روزهای آفتابی موسیقی در بلندترین شب سال

کنسرت‌ها و آلبوم‌های یلدایی در راهند

در روزهای راکد موسیقی، مهدی یغمایی، گروه رستاک، محمد معتمدی و علی زندوکیلی از بیست‌وهفتم تا سی‌ام آذرماه روی صحنه می‌روند…

شهروندآنلاین: در روزهای کرونازده موسیقی ایران- که بازار هنر عملا دچار تعطیلی شده، فضای آنلاین شاید تنها روزنه امید خوانندگان برای استمرار حیات اقتصادی‌شان باشد. روزنه‌ای که البته به دلیل موانع موجود در فضای هنری این سرزمین در روزگار کرونا چندان هم به کار هنرمندان نیامده و جزو معدود خوانندگانی که در انگشت‌شمار رویدادهای موسیقایی برگزار شده، توسط برخی از مجموعه‌های اغلب دولتی حضور داشته‌اند. کمتر خواننده‌ یا گروه موسیقی توانسته از این طریق حیات حرفه‌ای و اقتصادی‌اش را ادامه دهد. شرایطی که شاید اصلی‌ترین دلیل ایجادش موانع و چالش‌های پرشماری است که در مسیر اقتصاد موسیقی در این سرزمین قرار دارد و همین هم باعث می‌شود کمتر تهیه‌کننده‌ای گام به فضاهای آسیب‌پذیری بگذارد که موفقیت در آنها تضمین‌شده یا حداقل امتحان‌شده نیست.

حالا در چنین شرایطی، فضای پرتب‌وتابی که در آستانه یلدا در حوزه موسیقی به وجود آمده، نویدبخش و امیدآفرین است. فضایی که با کنسرت اینترنتی پرحاشیه بابک جهانبخش آغاز شد و حالا در ادامه مسیر به چند کنسرت مجازی دیگر (و البته انتشار یکی دو آلبوم مهم) ختم شده است.

داستان چیست؟

شماری از هنرمندان و خوانندگان شناخته‌شده به مناسبت شب یلدا روی صحنه می‌روند. گفته می‌شود این مجموعه کنسرت‌های آنلاین از برج میلاد تهران با همکاری شهرداری تهران و چند پلتفرم‌ برای مخاطبان اجرا می‌شود. به عبارت بهتر، این مجموعه کنسرت‌ها را تلویزیون اینترنتی تیوا نوا به مناسبت شب یلدا برگزار می‌کند. مهدی یغمایی، گروه رستاک، محمد معتمدی و علی زند وکیلی از خوانندگانی هستند که چهار کنسرت اول را از بیست‌وهفتم تا سی‌ام آذر اجرا خواهند کرد.

نخستین‌بار این خبر را مجید صحاف مدیر شبکه‌های تیوا نما رسانه‌ای کرد. او به خبرگزاری‌های رسمی کشور گفت: «با توجه به شیوع بیماری کرونا و تأکید مسئولان وزارت بهداشت برعدم تجمع در محیط‌های بسته و دید و بازدیدهای مرسوم هر سال در شب یلدا، تصمیم داریم به مدت چهار شب در برج میلاد تهران کنسرت آنلاین برگزار کنیم».

صحاف با اشاره به اینکه «این کنسرت‌ها با همت شهرداری تهران، دفتر موسیقی و معاونت فضای مجازی صداوسیما برگزار می‌شود»، گفت: «مهدی یغمایی، گروه رستاک، محمد معتمدی و علی زند وکیلی از بیست‌وهفتم تا سی‌ام آذرماه روی صحنه خواهند رفت و علاقه‌مندان به دیدن این کنسرت‌ها با مراجعه به سایت تیوا نما یا از طریق لایو اینستاگرام این تلویزیون اینترنتی می‌توانند هر شب رأس ساعت ۹ شاهد این رویداد هنری باشند.»

به گزارش خبرگزاری ایلنا، این کنسرت‌ها از روز پنجشنبه بیست‌وهفتم آذرماه با کنسرت مهدی یغمایی آغاز می‌شود و پس از آن جمعه بیست‌وهشتم آذرماه ساعت ۲۱ گروه «رستاک»، شنبه بیست‌ونهم آذر ساعت ۲۱ محمد معتمدی و یکشنبه سی‌ام آذرماه ساعت ۲۱ علی زندوکیلی کنسرت‌های آنلاین خود را به صورت رایگان برگزار می‌کنند.

آلبوم‌های یلدایی

اما تنها رخداد موسیقی در روزهای منتهی به یلدا کنسرت‌های اینترنتی مهدی یغمایی، گروه رستاک، محمد معتمدی و علی زندوکیلی نبوده و چند خواننده نیز با انتشار آلبوم‌های جدیدشان در این روزها خبرساز شده‌اند.

شاید بتوان مهم‌ترین آلبوم این روزها را «واحدا»ی محسن چاوشی نامید. آلبومی که این روزها، در خلال حاشیه‌سازی‌های رسانه‌ای و البته فعالیت‌های خیرخواهانه چاوشی در زمینه جمع‌آوری دیه برای آزادی زندانیان نشان از جنبه اصلی فعالیت چاوشی دارد. خبر انتشار این آلبوم را خود محسن چاوشی (که شنیده می‌شود در حال حاضر در شهر کربلا به سر می‌برد) از طریق صفحه شخصی‌اش داد.

محسن چاوشی که ادعا کرده «۲سال زمان برد تا ااین آلبوم ٓآماده شود» در روزهای اخیر با شایعه رسانه‌ای حضور در برنامه «هم‌رفیق» شهاب حسینی هم روبه‌رو بوده- که البته تکذیب شد و مشخص شد اولین حضور چاوشی در یک گفت‌وگوی تصویری شایعه‌ای بیش نبوده است.

آلبوم موسیقی «تهران عاشق» دیگر آلبوم یلدایی موسیقی ایران در روزهای اخیر بوده است. این آلبوم به خوانندگی محمد معتمدی و آهنگسازی محمدرضا چراغعلی که با حمایت‌ شهرداری تهران و به مناسبت «شب یلدا» تهیه شده و دانلودش هم برای علاقه‌مندان رایگان است، در روزهای اخیر به صورت مجازی رونمایی و منتشر شده است.

گفتنی است که خوانندگانی مانند حمید هیراد، حجت اشرف‌زاده و هوروش‌بند نیز در روزهای اخیر دست به انتشار تک‌آهنگ‌هایی زده‌اند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.