بازدهی متوسط 175.5درصدی بورس از ابتدای سال

۵ هزار و ۱۶۷ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد

بررسی روند شاخص کل بورس تهران از ابتدای سال تا روزگذشته نشان‌دهنده بازدهی متوسط 175.5درصدی است که همچنان فاصله زیادی از سایر بازارهای سرمایه‌گذاری دارد.

شهروندآنلاین: هفته آخر آذرماه هفته نزول بورس بود. در این هفته شاخص کل به کانال ۱.۴ میلیونی ریزش کرد و به استثنای روز شنبه، در باقی روز‌های هفته شاخص کل و شاخص هم‌وزن کاهشی بودند. در پایان هفته نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل، شاخص کل بورس ۹۲ هزار و ۸۲۳ واحد پایین آمد و شاخص کل هم‌وزن ۱۴ هزار و ۴۷۴ واحد افت کرد.

بازدهی هفتگی شاخص کل بورس تهران پس از ۴ هفته صعودی، در هفته گذشته نزول کرد و بازدهی منفی ۶درصدی را ثبت کرد. در حالی که هفته پایانی آبان ماه و ۳ هفته ابتدایی آذر را با بازدهی مثبت پشت سر گذاشته بود.

شاخص کل در روز شنبه ۲۱ هزار واحد رشد کرد و در روز یکشنبه ۱۱ هزار و ۷۰۰ واحد ریزش داشت. در روز دوشنبه ۳۱ هزار واحد پایین آمد و در روز سه‌شنبه ۵۵ هزار واحد افت کرد، در آخرین روز کاری هفته هم ۱۴ هزار واحد ریزش کرد.

میانگین خالص پول حقیقی ورودی به بورس در هفته آخر آذر ماه منفی بود و به عبارت دیگر بورس شاهد خروج پول‌های حقیقی بود. در طی هفته گذشته خالص پول حقیقی ورودی تنها در روز شنبه مثبت بود و در باقی روز‌ها خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی منفی بود.

درمجموع کل هفته، ۵ هزار و ۱۶۷ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد و میانگین هفته خروج پول حقیقی هزار و ۳۳ میلیارد تومان بود. بالاترین رقم خروج در روز سه‌شنبه رخ داد که ۲ هزار و ۷۰۹ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شد.

دلیل ریزش روزهای اخیر چه بود؟

درپاسخ به این پرسش اغلب کارشناسان بازار سرمایه اعتقاد دارند که دلیل اقتصادی خاصی برای این ریزش وجود ندارد و عمده دلیلی که به این ریزش مقطعی منجر شد، جو هیجانی برخی سهامداران به‌خصوص تازه‌واردهاست.

در واقع پس از تجربه ناخوشایند دهه پایانی مرداد ماه، ترس و حساسیت در بازار افزایش یافته است و با توجه به رشد بالای تعداد سهامداران، رفتارهای هیجانی در زمان کوتاهی سهم‌ها را به صف خرید یا فروش می‌کشاند و کلیت بازار را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. با وجود این به اعتقاد کارشناسان، اصلاح چند درصدی پس از رشد چند ده درصدی موضوع دور از انتظاری نیست و همواره نوسان در ذات بازار وجود دارد.

درخصوص آینده بازار نیز اکثر صاحبنظران با توجه به متغیرهایی که در بازار موثر است، روند رو به رشدی را انتظار دارند که البته همانند آنچه در چهارماهه نخست سال شاهد بودیم نخواهد بود؛ به عبارت دیگر رشد پیاپی و شارپی که به طور قطع در بلندمدت به نفع بازار نیست، احتمال کمی برای تکرار دارد ولی توقع رشدی منطقی نیز وجود دارد.

با تمام این تفاسیر، بررسی روند شاخص کل بورس تهران از ابتدای سال تا روز گذشته نشان‌ دهنده بازدهی متوسط 175.5درصدی است که همچنان فاصله زیادی از سایر بازارهای سرمایه‌گذاری دارد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.