2021؛ سال بین‌المللی میوه و سبزیجات

معرفی 2021 به عنوان سال بین‌المللی میوه و سبزیجات توسط سازمان ملل متحد

با اعلام 2021 به عنوان سال میوه و سبزیجات، سازمان ملل متحد به این بخش بسیار مهم نگاه دقیق‌تری خواهد داشت و خواستار اتخاذ رویکرد جامع‌تری نسبت به تولید و مصرف به نفع سلامت انسان و محیط زیست است.

راضیه زرگری- سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) ماه‌ها پیش، زمانی که تأثیرات همه‌گیری بر کشاورزی و تأمین غذا پدیدار شد، همه‌گیری جهانی، بیماری ویروس کرونا را تهدیدی جدی برای امنیت غذایی و تغذیه دانست.

اختلال در فعالیت‌های اقتصادی بر اثر همه‌گیری و تعطیلی‌ها، هم از نظر اقتصادی (توان مالی) و هم فیزیکی (حمل‌ونقل کالاها) دسترسی افراد به غذا را در معرض تهدید قرار داد.

به گفته فائو مجموع این عوامل می‌تواند باعث شود تا تهیه و دسترسی به غذا، خصوصا غذاهای مغذی برای برخی اقشار جوامع از جمله افراد فقیر و گروه‌های آسیب‌پذیر شامل زنان، کودکان و افراد توان‌یاب به‌مانند گذشته مقرون‌به‌صرفه و امکان‌پذیر نباشد.

سازمان ملل در راستای این برنامه تأکید دارد غذاهای بی‌خطر، مقوی و مقرون‌به‌صرفه، از جمله میوه‌ها و سبزیجات باید به همه افراد برسد، به ویژه در هنگام ناامنی در تأمین مواد غذایی و آسیب‌پذیر جوامع از نظر غذایی.

حالا کره خاکی به جایی رسیده که ویروس کرونا یک سال است میهمان ناخوانده‌اش شده و با وجود چشم‌انداز تولید واکسن و شروع واکسیناسیون، نمی‌توان دلخوش به پایان همه‌گیری در همه کشورها در آینده نزدیک بود.

حتی با پایان همه‌گیری نیز پیامدهای گسترده بیماری در تخریب ستون‌های توسعه پایدار جوامع در تولید و توزیع مواد غذایی تا سال‌ها بر زمین باقی خواهد بود. سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در راستای جبران خسارت‌ها و جلوگیری از تهدیدهای غذایی بیشتر سال 2021 را سال بین‌المللی میوه و سبزیجات نام‌گذاری کرده است.

دبیرکل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت معرفی سال بین‌المللی میوه و سبزیجات 2021 با تأکید بر این واقعیت که میوه‌ها و سبزیجات سنگ بنای رژیم غذایی سالم و متنوع هستند، خواستار بررسی مجدد نظام‌های غذایی  برای دستیابی به  جهانی سالم‌تر، تاب‌آورتر و پایدارتر شد که در آن هر کسی استطاعت مالی برای تهیه تغذیه متنوع مورد نیاز خود را داشته باشد.

امنیت غذایی و تغذیه باید یکی از عناصر اصلی تحرکات بین‌المللی و سیاست‌های ملی و محورهای ویژه مشارکت جوامع باشد.

اهمیت رژیم‌های غذایی سالم و تغییر سبک زندگی

این نام‌گذاری به دنبال حمایت از اهمیت رژیم‌های غذایی سالم و تغییر سبک زندگی از طریق سیستم‌های غذایی پایدار، در چارچوب برنامه 10 ساله سازمان ملل در مورد تغذیه (2016-2025) است.

این برنامه همچنین به دنبال تقویت نقش خرده مالکان و خانواده‌های کشاورز در زمینه‌های کشاورزی و تولید پایدار است که متعهد به معیشت میلیون‌ها خانواده روستایی در چارچوب برنامه کشاورزی خانوادگی سازمان ملل (2018-2020) بوده  و آگاهی در مورد مواد مغذی را افزایش می‌دهد.

به گزارش فائو، علاوه بر این، سال 2021 دبیرکل سازمان ملل متحد اجلاس سیستم‌های غذایی را با  هدف به حداکثر رساندن مزایای رویکرد سیستم‌های غذایی ایمن در کل برنامه 2030 برگزار خواهد کرد.

تجربه جهانی سال 2020 در راستای پاسخگویی و بهبودی از بیماری ویروسی COVID-19 نشان داد  ارزیابی اثرات همه‌گیری بر امنیت غذایی و تغذیه تا چه میزان مهم است و همچنین مطالعات پزشکی بر اهمیت میوه‌ها و سبزیجات در تقویت ایمنی بدن و تشخیص فوری علایم بیماری تأکید کردند و این عوامل را اقداماتی برای جلوگیری از منفی‌ترین عواقب بیماری دانسته‌اند.

از این‌رو، امنیت غذایی و تغذیه باید یکی از عناصر اصلی تحرکات بین‌المللی و سیاست‌های ملی و محورهای ویژه مشارکت جوامع باشد.

سازمان ملل در راستای این برنامه تأکید دارد غذاهای بی‌خطر، مقوی و مقرون‌به‌صرفه، از جمله میوه‌ها و سبزیجات باید به همه افراد برسد، به ویژه در هنگام ناامنی در تأمین مواد غذایی و آسیب‌پذیر جوامع از نظر غذایی.

میوه‌ها و سبزیجات سنگ بنای رژیم غذایی سالم

COVID-19 علاوه بر ایجاد یک اورژانس سلامت سراسری در سطح جهانی، تأثیر قابل توجه اقتصادی-اجتماعی بر جوامع داشته است.

این نگرانی وجود دارد که بحران سلامت فعلی، بحران غذایی دیگری را در پی داشته باشد و صدها میلیون نفر در تهدید  سلامت و معیشت قرار بگیرند.

سازمان ملل در این برنامه با تأکید بر اینکه امواج شوک ناشی از چنین بحرانی در بخش میوه و تره‌بار قابل لمس و مشاهده است؛ عنوان می‌کند سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌ها باید با هدف حل‌وفصل اختلالات و ایجاد ستونی برای پایداری طولانی‌مدت و افزایش هماهنگی همه عوامل ذی‌ربط در زنجیره تأمین مواد غذایی باشد.

در متن پیام آنتونیو گوترش آمده است: «میوه‌ها و سبزیجات سنگ بنای رژیم غذایی سالم و متنوع هستند. آنها مواد مغذی فراوانی را برای بدن انسان فراهم کرده، سیستم ایمنی بدن را تقویت و به کاهش خطرات بیماری‌ها کمک می‌کنند. با این حال، با وجود این مزایای فوق‌العاده، ما به اندازه کافی از آنها استفاده نمی‌کنیم.»

با اعلام 2021 به عنوان سال میوه و سبزیجات به این بخش بسیار مهم نگاه دقیق‌تری می‌اندازیم و خواستار اتخاذ رویکرد جامع‌تری به تولید و مصرف هستیم که به نفع سلامت انسان و محیط زیست باشد.

تجربه جهانی سال 2020 در راستای پاسخگویی و بهبودی از بیماری ویروسی COVID-19 نشان داد ارزیابی اثرات همه‌گیری بر امنیت غذایی و تغذیه تا چه میزان مهم است و همچنین مطالعات پزشکی بر اهمیت میوه‌ها و سبزیجات در تقویت ایمنی بدن و تشخیص فوری علایم بیماری تأکید کردند.

«اجلاس نظام‌های غذایی» لحظه  مهمی  در سال بین‌المللی میوه و سبزیجات خواهد بود که در آن از همه ذی‌نفعان  می‌خواهیم تلاش‌های خود را برای ایجاد نظام‌های غذایی فراگیرتر، تاب‌آورتر و پایدارتر افزایش دهند.

دستورکار 2030 درمورد توسعه پایدار تأکید دارد بر نقشی که نظام‌های غذایی در مبارزه با گرسنگی، پایان‌دادن به فقر و محافظت از کره‌زمین بازی می‌کنند.

بیایید نظام‌های غذایی خود را مجددا بررسی کنیم

با این وجود، امروزه، افزایش جمعیت، افزایش شهرنشینی، کمبود روزافزون منابع طبیعی، آلودگی‌های کشاورزی و تغییر کاربری زمین، مقادیر بالای اتلاف و اسراف مواد غذایی و تأثیرات تغییرات اقلیمی، همه شکننده‌بودن نظام‌های غذایی ما را برجسته کرده‌اند.

از آنجا که همه‌گیری کووید-19 همچنان بر سلامت و معیشت مردم در سراسر جهان تأثیر می‌گذارد، باید با یکدیگر متحد شویم و اطمینان حاصل کنیم که مواد غذایی از جمله میوه‌ها و سبزیجات به دست آسیب‌پذیرترین افراد نیز برسد و کسی از مصرف آنها محروم نماند.

اجازه دهید از این سال بین‌المللی برای تجدیدنظر در رابطه خود با نحوه تولید و مصرف غذا استفاده کنیم. بیایید نظام‌های غذایی خود را مجددا بررسی کنیم و به جهانی سالم‌تر، تاب‌آورتر و پایدارتر متعهد شویم که در آن هر کسی استطاعت مالی برای تهیه مواد مغذی متنوع مورد نیاز خود را داشته باشد.

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.