چشمه جاری

نگاهی به فعالیت‌های اجتماعی آیت‌الله غیوری در ششمین سالگرد ارتحال این عالم ربانی

حکایت، حکایت مرید و مراد است. یک محله مرید و یک عالم ربانی مراد؛ کافی است وارد محله صفاییه شهرری بشوی، به هر گوشه که نگاه کنی، تصویری از یک چهره روحانی می‌بینی؛ روحانی‌ای که 6 سال از سفرش به عرش الهی می‌گذرد، اما هنوز عطر کلامش از یاد و خاطره مردم صفاییه نرفته است. مبارز انقلابی، رزمنده و جهادگر دفاع مقدس، خیّر و یاری‌دهنده ایتام… . صفاییه، محله روحانی‌ای است که نشانه‌های بخشندگی و همتش را باید از لبنان تا صحراهای آفریقا مشاهده کرد. درباره آیت‌الله سیدعلی غیوری حرف می‌زنم، چشمه جاری بخشندگی و اکرام.

با اینکه به گفته خود چیزی نداشت، اما در داخل و خارج از کشور به محرومان خدمت کرد. در نقاط آسیب‌دیده و محروم برای آسیب‌دیدگان و یتیمان مدرسه ساخت، مساجد و خانه‌های علم در کنار آنها احداث کرد. مراکز پرورش اسلامی با هدف گسترش دین مبین اسلام راه انداخت. بیش از صد مرکز عالی و حوزه علمیه در نقاط محروم کشور برپا کرد. بر امور عشایر نظارت داشت و برایشان مدرسه می‌ساخت و به وضع بهداشتی آنها رسیدگی می‌کرد.
توجه ویژه‌ به وضع اشتغال افراد محروم 
آیت‌الله غیوری به وضع اشتغال افراد محروم توجه ویژه‌ای داشت؛ چنانکه کارگاه‌های قالیبافی برای بانوان بنا کرد. ایشان به ساختن درمانگاه‌ها ازجمله درمانگاه 22 بهمن شهرری کمک کرد. تشکیل کمیته انقلاب اسلامی، اهتمام به امداد اقشار محروم و آسیب‌پذیر در جهت تهیه مسکن و جهیزیه، تأسیس مدارس برای ایتام، تحت پوشش قراردادن روحانیون نیازمند، ارایه کمک‌های پزشکی و بهداشتی، هدایت کمک‌های مردمی به افغانستان، هدایت کمک‌های مردمی درمناطق زلزله‌زده به نمایندگی از مقام معظم رهبری، راه‌اندازی مجتمع علمی- فرهنگی و امدادی مکتب امام حسن عسکری(ع) و صندوق قرض‌الحسنه امام حسن عسکری(ع) ازجمله دیگر فعالیت‌های این بزرگوار است.
بازدیدها
آیت‌الله غیوری با حساسیت ویژه‌ای که داشتند، شخصا بازدید از مناطق آسیب‌دیده از بلایای طبیعی را انجام می‌دادند و خود را در نخستین ساعات بعد از حادثه به آن مناطق  می‌رساندند. ایشان در زلزله بم، زرند، بجنورد، سیل کاشان، گلستان، گیلان، رودبار، زنجان، بندرعباس، سراوان، قروه، بیجار، چهارمحال‌وبختیاری، مناطق مرزی کردستان و… حضور پیدا کردند. با بازدیدهای انجام‌شده، همت به ساخت مدرسه، مسجد، حمام و مدارس علمیه می‌کردند.
کمک‌رسانی در خارج از کشور
در این مورد می‌توان به ساختن مرکزهای درمانی در کشورهایی مثل مالی، غنا، یمن، تانزانیا، بورکینافاسو، بروندی، رواندا و… اشاره کرد. همچنین در بسیاری از کشورهای محروم، مراکز پرورش اسلامی، مسجد، حمام، مدرسه و مجتمع‌های آموزشی و فرهنگی بنا کردند که این اقدامات باعث روی آوردن بسیاری از مردم این مناطق به دین مبین اسلام شده است. احداث مجتمع فرهنگی-آموزشی اهل بیت(ع) در تانزانیا، راه‌اندازی حوزه علمیه دارالهدی در شهر کیگوما منطقه ماندیگا و تعبیه مزرعه‌ای به نام فدک برای سرمایه‌گذاری و صنعت کشاورزی در این مناطق از جمله دیگر کارهای ایشان است.
آیت‌الله غیوری همچنین افراد صلاحیت‌دار را برای تبلیغ دین اسلام به این مناطق می‌فرستاد که بیش از صد مدرسه اسلامی را تحت پوشش خود دارد. ایشان توجه خاصی به رسیدگی به مسلمانان آواره‌شده از بمباران رژیم صهیونیستی داشتند و همواره با ارسال محموله‌های غذایی و بهداشتی به آنها یاری می‌رساندند.
موسسه خیریه الباقیات الصالحات
آیت‌الله غیوری همواره به فکر حمایت از روحانیون ازکارافتاده و متوفی بود؛ اینکه بعد از آنها چه اتفاقی برای خانواده‌هایشان پیش می‌آید. همچنین به راهی فکر می‌کرد برای کمک به ایتامی که امکانات درس‌خواندن ندارند. در همین راستا با اجازه و حمایت رهبری «موسسه خیریه الباقیات الصالحات» را در چهاردهم اسفندماه ‌سال 1370 تأسیس کردند. این موسسه همچنین در هر کاری که مرتبط به گسترش و ترویج و حمایت از دین مبین اسلام باشد، یاری می‌رساند. الباقیات الصالحات تا‌ سال 1382، 13 دفتر در استان دارد و بیش از پنج‌هزار یتیم را تحت پوشش خود قرار داده است.
کتابخانه کوثر (خواهران)
کتابخانه کوثر (خواهران) در هفدهم محرم مصادف با 26/3/74 با حضور آیت‌الله غیوری افتتاح شد. این کتابخانه در طبقه پنجم ساختمان مجتمع امام حسن عسکری(ع) واقع شده است. هر هفته صد‌ها نفر از این محیط فرهنگی استفاده می‌کنند. چینش کتاب‌های کتابخانه با رده‌بندی دیویی است و درحال‌حاضر 6979 عنوان کتاب در 8186 نسخه در موضوعات مختلف دارد. کتاب‌های مرجع 267 عنوان در 486 نسخه و کتاب‌های تست 533 عنوان در 637 نسخه هستند.
مسجد امام حسن عسکری(ع)
آیت‌الله سیدعلی غیوری سال 1340 بعد از دعوت مردم شهرری که مصادف با عید بزرگ غدیر بود، بعد از اتمام مراسم برای اینکه آنها (ملایری‌ها) مسجدی برای خود نداشتند، چند نقطه برای احداث پیشنهاد دادند که آیت‌الله غیوری مکان فعلی مسجد را مناسب دیدند. در کنار مسجد، مرکز شراب‌خواری و قمار پهن بود که به لطف پروردگار و وجود مسجد جمع‌آوری شد و به جای آن کتابخانه‌ای را بنیان کردند. این مسجد مکانی شده بود برای درددل‌های مردم مستضعف تا جایی که تا پاسی از شب نیز ورودی آن برای گوش‌دادن و حل مشکلات مردم باز می‌ماند و هیچ‌کس دست خالی به خانه بازنمی‌گشت. وقتی دیگر کسی باقی نمی‌ماند، آن‌وقت نوبت به مسئولان شهری می‌رسید.
صندوق قرض‌الحسنه امام حسن عسکری(ع)
صندوق ذخیره قرض‌الحسنه امام حسن عسکری(ع) یکی از قدیمی‌ترین صندوق‌های قرض‌الحسنه در سطح کشور است که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی با همت آیت‌الله غیوری و جمعی از خیّران در راستای خدمات عام‌المنفعه احداث شد. این صندوق قرض‌الحسنه از ‌سال1346 فعالیت‌های خود را آغاز کرد که پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در ‌سال 1359 با شماره 2074 به ثبت رسید.
این صندوق با نیت مبارزه با رواج ربا و فعالیت و گسترش روزافزون سنت قرض‌الحسنه در طول قریب به نیم‌قرن مبادرت به پرداخت وام‌ها در جهت رفع مشکلات مردم منطقه شهرری کرده، به‌طوری که از سوابق و مکاتبات به دست آمده، آیت‌الله غیوری دستوری در تاریخ 7/2/1373 مبنی بر عدم‌دریافت کارمزد از وام‌گیرندگان صندوق می‌دهند و در همین رابطه از ‌سال 1373 شخصا مبلغ 343/357/294/4 ریال به صندوق کمک می‌کنند. از مسئولان صندوق نقل‌قول شده که هرکس نیاز به وام داشت و توان پرداخت اقساط را نداشت، آیت‌الله غیوری شخصا اقساط این عزیزان را تقبل می‌کرد. پرداخت وام جهت مصارفی از قبیل پرداخت بدهی، کمک‌هزینه ازدواج، کمک‌هزینه مسکن، کمک‌هزینه درمان، کمک‌هزینه تعمیرات، کمک‌هزینه فعالیت کشاورزی، کمک‌هزینه تحصیلی، وام دانشجویی و نظایر آن بوده است.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.