نظام پرداخت گفت.

رشد 50درصدی حقوق‌ها

چهارماه از اعلام جنگ کرونا گذشته بود که خبرها از ابتلای هفت‌هزارو 400 پرستار به کرونا گفتند. خبری که سازمان نظام پرستاری درباره آن گفت؛ «تا بیست‌وهفتم خرداد هفت‌هزار و 400 پرستار مبتلا شده‌اند که در بیمارستان‌ها یا در منزل، بستری و تحت مراقبت و درمان قرار گرفته‌اند. تا این تاریخ 18 پرستار به خیل شهدا پیوسته‌اند که هفت شهید از استان گیلان و بقیه از تهران و سایر نقاط کشور هستند.»

6ماه از این اخبار می‌گذرد و در آستانه روز پرستار تعداد پرستاران مبتلا به بیش از 45هزار نفر رسیده است، هرچند معاون پرستاری وزارت بهداشت حالا از افزایش 50درصدی حقوق پرستاران و همسان‌سازی حقوق پرستاران شرکتی خبر می‌دهد. مریم حضرتی از پرداخت فوق‌العاده ویژه هم می‌گوید: «به همت معاونت توسعه وزارت بهداشت و با تلاش فراوان مجوز پرداخت فوق‌العاده ویژه گرفته شد که خبر خوبی برای پرستاران است.»

پاداش می‌گیرند

معاون پرستاری وزارت بهداشت در آستانه روز پرستار از معوقاتی می‌گوید که حالا کمی سروسامان گرفته‌اند. «سال گذشته میانگین معوقات و کارانه‌ها حدود 18ماه در برخی دانشگاه‌ها عقب بود، البته حالا به حدود 6ماه رسیده و حتی در بسیاری از دانشگاه‌ها پرداخت معوقات به‌روز شده است.»

حضرتی ادامه می‌دهد: «درخواست ما از دانشگاه‌ها این است که برای امسال حداکثر حدود 4ماه معوقه داشته باشند.» او از مبلغی تحت عنوان حق کرونا خبر می‌دهد: «قرار است مبلغی تحت عنوان حق کرونا یا پاداش به این عزیزان پرداخت شود. دستور پرداخت فوق‌العاده ویژه هم از سوی معاونت محترم توسعه وزارت بهداشت به دانشگاه‌ها ابلاغ شده که امیدواریم زودتر اجرایی شود.»  

هرچند معاون پرستاری وزارت بهداشت کمبود نیروی پرستاری را مشکلی جدی می‌داند. «از سال 98 تاکنون حدود 10هزار نیرو جذب کردیم که عالی بوده است؛ اما هنوز هم پاسخگوی کمبود نیروی ما نیست. پیگیری‌های فراوانی برای رفع این مشکل صورت گرفت اما هنوز هم چنین مشکلی وجود دارد.»

حضرتی از دوهزار تخت آی‌سی‌یو می‌گوید که به تخت‌های بیمارستانی در دوران کرونا اضافه شده؛ تخت‌هایی که نیاز به نیرو دارند. «اخذ مجوز جذب 30هزار نیروی دیگر نیز توسط معاونت محترم توسعه وزارت بهداشت صورت گرفته و اعتبارات آن نیز تأمین شده که امید می‌رود تعداد بالایی از آنها از میان پرستاران جذب شوند.»

به گفته او، مجوز امتیاز مشارکت برای پرستاران شرکتی که در جریان کرونا فعال بودند هم، اخذ شده است. «بر این اساس برای پرستاران شرکتی که در جریان کرونا در بخش کرونا فعال بودند، امتیازاتی درنظر گرفته شده که پس از شرکت در آزمون‌های استخدامی این امتیاز را هم می‌گیرند تا به صورت پیمانی یا قراردادی جذب شوند.»

بسیاری از دانشگاه‌ها موضوع را به‌گونه‌ای مدیریت کردند که پرستاران 89 روزه به صورت شرکتی یا خرید خدمت جذب شوند

 ۸۹ روزه‌ها

پس از شیوع همه‌گیری کووید-19 تصورها این بود که این مهیمان ناخوانده 3-4ماه بیشتر دوام نمی‌آورد. «دانشگاه‌ها اقدام به جذب پرستاران 89 روزه کردند.» معاون پرستاری وزارت بهداشت در این‌باره می‌گوید: «بسیاری از دانشگاه‌ها موضوع را به‌گونه‌ای مدیریت کردند که پرستاران 89 روزه به صورت شرکتی یا خرید خدمت جذب شوند، البته در برخی دانشگاه‌ها هنوز پرستارانی به این شکل فعال هستند که امیدواریم به شکل خرید خدمت جذب شوند.»

حضرتی درخصوص تربیت نیروی پرستاری هم می‌گوید: «خوشبختانه طی سال‌های اخیر استقبال از رشته پرستاری افزایش یافته و افراد با نمرات بسیار بالا به رشته پرستاری می‌آیند. سالانه 11هزار فارغ‌التحصیل پرستاری داریم و 195 دانشکده پرستاری در سطح کشور فعال هستند.»

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.