تربیت از صفرسالگی با آموزش‌‌وپرورش!

سپردن مسئولیت تربیت از اوان کودکی به آموزش‌وپرورش در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی

وقتی یک فرزند در دوره کودکی شخصیتش به گونه‌ای متعالی شکل بگیرد تا حیات دارد همه جامعه از اثراتش بهره‌مند خواهند داشت.

شهروند آنلاین: وزیر آموزش‌وپرورش گفت: «در شورای عالی انقلاب فرهنگی این موضوع در دستور کار است که تربیت اوان کودکی را هم به آموزش‌وپرورش بدهند و آموزش‌وپرورش از صفر سالگی مسئولیت داشته باشد.»

محسن حاجی‌میرزایی در نشست هم‌اندیشی با مدیران زن آموزش‌وپرورش با بیان اینکه ما یک داشته‌هایی داریم و یک نداشته‌هایی گفت: «همه انسان‌ها همین طور هستند. وقتی درباره زنان هم صحبت می‌شود بحث دارایی‌ها و نداشته‌ها می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد.» نکات مهم سخنان او چنین است:

*در تجربه مدیریتی‌ام برایم روشن شده که تمرکز بر نداشته‌ها آن قدر ذهن را تسخیر می‌کند که از داشته‌ها غافل می‌شویم. اصولا عدالت در برخورداری‌ها به‌ویژه آموزش، به عنوان زیربنای عدالت در جامعه شناخته می‌شود و فرصت برابر در اختیار افراد قراردادن می‌تواند زمینه‌ساز موقعیت‌ها و منزلت‌های برابر باشد و باید این کار را از سنگ‌بنای اول خوب انجام دهیم.

* تلاش ما این است که دسترسی همگان را به آموزش باکیفیت فراهم کنیم. بنابراین تأکید، سفارش و درخواست می‌کنم همکاران هر تلاشی می‌توانند به کار ببندند تا فاصله‌های ایجادشده طی زمان‌های طولانی برطرف شود و از ظرفیت بانوان برای پیشبرد امور استفاده موثرتری کنیم.

* (با اشاره به نقش بانوان در تربیت): این نقش قابل جایگزینی با نقش‌های دیگران نخواهد بود. بزرگ‌ترین اقتدار نرم در جامعه ما به زنان داده شده و خدادادی است و هیچ کس نمی‌تواند آن را بگیرد اما از این ظرفیت به خوبی استفاده نمی‌کنیم. اصولا تمدن محصول شنیدن، دیدن و اندیشیدن است و همه اندیشمندان تعلیم و تربیت به دوره‌های ابتدای زندگی افراد از اوان کودکی تا قبل از سن مدرسه وزن بسیار بالایی داده‌اند و معتقدند ظرفیت ذهن و مغز برای شکل‌گیری در این دوره بیشترین ظرفیت است.

* تمدن محصول این سه ابزار است. سهم زنان در شکل‌گیری تمدن و فرهنگسازی، هویت‌بخشی به نسل نو، آینده‌سازی، مصونیت‌بخشی به جامعه در برابر آسیب‌های ویرانگر، توسعه و تعالی کشور از همین جا مشخص می‌شود. اگر فرزند پرسشگری تربیت کنیم مسیر آینده‌اش، مسیر موثرتری است.

*وقتی یک فرزند در دوره کودکی شخصیتش به گونه‌ای متعالی شکل بگیرد تا حیات دارد همه جامعه از اثراتش بهره‌مند خواهند داشت. همین جا از خانم ابتکار کمک می‌گیریم؛ در شورای عالی انقلاب فرهنگی این موضوع در دستور کار است که تربیت اوان کودکی را هم به آموزش‌وپرورش بدهند و آموزش‌وپرورش از صفر سالگی مسئولیت داشته باشد. وقتی این طور باشد همه خانواده‌ها بخشی از مأموریت آموزش‌وپرورش می‌شوند.

* باید به صورت موازی حرکت گسترده‌ای برای افزایش توانمندی بانوان و ساختن آینده ایران و توسعه کشور انجام شود. اگر روند توسعه خوب یا بد است محصول نظام یادگیری است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.