احیای برجام نیاز به سند جداگانه ندارد

واکنش غریب‌آبادی به اظهارات مدیرکل آژانس

سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در واکنش به اظهارات مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره چگونگی برگشت‌پذیری کاهش تعهدات برجامی ایران تصریح کرد که این توافق دوباره مذاکره نخواهد شد و در صورت احیای آن نیازی به سند جداگانه نخواهد بود.

شهروندآنلاین: کاظم غریب‌آبادی در توییتی نوشت:‌ «همان گونه که قبلا هم گفتم، تنها نقش آژانس نظارت و راستی‌آزمایی اقدامات مرتبط هسته‌ای و ارایه گزارشات به‌روزرسانی واقعی در این خصوص است. ارایه هر گونه ارزیابی در مورد اینکه این تعهدات چگونه اجرا می‌شوند (به ‌عنوان مثال، اشاره به عباراتی مانند نقض)، قطعا فراتر از مأموریت محوله به آژانس بوده و باید از آن اجتناب شود.» او تصریح کرد: «آژانس نقش و سهم خود را به هنگام مذاکرات برجام ایفا کرد. تعهدات اعضا و وظایف آژانس به طور ظریف و دقیقی مکتوب شد و مورد توافق قرار گرفت و هر طرفی می‌داند که برای اجرای توافق چه کاری باید انجام دهد.»

سفیر کشورمان با تأکید بر اینکه «برجام مورد مذاکره مجدد قرار نمی گیرد» خاطر نشان کرد: «در صورت احیای آن، ضرورتی برای یک سند، توافق یا تفاهم جدید در رابطه با نقش آژانس نیز وجود ندارد. نیازی نیست که وضعیت را پیچیده‌تر کنیم.»

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز مدعی شد احیای برجام در دوره ریاست‌جمهوری جو بایدن نیازمند حصول توافقی جدید است؛ چرا که شرایط نسبت به گذشته تغییر زیادی داشته است.

او ادعا کرد که موارد تخطی از برجام خیلی بیشتر از آن است که بتوان به راحتی به آن بازگشت.

مدیرکل آژانس در ادامه این ادعا افزود: «نمی‌توانم باور کنم که خیلی راحت از بازگشت به خانه اول حرف می‌زنند؛ چرا که خانه اول دیگر وجود ندارد.»

گروسی ادعای خود را این گونه ادامه داد: «واضح است که باید پروتکل یا یک توافق یا تفاهم‌نامه یا اسناد کمکی باشد که به طور واضح مشخص کند چکاری باید انجام شود. اما (مسأله این است که در مقایسه با قبل) مواد هسته‌ای بیشتر، فعالیت بیشتر و سانتریفیوژهای بیشتری وجود دارد و موارد بیشتری هم در حال اعلام است. خب اینها چه می‌شود؟ این سوالی برای آنها در سطح سیاسی است که باید درباره آن تصمیم بگیرند.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.