«شلیک به خودی» به کام کرونا

چرا کووید-19 شدید و طولانی می‌شود؟ انگشت اتهام سیستم ایمنی و آنتی‌بادی‌ها را نشانه رفته ‌است

تحقیقات تازه دانشمندان می‌گوید اُتوآنتی‌بادی‌ها احتمال علایم شدید و طولانی‌شدن بیماری کرونا را در بعضی افراد بالا می‌برد. آنان معتقدند وجود مقادیر زیاد آنتی‌بادیِ «friendly fire» در سیستم ایمنی بدن ممکن است به تشدید یا طولانی‌شدن بیماری کرونا بینجامد.

فرشته کیانی، شهروندآنلاین: «شلیک به خودی» به کام کرونا . دانشمندان می‌گویند اُتوآنتی‌بادی‌ها (آنتی‌بادی‌ای‌ که سیستم ایمنی می‌سازد و علیه یک یا چند مورد از پروتیین‌های خودی هدف‌گیری می‌شود) احتمال علایم شدید و طولانی‌شدن بیماری کرونا را در بعضی افراد بالا می‌برد.

آنان معتقدند وجود مقادیر زیاد آنتی‌بادیِ «friendly fire» (حمله نیروی نظامی به نیروهای دوست یا بی‌طرف هنگام تلاش برای حمله به دشمن) در سیستم ایمنی بدن ممکن است باعث بروز علایم شدید بیماری کرونا و طولانی‌شدن آن شود.

مبتلایان به کرونا مقادیر بالایی اُتوآنتی‌بادی در خون خود دارند که آنتی‌بادی‌هایی را که در بدن با کووید-19 مقابله می‌کنند، از فعالیت بازمی‌دارند و به مناطق مختلفی از جمله مغز، رگ‌های خونی و کبد حمله می‌کنند.

دانشمندان معتقدند وجود مقادیر زیاد آنتی‌بادیِ «friendly fire» (حمله نیروی نظامی به نیروهای دوست یا بی‌طرف هنگام تلاش برای حمله به دشمن) در سیستم ایمنی بدن ممکن است باعث بروز علایم شدید بیماری کرونا و طولانی‌شدن آن شود.

این تحقیق دریافت که این ممکن است پاسخی باشد برای این پرسش که چرا برخی از مبتلایان به کووید-19 علایم طولانی‌مدت مانند خستگی، تنگی ‌نفس و مشکلات مغزی دارند.

آرون رینگ، ایمونوبیولوژیست دانشگاه ییل و پژوهشگر ارشد این تحقیق با آکیکو ایوازاکی، استاد ایمونوبیولوژی در دانشگاه ییل آمریکا در غربالگری مبتلایان به کووید-19 با شدت مختلف بیماری همکاری کردند با هدف تحقیق درباره اُتوآنتی‌بادی‌هایی که نزدیک به 3 هزار پروتیین انسانی را هدف قرار دادند.

آنتی‌بادی‌ها با اتصال به پروتیین‌های سطح ویروس، آن را از کار می‌اندازند، اما اُتوآنتی‌بادی‌ها به اشتباه به پروتیین‌هایی که در سلول‌های انسانی هستند یا از آنها ترشح شده‌اند، متصل می‌شوند.

محققان دانشگاه ییل در آمریکا میزان آنتی‌بادی خون 194 نفر از کارکنان بیمارستان را که مبتلا به کووید-19 بودند با 30 کارمند سالم مقایسه کردند.

بیش از 5درصد بیماران بستری اُتوآنتی‌بادی‌هایی داشتند که بازوی اصلی دفاع ایمنی بدن را که پروتیین‌هایی به نام اینترفرون تنظیم می‌کنند، ضعیف می‌کرد. این بیماران قادر به کنترل میزان ویروس در بدن خود نبودند، بنابراین بیماری در آنان بیشتر جان می‌گرفت.

آنان دریافتند که افراد سالم نسبت به کسانی که ویروس در بدن آنان است، اُتوآنتی‌بادی بسیار کمتری دارند.

مجموعه‌ای دیگر از آزمایش‌ها نشان داد در افرادی که اُتوآنتی‌بادی بیشتری دارند- که به همان اندام‌های شناخته‌شده‌ای حمله می‌کنند که در مبتلایان به کووید-19 آسیب می‌بینند- علایم کووید-19 شدیدتر است.

آنتی‌بادی‌ها با اتصال به پروتیین‌های سطح ویروس، آن را از کار می‌اندازند، اما اُتوآنتی‌بادی‌ها به اشتباه به پروتیین‌هایی که در سلول‌های انسانی هستند یا از آنها ترشح شده‌اند، متصل می‌شوند.

دانشمندان نگرانند که تأثیر منفی «friendly fire» برای دوره‌ای طولانی‌مدت ادامه یابد و باعث به درازا کشیدن بیماری کووید-19 شود.

کووید-19 این‌گونه توصیف می‌شود: بیماری‌ای کوتاه‌مدت که عامل آن ویروس کرونای جدید SARS-CoV-2 است. مقامات بهداشت عمومی تمایل دارند بگویند مردم در مدت دو هفته یا چیزی در همین حدود بهبود می‌یابند.

با این حال روزبه‌روز بیشتر روشن می‌شود که چنین چیزی درباره همه افراد صحت ندارد و این دوره دو هفته‌ای فقط مرحله «حاد» بیماری است.

پروژه «North Bristol NHS Trust’s Discover» که درباره تأثیر طولانی‌مدت ویروس کرونا تحقیق می‌کند، دریافت که از مجموع 110 بیمار که سه ماه تحت معاینه بودند، بیشتر آنها (74درصد) پس از 12هفته حداقل یک علامت طولانی داشتند.

آرون رینگ، پژوهشگر ارشد این تحقیق به روزنامه گاردین گفت: «بیماران کووید-19 اُتوآنتی‌بادی تولید می‌کنند که در واقع با پاسخ‌های ایمنی در برابر ویروس تداخل دارد. ما کاملا باور داریم که این اُتوآنتی‌بادی‌ها برای بیماران مبتلا به کووید- 19 مضر است. از آنجا که آنتی‌بادی‌ می‌تواند برای مدت‌ طولانی دوام بیاورد، ممکن است در طولانی‌شدن بیماری کووید-19 نقش داشته باشد.»

آنتی‌بادی‌ها پروتیین‌های مقابله با بیماری هستند که سیستم ایمنی بدن آنها را می‌سازد و ذخیره می‌کند تا در آینده با متصل‌شدن به پروتیین‌های سنبله مهاجمان، با آنها مقابله کنند.

از طرف دیگر، اُتوآنتی‌بادی‌ها به دلیل شکل نامناسب، در اتصال به پروتیین‌های مهاجمان موفق نیستند، در عوض به پروتیین‌های سلول‌های انسانی متصل می‌شوند.

در این مطالعه، رینگ به همراه آکیکو ایوازاکی، استاد ایمونوبیولوژی، تحقیقی انجام داده‌اند که هنوز بررسی یا منتشر نشده است.

منبع: دیلی میل

اینجا کلیک کنید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.