انسان مومن برای دیگران سودمند است

نماینده رهبر معظم انقلاب در هلال احمر در دومین نشست پنجمین دوره مجمع عمومی:

«دومین جلسه پنجمین دوره مجمع عمومی جمعیت هلال احمر صبح امروز، بیست‌وهفتم آذر با حضور نماینده مقام معظم رهبری در جمعیت هلال احمر، رئیس، دبیرکل و اعضای مجمع عمومی و شورای عالی این جمعیت برگزار شد.»

حجت‌الاسلام‌والمسلمین معزی سخنان خود را در دومین نشست از پنجمین دوره مجمع عمومی جمعیت هلال احمر با بررسی روایات مختلف به اندیشه و منظر خدمت سودبخش از نگاه دین پرداخت.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی حوزه نمایندگی ولی‌ فقیه در هلال احمر، نماینده معظم انقلاب در این نشست بار دیگر بر لزوم انجام اقدامات خیرخواهانه و سودمندانه تأکید کرد‌.
نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمعیت هلال احمر هدف از برگزاری این جلسات را ارتقا کمی و کیفی خدمت به مردم عنوان و افزود: «هدف این است که بتوانیم در پرتو کرامت انسانی خدمات خود را به دردمندان و نیازمندان ارایه دهیم.»

کاهش درد و رنج مردم یک ارزش اخلاقی اسلامی

او در ادامه سخنان خود به تبیین اهداف جمعیت هلال احمر پرداخت و افزود: «فعالیت داوطلبانه به‌ظاهر سود و زیانی ظاهری برای فرد ندارد، اما این خدمت می‌تواند برای دیگری و دیگران ثمرات بسیاری داشته باشد‌.»

نماینده رهبر معظم انقلاب فعالیت در قالب یک جمعیت مومنانه را که دور هم جمع می‌شوند تا بتوانند از درد و رنج جامعه بکاهند یک ارزش اسلامی و اخلاقی توصیف و تصریح کرد: «این فعالیت‌ها ارزشمند است، فعالیت‌های که درنهایت منجر به کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شود و همچنین سلامت جامعه را برقرار می‌کند.»
حجت‌الاسلام‌والمسلمین معزی در ادامه این بخش از سخنان خود افزود: «هلال احمر به دنبال این است که بتواند این اهداف و فعالیت‌ها را در پرتوی کرامت انسانی دنبال کند، انسان‌ها را محترم بداند و تلاش کند تا برادری و اخوت را در میان مردم گسترش دهد و صلح و صمیمیت را در جامعه برقرار کند‌.»
او در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ساختار مردم‌نهاد جمعیت هلال احمر افزود: «تمام این فعالیت‌ها از طریق همین تشکیلات مردم‌نهاد که با رأی اعضا شکل گرفته است، دنبال می‌شود‌.»

ماندگاری در سودمندبودن است

نماینده رهبر معظم انقلاب در ادامه تبیین‌ و واکاوی اهداف جمعیت هلال احمر، سودمندی برای دیگری و دیگران را خلاصه‌ و چکیده این اهداف و فعالیت‌های دانست و خاطرنشان کرد: «از نگاه قرآن کریم ماندگاری در سودمندبودن برای دیگر‌ و دیگران است.»

ویژگی انسان مومن

نماینده رهبر انقلاب در ادامه سودمندبودن را از ویژگی‌های‌ انسان مومن دانست و با اشاره به بخش‌های از سوره مریم تصریح کرد: «در قرآن کریم آمده وقتی مردم گفتند ای مریم! نه پدر تو مرد بدی بود و نه مادرت! پس مریم به کودکش اشاره کرد! ناگاه عیسی گفت من بنده خدا هستم. خداوند مرا پیامبر قرار داده است و مرا هر کجا باشم مبارک کرده.» در تفسیر کلمه مبارک امام صادق علیه‌السلام می‌فرماید: «منظور از مبارک سودمندبودن است‌.»
نماینده رهبر معظم انقلاب در ادامه اضافه کرد: «از این آیات شریفه می‌توانیم درس بگیریم که انسان باید در هر کجا که حضور دارد، برای دیگر انسان‌ها و جامعه سودمند باشد.»
حجت‌الاسلام‌والمسلمین معزی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به روایتی از امام‌‌زمان(عج) افزود: «امام‌زمان(عج) می‌فرماید هر کسى که به دنبال حاجت خداوند عزّوجلّ باشد، خداوند نیز دنبال کننده و برآورنده‌ حاجت او خواهد بود. در شرح این حدیث آمده خداوند، محتاج به هیچ کس نیست بلکه این مردم‌اند که سر تا پا محتاج به پروردگار خود هستند. تعبیر حاجت خداوند در این حدیث به این جهت است که حاجت خداوند در حاجت خلق است.»

اهمیت خدمت خالصانه 

او در ادامه سخنان خود با اشاره به روایات و آیات قرآن کریم افزود: «مجموعه بشر عائله خداوند هستند، رفع حاجات مخلوقات خداوند خشنودی و رضایت پروردگار را به دنبال دارد، پیامبراکرم‌(ص) می‌فرماید فردی که به مردم خدمت می‌کند محبوب‌ترین خلق خدا در نزد خداست.»
نماینده رهبر معظم انقلاب با بیان اینکه حرکت جامعه موحد، حرکت به سمت خداست، افزود: «خداوند در آیه ۱۶۲ سوره انعام می‌فرماید که بگو مسلما نماز و عبادتم و زندگی‌کردن و مرگم برای خدا پروردگار جهانیان است. کار برای خدا، کار برای خلق خداست.»

استاد قاضی در وصیتنامه خود سفارش می‌کنند به نیکویی‌کردن با هر برّ و فاجر، مگر در جایی که خدا نهی کرده باشد.»
حجت‌الاسلام‌والمسلمین معزی در بخش دیگری از سخنان خود رمز ماندگاری خدمت به مردم را اخلاص در عمل عنوان و افزود: «البته باید خدمت به مردم خالصانه باشد. اگر برای خدا عمل کنیم ماندگار خواهد شد. اما اگر دنبال نام و نشان باشیم عمل ما از بین خواهد رفت‌. در تاریخ بسیاری آمدند و به دنبال این موارد بودند و از تاریخ حذف شدند.»
نماینده رهبر معظم انقلاب در پایان سخنان خود ویژگی‌ هلال احمر که فعالیت آن بر اساس خدمت به مردم شکل گرفته است را یکی از ویژگی ممتاز‌ این جمعیت نسبت به سایر دستگاه برمی‌شمرد و افزود: «عبادات اقسام مختلفی دارد؛ نماز، خمس، انفاق که هر کدام اجر و پاداش خود را دارد‌. اما پیامبر اکرم(ص) در مورد ارزشمندی خدمت به خلق می‌فرماید: «هر کس حاجت یک مومن را برطرف سازد انگار یک عمر عبادت کرده است»‌.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.