منتظر سوگ ناوگان عمومی باشیم

معاون حمل ونقل شهرداری تهران: «وضعیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی پایتخت به لحاظ فرسودگی اصلا مطلوب نیست.»

شهروند آنلاین: حمل‌ونقل عمومی شهر تهران در آستانه فروپاشی است و باید منتظر سوگ ناوگان عمومی باشیم . چند روز پیش بود که رئیس شورای شهر از حال ناخوش سیستم حمل‌ونقل عمومی گفت.«دوسال است از وضعیت هشدار در مورد سیستم حمل‌ونقل عمومی تهران عبور کرده‌ایم.»

ناوگان عمومی 10سالی است که نونوار نشده تا حالا از فرسوده بودن 80درصد اتوبوس‌هایش گلایه کند.«با کمبود 50درصدی هم مواجه هستیم، یعنی به جای 9هزار  دستگاه اتوبوس در حدود پنج‌هزار پانصد دستگاه اتوبوس فعال داریم.»

این روزها حال ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر تهران خوب نیست. مسئولان شهری هشدار می‌دهند از فروپاشی این ناوگان می‌گویند.«روزبه‌روز ضعیف‌تر می‌شود و چشم‌انداز دقیقی نیز نمی‌توان با توجه به شرایط مالی و تحریم‌های ظالمانه‌ای برای آن متصور شد.»

 سالانه 30هزار میلیارد تومان منابع مالی باید تامین شود

5700 اتوبوس، 1507قطار مترو و قریب به 80هزار تاکسی شهروندان تهران را از تجریش به راه‌آهن. از شوش به انقلاب. از انقلاب به ونک و …. می‌رسانند. ناوگان پیری که حالا معاون حمل ونقل شهرداری تهران از نیاز به اورهال 400 دستگاه مترو می‌گوید.«در حوزه اتوبوسرانی نزدیک به 60درصد ناوگان فرسوده است و تنها 40 درصد ناوگان را می‌توان تا پنج سال آینده استفاده کرد.»

مناف هاشمی از 40هزار دستگاه تاکسی می‌گوید که نوسازی حالشان را خوب می‌کند.«وضعیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی پایتخت به لحاظ فرسودگی اصلا مطلوب نیست.» ناوگانی سالخورده‌ای که 300هزار میلیارد تومان می‌تواند کمی حالش را خوب کند.«باید  سالانه 30هزار میلیارد تومان منابع مالی تامین شود.»

مدت‌هاست فرسودگی ناوگان بحث‌هایی را به خود اختصاص داده است؛ مباحثی که گاهی به مرز هشدار رسیدند؛ هشدارهایی که مشکلات مالی، کرونا و تحریم‌ها دست‌به‌دست هم دادند تا پاسخ قانع‌کننده‌ای به خود نبینند.

هرچند مباحث ناوگان عمومی، هشدارها و موانع ریز و درشت باعث شده شهردار تهران در نامه‌ای به دفتر به دفتر مقام معظم رهبری درخواست کند منابع مالی خرید اتوبوس و واگن مترو از محل بازگشت منابع صندوق توسعه ملی پرداخت شود.

 حداقل باید 200رام قطار جدید به شبکه مترو تهران اضافه شود

ناوگان عمومی کلانشهر تهران بارها آمارهای اتوبوس‌های فرسوده و … را اعلام کرد تا مرهمی بر دردهایش بیابد. حمل‌ونقل عمومی چشم‌انتظار اتوبوس‌ها و واگن‌های نو ماند. خبری هم از منابع مالی نشد تا ناوگان عمومی اعلام کند تا 1402 حدود 89درصد اتوبوس‌های پایتخت فرسوده‌اند.

ناوگان عمومی از حال بدش گفت از 167 رام قطار که روزانه 15درصدشان خارج از سرویس‌اند و این در حالی است که حداقل باید 200رام قطار جدید به شبکه مترو تهران اضافه شود. حمل‌ونقل عمومی از سه‌هزار دستگاه از ناوگان اتوبوسرانی گفت که سن فرسودگی را پشت‌سر گذاشته‌اند؛ ناوگانی که بخشی هم دیزلی‌اند  باید آلودگی شدید هوای ناشی از آنها را هم به شرایط ناوگان حمل‌ونقل عمومی اضافه کرد. مترو که به زیر پایتخت خزید 230کیلومتر را به نام خود کرد و سالانه هفتصد میلیون مسافر را جابه‌جا کرد.

 قوانین یا اجرا نشدند یا ناقص اجرا شدند

ناوگان عمومی، مترو، بی‌آرتی و … را به خود دید تا کمی از آلودگی هوای تهران بکاهد. قوانین هم به کمک او آمدند تا شهر کمی آرام بگیرد. سال 85 بود که قانون حمایت از سامانه‌های حمل‌ونقل ریلی شهری و حومه مصوب شد. سال بعد از آن قانون توسعه حمل‌ونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت به تصویب رسید. دوسال بعد  قانون استفاده از تسهیلات حساب ذخیره ارزی برای حمل‌ونقل ریلی و عمومی شهری مصوب شد. هرچند قانون هدفمند کردن یارانه‌ها هم مصوب همان سال بود. سال بعد از آن هم تصویب قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی به کمک ناوگان عمومی آمد. قانون هوای پاک هم سال 96 مصوب شد. قوانینی که یا اجرا شدن را به خود ندیدند یا ناقص اجرا شدند. پای کرونا که به تهران رسید تا جایی پیش رفت که شهر را به رنگ قرمز درآورد. ستاد ملی کرونا از پنج‌هزار دستگاه اتوبوسی گفت که به کشور اضافه خواهد شد.«سهم تهران، نیمی از آن است.»

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.