صداوسیما نمی‌تواند فینال آسیا را پوشش بدهد!

دوربین‌های صداوسیمای ایران به دلیل عدم‌پرداخت حق پخش، حق تهیه گزارش از تمرین و بازی پرسپولیس ندارند

با اعلام رئیس بخش رسانه‌ای و اجرایی رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا صداوسیمای ایران از تهیه گزارش درباره فینال لیگ قهرمانان آسیا منع شده است، یعنی دوربین‌های صداوسیما در قطر حق حضور در تمرینات و مسابقه با اولسان هیوندای را ندارند.

ماجرای حق پخش تلویزیونی همواره یک معضل در فوتبال ایران بوده و این مسأله بارها درباره بازی‌های بین‌المللی مشکل‌ساز شده است. بارها در گذشته شاهد بودیم چون صداوسیما حق پخش را به کشورهای خارجی نمی‌دهد، مسابقات تیم‌های ایرانی در خارج از کشور پخش نشده و دوربین‌های صداوسیما را به تمرینات و مسابقات راه نداده‌اند، حتی در جام جهانی 2018 و جام ملت‌های آسیا 2019 نیز این اتفاق رخ داد و حالا شاهد این موضوع در رقابت پرسپولیس و اولسان هیوندای در فینال لیگ قهرمانان آسیا خواهیم بود.

چتان کولکارانی، رئیس بخش رسانه‌ای و اجرایی لیگ قهرمانان آسیا درباره شرایط حضور رسانه‌ها در تمرینات تیم‌های فینالیست و این مسابقه گفته است: «در جریان و حاشیه تمرین تیم‌ها، غیر از اعضای اصلی رسانه‌ باشگاه‌ها و کنفدراسیون فوتبال آسیا، هیچ رسانه دیگری حق فیلمبرداری، عکاسی یا اجرای پخش زنده از تمرینات را ندارد.»

او ادامه داد: «با توجه به شرایط موجود و قوانین جاری، فعالیت‌های رسانه‌ای در فینال لیگ قهرمانان آسیا محدود است و حتی در بخش‌هایی، انجام یکسری فعالیت‌، ناممکن است. به عنوان مثال صداوسیمای ایران یا هر رسانه‌ای که حق‌ پخش بازی‌ها را در اختیار ندارد، نمی‌تواند گزارشی از تمرین و بازی تهیه کند، زیرا کپی‌رایت بازی فروخته شده است. همچنین عکاسان توانایی فیلمبرداری در طول مسابقات را ندارند.»

رئیس بخش رسانه‌ای و اجرایی رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا در بخش دیگری از صحبت‌هایش تأکید کرد: «در همین شرایط، فقط عکاس و خبرنگار رسمی باشگاه حق فعالیت دارد و سایر رسانه‌ها امکان فعالیت در اختیار ندارند.»

کنفدراسیون فوتبال آسیا تمام مسائل مربوط به پوشش تصویری مسابقات لیگ قهرمانان را به شبکه الکاس قطر واگذار کرده و هر کشوری که خواهان تهیه گزارش از مسابقات باشد باید مبلغی را به شبکه قطری پرداخت کند. از این‌رو صداوسیمای ایران نیز مانند همیشه هیچ اقدامی انجام نداده تا طرفداران فوتبال ایران نتوانند از گزارش‌های اختصاصی خبرنگاران داخلی در قطر بهره‌مند شوند.

در چنین شرایطی حالا ابهام‌هایی درباره پخش بازی نیز به وجود آمده است. اگرچه مسئولان صداوسیما به هر طریقی شده مسابقه پرسپولیس و اولسان کره جنوبی را به صورت زنده پخش می‌کنند، اما بی‌تردید اینکه نمایندگان این سازمان نتوانند وارد ورزشگاه محل برگزاری دیدار فینال آسیا شوند، ‌جای تعجب دارد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.