بحران امنیتی بی‌سابقه در آمریکا

رسوخ سایبری در وزارت خزانه‌داری، وزارت بازرگانی و همچنین وزارت امنیتِ میهن

در شرایطی که ایالات متحده آمریکا عمیقا با بحران شیوع ویروس کرونا دست‌وپنجه نرم می‌کند، گروهی از هکر‌های ناشناس، حملات گسترده سایبری را به نهاد‌های مهم آمریکایی نظیر وزارت خزانه‌داری، وزارت بازرگانی و همچنین وزارت امنیتِ میهن این کشور، انجام داده‌اند. این اتفاق در نوع خود، یک بحران بی‌سابقه برای آمریکاست.

شهروند آنلاین: خبرگزاری رویترز گزارش داد که تیمی از هکرهای پیچیده که «برای دولت روسیه کار می‌کنند»، به ارتباطات داخلی وزارت امنیت داخلی آمریکا دسترسی پیدا کردند. پیش از این نیز، وزارت خزانه‌داری آمریکا هدف حملات سایبری قرار گرفته بود.

بر اساس این گزارش، یک گروه هکر با حمایت یک دولت خارجی، برخی اطلاعات را از وزارت خزانه‌داری آمریکا و یک نهاد این کشور که مسئول تصمیم‌گیری درباره سیاست اینترنت و ارتباطات از راه دور است، به سرقت برد.

در شرایطی که ایالات متحده آمریکا عمیقا با بحران شیوع ویروس کرونا دست‌وپنجه نرم می‌کند، گروهی از هکر‌های ناشناس، حملات گسترده سایبری را به نهاد‌های مهم آمریکایی نظیر وزارت خزانه‌داری، وزارت بازرگانی و همچنین وزارت امنیتِ میهن این کشور، انجام داده‌اند. این اتفاق در نوع خود، یک بحران بی‌سابقه برای آمریکاست.

پایگاه خبری «یواس‌ای تودی» نیز در گزارشی به حملات سایبری گسترده اخیر به تأسیسات (سایبری) زیربنایی آمریکا نظیر وزارتخانه‌های بازرگانی، امنیت میهن، و خزانه‌داری این کشور پرداخته و سعی کرده تا حدی، ابعاد مختلف این مسأله را توضیح دهد.

«به تازگی یک حمله سایبریِ ویران‌کننده، بخش‌های مهمی از دولت آمریکا را هدف قرار داده است. بنا بر اطلاعات منتشر‌شده، وزارتخانه‌های خزانه‎داری، بازرگانی، و امنیت کشور آمریکا (به همراه شمار دیگری از نهاد‌های آمریکایی که به نام آنها اشاره‌ای نشده است)، هدف این حمله سایبری قرار گرفته و ظاهرا اطلاعات مهمی از آنها به سرقت رفته است».

مهاجمان سایبری که دولت آمریکا بر این باور است که وابسته به دولت روسیه بوده‌اند، از طریق یک نرم‌افزار محبوب که شرکت کامپیوتری SolarWinds آن را منتشر می‌کند، به رایانه‌های دولت فدرال در آمریکا نفوذ کرده و اطلاعات مهمی را به سرقت برده‌اند. دستگاه‌های امنیتی آمریکا مخصوصا اف‌بی‌آی، ضمن اعلام حالت فوق‌العاده، بررسی‌های گسترده‌ای را در مورد منشأ دقیق حملات سایبری اخیر به این کشور آغاز کرده‌اند.

کارشناسان امنیتی آمریکایی اعلام کرده‌اند گردشگردی که در حمله سایبری اخیر به کشورشان مورد استفاده قرار گرفته، پیش از این مشاهده نشده و تمامی شواهد حاکی از یک حمله سایبریِ دقیق و سازمان‌یافته است. نکته عجیب آنجاست که وزارت امنیت آمریکا که خود متصدی برخورد با تهدیدات سایبری است، هدف حمله گسترده سایبری قرار گرفته است. امری که خسارتی بزرگ به زیرساخت‌های امنیتی دولت آمریکا محسوب می‌شود. هنوز ابعاد دقیقه این حادثه مشخص نشده با این حال، اغلب مقام‌های آمریکایی با توجه به پیچیده‌بودن عملیات سایبری انجام‌شده، مقصر اصلی در این زمینه را دولت روسیه و هکر‌های وابسته به آن معرفی می‌کنند.

یک کارشناس امنیت سایبری بعه نام «متئو جرج» گفته است: «حمله سایبری اخیر را باید شبیه تلاشِ یک ویروس جهت نفوذ به بدن انسان‌ها دانست. به محض اینکه این ویروس وارد بدن شما شود، اقدام به تکثیر و درگیرکردنِ بخش‌های مختلف بدن شما می‌کند. در این میان، بدن شما به نحو سازمان‌‌یافته‌ای، هدف حمله سایبری قرار می‌گیرد. برای اینکه بدانید در حمله سایبری اخیر، چه بر سرِ آمریکا آمده، فقط و فقط کافی است مثال مذکور را در ذهن داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.