قیمت‌ هر واکسن ایرانی ۶ دلار

آیا برای مسئولان واکسن خارجی کرونا وارد شده است؟

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی به بیان توضیحاتی در خصوص واکسن کرونا از واردات آن تا زمان تولید واکسن در کشور و همچنین قیمت آن پرداخت.

شهروندآنلاین: حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود «واردات واکسن منتفی شده است و شاید تنها برای گروه‌های پرخطر تعداد محدودی واکسن وارد شود»، گفت: «وزارت بهداشت از کواکس (نهاد هماهنگ‌کننده تلاش‌های جهانی برای دسترسی کشورها به واکسن کووید-۱۹) ۱۵ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن کرونا درخواست کرده است و براساس پیش‌پرداخت قرار بوده مبلغ ۵۲ میلیون دلار پرداخت کند که تاکنون یک دلار هم نتوانسته پرداخت کند.»

شهریاری در پاسخ به سوال دیگری در مورد اینکه آیا در صورت تولید و توزیع واکسن ایرانی، واکسیناسیون به صورت رایگان انجام می‌شود؟ عنوان کرد: «سازوکار واکسیناسیون کرونا همانند واکسن آنفلوآنزاست. برای دریافت واکسن آنفلوآنزا کادر درمان و زنان باردار و…. پولی پرداخت نکردند در این مورد هم قطعا روال همین طور خواهد بود و گروه‌های پرریسک به صورت رایگان این واکسن را دریافت خواهند کرد.»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ادامه داد که بقیه افراد اگر توان مالی پرداخت وجه واکسن را داشته باشند از آنها این هزینه دریافت می‌شود اما برای سایر افراد نیازمند رایگان واکسن کرونا ایرانی تزریق خواهد شد. براساس آنچه که سازمان غذا و دارو با شرکت‌های تولید واکسن داخلی توافق کرده، قیمت واکسن ایرانی 60-70درصد قیمت واکسن خارجی خواهد بود.

شهریاری ادامه داد: «به عنوان مثال اگر قیمت یک واکسن خارجی 10 دلار باشد، وزارت بهداشت برای واکسن ایرانی به شرکت تولیدکننده ۶ دلار پرداخت می‌کند و به نظر می‌رسد که قیمت‌ هر واکسن ایرانی برای وزارت بهداشت در کمترین حالت ۶ دلار تمام شود.»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در خصوص شایعاتی که مبنی بر واردات واکسن خارجی به کشور و تزریق آن به افراد خاص مطرح می‌شود نیز گفت: «قطعا صحت ندارد، واردکردن واکسن فایزر در زنجیره سرد و دمای منهای ۷۰درجه و آنچه مطرح می‌شود به این سادگی نیست و علاوه بر این، شایعه مطرح‌شده با تفکر موجود در جمهوری اسلامی سازگاری ندارد.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.