ظهور فرشته‌ سفیدپوش در مراسم جشن تکلیف!

چرا فقط کاربران شبکه‌های اجتماعی عکس‌العمل نشان دادند؟

فردی که لباسی فرشته‌مانند به تن دارد، میان دختران ۹ ساله می‌آید و به آنها هدایایی تقدیم می‌کند. در کنار سفره اشرافی می‌نشینند و بر سجاده‌های گران‌قیمت خود نماز می‌خوانند و هنگام قرائت نماز همزمان برف شادی بر سر آنها ریخته می‌شود.

شهروندآنلاین: این روزها فضای مجازی رفتارهای نامتعارف و سرعت فخرفروشی‌ها را افزایش داده است. گاهی اوقات مدگرایی یا تحریک افکار عمومی در فضای مجازی باعث شده نوآوری و حتی قدرت تشخیص افراد کاهش پیدا کند و در نتیجه شاهد آسیب‌هایی در حوزه‌های مختلف به ویژه فرهنگی باشیم.

انتشار یک فیلم از یک مراسم جشن تکلیف در شبکه‌های اجتماعی باعث شد این سوال پیش بیاید که آیا این جشن تکلیف‌های پرزرق و برق فایده‌ای هم دارد؟ این ویدیو بازخوردهای بسیار زیادی در فضای مجازی  به همراه داشته است.

در این ویدیو فردی که لباسی فرشته‌مانند به تن دارد، میان دختران ۹ ساله می‌آید و به آنها هدایایی تقدیم می‌کند. در کنار سفره اشرافی می‌نشینند و بر سجاده‌های گران‌قیمت خود نماز می‌خوانند و هنگام قرائت نماز همزمان برف شادی بر سر آنها ریخته می‌شود. این کلیپ چیزی جر تناقض این قشر نیست. اسلام افراد را به ساده‌زیستی دعوت می‌کند، در حالی که جشن تکلیف این دختران درنهایت تجمل‌گرایی برگزار می‌شود. انتشار این جشن واکنش‌های مثبت و منفی زیادی را در پی داشته است.

گروهی از کاربران با این جشن موافق بوده و معتقدند که جذابیت‌های انجام شده برای این جشن تکلیف سبب می‌شود کودکان بیشتر برای آن شوق و ذوق داشته باشند و این تکلیف را بپذیرند. به گفته آنها، خلاقیت خوبی به خرج دادند و یک جشن پر از خاطره برای بچه‌ها ساختند.

این دسته از کاربران این جشن را اصلا لاکچری نمی‌دانند و معتقدند که با چند ساتن و تور و کیک، این جشن لاکچری نمی‌شود.

در مقابل، عده‌ای از کاربران عنوان کردند که این جشن با این کیفیت سبب می‌شود کودکان دچار مادی‌گرایی و چشم روی هم چشمی شوند.

انتشار این ویدیو اظهارنظر‌های مختلفی را در فضای مجازی به دنبال داشت، عده‌ای این جشن تکلیف را معمولی و عادی تلقی کردند و برخی هم آن‌ را لوکس و لاکچری خواندند.

آرمین، کاربر فضای مجازی در انتقاد به برگزاری چنین جشنی نوشت: «وقتی بودجه مدارس غیرانتفاعی ۲۳۳درصد افزایش پیدا کند و بودجه عدالت آموزشی ۲۸درصد کاهش یابد، خدا و دین هم باید لاکچری بشوند.» یعقوب هم می‌نویسد: «جشن تکلیف لاکچری ندیده بودیم که دیدیم. داریم کجا میریم واقعا؟ مسئولین فرهنگی و والدین انگار در خوابند.»

نسترن به والدین پیشنهاد می‌کند که به جای برگزاری چنین مراسمی آگاهی کودکان را بالا ببرند. برخی دیگر نیز برگزاری این جشن را نه نشانه‌ای از لاکچری‌بودن و نه پرهزینه دانستند. عده‌ای هم گفتند که این اظهارنظر‌ها دخالت در سبک زندگی دیگران است و عده‌ای هم آن را با برگزاری جشن تولد‌های لاکچری مقایسه کردند و بی‌عیب دانستند.

کاربر دیگری در واکنش به این مراسم جشن تکلیف می‌نویسد: «کم‌کم برای مراسم جشن تکلیف می‌رسیم به گریم فرشته و دکور نورانی و موسیقی زنده و فیلمبردار و.. جامعه اینستاگرام‌زده روزبه‌روز بدعت‌هایی ایجاد می‌کند. اون هفت دهک زیر خطر فقر هم که پول جشن تکلیف لاکچری ندارد…»

باید بپذیریم که این قبیل اتفاقات که تعدادشان هم کم نیست و با اندکی جست‌وجو در شبکه‌های مجازی نمونه‌های بی‌شماری از آنها را می‌توان مشاهده کرد، همه از نشانه‌های بی‌نظمی و نابسامانی اجتماعی است که وضعیت جامعه ما را بیش از پیش آشفته کرده و معضلات فرهنگی و اجتماعی متفاوت و در مواردی بسیار عجیب را به وجود آورده است. مشکلاتی مانند شکاف طبقاتی، فساد، اختلاس، سوءاستفاده‌های بسیار از مردم و سوءاستفاده از موقعیت شغلی و پست و مقام و مانند اینها مدت‌هاست که جامعه ما را دچار آسیب و بیماری کرده، اما نمودهای آن هر روز عجیب‌تر از قبل و باورنکردنی‌تر است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.