فایزر، تنها واکسن تأییدشده است

تلاش برای خرید واکسن ادامه دارد

ساخت واکسن ایرانی از مدت‌ها پیش به بحث اول محافل خبری در کشور تبدیل شده است. این خبر را چندی پیش ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت اعلام کرد و گفت: «یکی از واکسن‌های ساخت داخل کشور مجوزهای لازم را از کمیته اخلاق و پژوهش برای کارآزمایی بالینی روی انسان دریافت کرده است و تا اواخر دی‌ماه ۳-۲ مورد دیگر از واکسن‌ها نیز این مجوزها را دریافت می‌کند و با آزمایش روی نمونه انسانی، اثربخشی آن مورد تأیید قرار خواهد گرفت.»

او توضیح داده بود که با روند طی‌شدن این واکسن خط تولید این واکسن راه‌اندازی می‌شود و بر اساس معیارهای بالینی تأثیر آن به اثبات خواهد رسید تا روند تولید آن نیز در اقدامات بعدی قرار بگیرد. او خبر داد که به احتمال زیاد اواخر زمستان یا اوایل بهار واکسن کووید-19 ایرانی در دسترس مردم قرار خواهد گرفت.

در حال حاضر تنها واکسن مورد تأیید جهانی فایزر است

مینو محرز، عضو کمیته ملی کرونا نیز این خبر را تأیید کرد و خبر داد که در حال حاضر تنها یک واکسن در دنیا توسط سازمان جهانی بهداشت به تأیید رسیده که همان واکسن فایزر است که بحث بر سر انتقال آن وجود دارد؛ زیرا برای نگهداری از این واکسن به دمای منفی 70 درجه نیاز است.

او تأکید کرد که مراحل ساخت واکسن ایرانی نیز با دقت در ایران در حال انجام است، این واکسن از ویروس‌های ضعیف‌شده ساخته شده و هیچ عارضه‌ای نیز ندارد و باید منتظر نتایج آزمایش انسانی آن باشیم.

چقدر می‌توان به واکسن دل بست

ایران از جمله کشورهایی است که در صف خرید واکسن فایزر قرار دارد، اما از سوی دیگر بی‌خیال ساخت واکسن داخلی نشده و تلاش‌های گسترده‌ای برای ساخت این واکسن در داخل کشور صورت گرفته است.

با وجود آنکه واکسن فایزر در حال حاضر در دنیا سروصدای زیادی به راه انداخته، اما با وجود این، هنوز این واکسن نیز ایمنی صددرصدی نداده و سازمان جهانی بهداشت تأیید کرده واکسنی که می‌تواند صددرصد ایمنی داشته باشد، تا سال 2021 در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

قطعا هر فردی در جامعه باید تا زمان نابودی کامل ویروس کرونا خود را مسئول جان همه شهروندان بداند و همچنان دستورالعمل‌های بهداشتی را با دقت رعایت کند.

خرید واکسن برای گروه‌های آسیب‌پذیر

سعید نمکی، وزیر بهداشت نیز بارها درباره وضعیت تأمین واکسن کرونا سخن گفته است. او در آخرین اظهارنظر خود در مورد کرونا تأکید کرد: «یکی از راه‌های تأمین واکسن واردات همان واکسنی است که در حال حاضر در دنیا ساخته شده است. کشور ما عضو مجموعه کواکس است و از این راه بیش از ۱۶میلیون و ۸۰۰هزار دوز واکسن را تأمین خواهیم کرد که هر فردی باید دو دوز تزریق کند.»

نمکی اظهار‌ کرد: «این واکسن‌ها را برای حدود ۸میلیون و ۴۰۰هزار نفر گروه آسیب‌پذیری مانند افراد بالای ۶۵سال و کسانی که بیماری‌های خاص و زمینه‌ای دارند، در قالب کواکس پیش‌خرید کردیم که به محض اینکه در همه دنیا توزیع کنند، ما هم آن را دریافت و تزریق می‌کنیم.»

انتظار برای واکسن کرونا

این خبرها در حالی بین ایرانیان گوش به گوش می‌شود که حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس خبر داد که هنور منابع ارزی برای خرید واکسن کرونا تأمین نشده و همه امیدها به ساخت واکسن در داخل کشور است.

او تأکید کرده که برای تهیه واکسن باید منابع مالی را به صورت فرانک تأمین کنیم؛ این در حالی است که پول‌های ما تبدیل به فرانک نمی‌شود و هنوز نتوانسته‌ایم این پول را تأمین و به خارج منتقل کنیم.

او تأکید کرد که واکسن کرونای بنیاد برکت مجوز آزمایش انسانی را گرفته و دی‌ماه آزمایش‌های خود را آغاز می‌کند و واکسن‌های تولیدی انستیتو رازی تا چند روز دیگر مجوز آزمایش انسانی را خواهد گرفت.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.