۹میلیون دوز واکسن کووید-۱۹ به وسیله کشورهای ثروتمند رزرو شده است

برنامه کواکس حدود ۲میلیارد دوز واکسن برای کشورهای فقیر به دست می‌آورد

اگر این بیماری را ریشه‌کن نکنیم، ویروس می‌تواند جهش پیدا کند و واکسن‌هایی که در یک لحظه معین موثر هستند، در صورت تغییر ویروس دیگر موثر نخواهند بود

شهروند آنلاین: مقامات سازمان جهانی بهداشت می‌گویند «کواکس»، برنامه این سازمان برای کمک به رساندن واکسن‌های کووید-۱۹به همه کشورهای نیازمند به حدود دومیلیارد دوز از واکسن‌های نامزدشده «امیدبخش» کرونا دسترسی دارد.

به گزارش آسوشیتدپرس هیچ‌کدام از توافق‌نامه‌های کواکس شامل واکسن‌ کرونای شرکت مدرنا که در آستانه تأیید در آمریکاست و واکسن شرکت فایزر-بیونتک که قبلا در آمریکا، کانادا و بریتانیا مجوز گرفته و در اتحادیه اروپا در آستانه تأیید است، نمی‌شود.

برنامه کواکس که سازمان جهانی بهداشت یکی از دو سرپرست آن است، همچنین هنوز وعده‌های محکم درباره دریافت واکسن را دریافت نکرده است و زمان‌بندی که بر اساس آن کشورهای ثروتمند واکسن‌هایی را که برای خودشان رزرو کرده‌اند، به دیگر کشورها هم می‌دهند، هنوز معلوم نیست.

از حدود ۱۲میلیارد دوز واکسن کووید-۱۹ که انتظار می‌رود صنعت داروسازی در سال میلادی آینده تولید کند، حدود ۹میلیون دوز قبلا به وسیله کشورهای ثروتمند رزرو شده است. کانادا در رأس این کشورهاست که به ازای هر کانادایی ۱۰ دوز واکسن رزرو کرده است.

تدروس آدهانوم قبریسوس، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت روز جمعه در این‌باره گفت: «این توافق‌نامه‌ها به این معناست که حدود ۱۹۰ کشور و اقتصاد که در برنامه کواکس شرکت دارند، «در طول نیمه دوم سال آینده» به واکسن دسترسی خواهند یافت.»

تدروس که شهروند اتیوپی است و با نام کوچکش خطاب می‌شود، در یک گردهمایی خبری که رهبران کواکس و صنعت داروسازی هم در آن حضور داشتند، گفت: «این خبری عالی و شاخصی در بهداشت جهانی است.»

تدروس گفت سازمان جهانی بهداشت و همکارانش در برنامه کواکس شامل اتحاد واکسن «گاوی» (Gavi) و اتحادیه ابداعات برای آمادگی در برابر همه‌گیری‌ها یا «سپی» (CEPI) «بدون وقفه برای شروع واکسیناسیون در ابتدای سال آینده میلادی کار کردند» و تأکید کرد که این واکسن‌ها جایگزین اقدامات بهداشت عمومی که تأثیرشان در جلوگیری از شیوع ویروس ثابت شده است، نیستند، بلکه مکمل آنها هستند.

برنامه کوواکس که سازمان ملل از آن حمایت می‌کند، نیاز به ۶.۸ میلیارد دلار دیگر برای تضمین قراردادهای واکسن و تحویل دوزهای تخصیص‌داده شده دارد. آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل گفت به نفع جهان است که ایمن‌سازی گسترده را تضمین کند، چراکه «طبیعت همیشه پاتک می‌کند.»

گوترش گفت: «اگر این بیماری را ریشه‌کن نکنیم، ویروس می‌تواند جهش پیدا کند و واکسن‌هایی که در یک لحظه معین موثر هستند، درصورت تغییر ویروس دیگر موثر نخواهند بود.»

واکسن‌هایی که قرار است در برنامه کواکس در اختیار کشورهای فقیر و با درآمد متوسط قرار گیرد، شامل واکسن‌های شرکت داروسازی انگلیسی- سوئدی آسترازنکا، شرکت آمریکای جانسن و جانسون و انستیتو سرم‌سازی هند می‌شود، هرچند که گفت‌وگو با شرکت‌های دیگر هم در جریان است.

دکتر ست برکلی، رئیس اتحاد «گاوی» نیز به‌طور تلویحی به گزارش‌های رسانه‌ای اخیر درباره نگرانی‌های مربوط به فقدان اعتبار و حمایت از کواکس و نرسیدن واکسن به کشورهای کمتر توسعه‌یافته واکنش نشان داد.

او گفت: «ما هنوز نیاز به دوزهای بیشتر واکسن داریم و هنوز نیاز به پول بیشتری داریم، اما مانعی بر سر راه تضمین دریافت دومیلیارد دوز اولیه واکسن وجود ندارد.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.